پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۲
کد مطلب: 20502
۱

بيني‌هاي چسب‌زده، صورت‌هاي ورم کرده

بيني‌هاي چسب‌زده، صورت‌هاي ورم کرده
87 درصد افرادي که جراحي زيبايي مي کنند به دليل نارضايتي افسرده مي شوند
بيني هاي چسب زده و صورت هاي ورم کرده حکايت آدم هايي است که بيني هايشان را عمل کرده اند. يا کساني که براي زيبايي بيشتر ژل زير پوستشان تزريق کرده اند.ساعت 8:30 صبح است و اولين جراحي زيبايي بيني در کلينيکي در مرکز شهر تهران تا چند دقيقه ديگر انجام مي شود. بيمار يا بهتر بگويم کسي که مي خواهد خودش را براي زيبا تر شدن به تيغ جراحي بسپارد خانم جواني است که هر چه وراندازش مي کنم ايرادي در بيني اش نمي بينم.اما با چهره اي مضطرب، سعي مي کند خودش را شاد جلوه دهد مي گويد: تا چند ساعت ديگر از دست اين بيني بدقواره خلاص مي شوم.
از منشي کلينيک مي پرسم در فهرست عمل هاي امروزتان از آقايان هم کسي هست که بخواهد بيني اش را براي زيبا تر شدن عمل کند؟ نگاهي به چهره ام مي اندازد و مي گويد: ما هرروز دست کم سه يا چهار نفر آقا داريم که براي عمل به اين جا مي آيند.طوري نگاهم کرد که به قد و قواره بيني ام شک کردم و فکر کنم اگر يک ساعت ديگر اينجا بايستم کم کم متقاعد مي شوم که من هم بيني ام را به تيغ جراحي بسپارم.
مي گويد: اتفاقا بيمار بعدي آقايي 27ساله است که قرار است بيني اش را عمل کند.اگر مي خواهي از آقايان با کسي صحبت کني بايد منتظر باشي تا از راه برسد.البته ما اينجا روزانه بين 8تا 10عمل زيبايي بيني انجام مي دهيم ولي تعداد عمل هاي تزريق ژل و بوتاکس از اين هم بيشتر است. مي پرسم درست است که تعداد آقاياني که براي عمل زيبايي به کلينيک هاي زيبايي مراجعه مي کنند بيشتر از خانم ها شده است؟با خنده مي گويد: نه هنوز به خانم ها نرسيده اند ولي جراحي زيبايي در بين آقايان به نسبت سال هاي قبل چند برابر شده است.
درهمين حين پژمان هم همراه دوستش از راه مي رسد. راستش را بخواهيد بيني اش از آن دست بيني هاي استخواني است که شکل و فرم بيني اش براي يک مرد بد نيست.مي گويم واقعا مي خواهي بيني ات را عمل کني؟مي گويد بله مي خواهم عمل کنم.تو را به خدا شما نگو چرا.بس است هرچه از پدر و مادرم شنيدم.خسته شدم از اين بيني بزرگ و تمسخر دوستانم.بالاخره بعد از دو سال توانستم براي عمل 5ميليون تومان با قرض و وام جفت و جور کنم.

اين بيني چند سال است که اعتماد به نفسم را از بين برده است
مي گويم مثل اينکه پدر و مادر و اطرافيانت با عمل بيني ات چندان موافق نبوده اند.در جوابم مي گويد: خيلي مهم نيست،مهم رضايت خودم است.اين بيني بزرگ چند سال است که اعتماد به نفسم را ازبين برده.دوستانم مي گويند اگر بيني ات را عمل کني چهره ات زمين تا آسمان تفاوت مي کند. درحين صحبت با پژمان ناگهان در يکي از اتاق ها بازمي شود و خانم ميانسالي که ژل تزريق کرده بيرون مي آيد.تمام صورتش متورم است.
با ديدن اين صحنه از مسئول آن بخش مي پرسم از آقايان هم کسي براي کشيدن پوست يا تزريق ژل و بوتاکس مي آيد.اين را که مي شنود مي گويد: بله تا دلتان بخواهد.همين ديروز بود که يکي از آقايان مسن ولي خيلي پولدار براي ليفتينگ پوست صورتش آمده بود.چون خيلي پولدار بود و قصد ازدواج مجدد داشت علاوه بر کشيدن پوست، پف پشت پلکش را هم برداشت.البته تعداد اين جور آقايان خيلي کمتر از مردان جواني است که با وجود داشتن مشکلات مالي براي عمل زيبايي بيني شان مي آيند.از قيمت ها که مي پرسم به آرامي مي گويد:بستگي به نظر دکتر دارد.راستش را بخواهي دکتر وضعيت مالي بيمار را بررسي مي کند.اگر وضع مالي مناسبي داشته باشد تا 8ميليون هم براي جراحي بيني مي گيرد ولي اگر وضع مناسبي نداشته باشد و کمي چانه زني کند مي تواند با 4ميليون تومان هم جراحي بيني کند. در حين صحبت کردن يک مشتري آقاي ديگر هم با نامه دکترش از راه مي رسد تا وقت عمل تعيين کند. مي پرسم خودتان مي خواهيد عمل کنيد.
مي گويد: بله. مي گويم: ولي بيني شما که مشکلي ندارد. با ناراحتي مي گويد: شما مشکلش را تعيين مي کني يا دکتر.دکتر مي گويد به صورتم نمي خورد.اگر مشکل نداشت که الان اينجا نبودم. اگر کمي به بحث ادامه دهم ممکن است کار به جاي باريک بکشد. مي گويم: به هر حال مبارکتان باشد.

توهم خودزشت پنداري
اما چرا بازار عمل هاي زيبايي اين قدر داغ است و در حال حاضر اين عمل ها درميان مردان نيز رو به افزايش است. دکتر مجيد ابهري رفتارشناس و استاد دانشگاه تمايل زنان و مردان به انجام عمل هاي زيبايي را از نگاه رفتارشناسي مورد بررسي قرار مي دهد و به خراسان مي گويد:از نگاه رفتار شناسي توهم خود زشت پنداري ،عارضه اي رواني است که موجب مي شود فرد در برابر ديگران همواره در مورد کل يا قسمتي از اعضاي صورت خود ايراد بگيرد و نسبت به رفع آن از طريق عمل هاي زيبايي اقدام کند.متاسفانه عمل جراحي بيني در ايران 7برابر قاره اروپاست و اگر تا ديروز اين مسئله تنها در ميان خانم ها رواج داشت امروز به امري بديهي در بين آقايان بدل شده است.

دکتر ابهري مي گويد: در مواردي دختران و پسراني که از وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيستند با چسباندن چسب به بيني شان وانمود مي کنند عمل زيبايي انجام داده اند. دکتر ابهري در خصوص مشکل خود زشت پنداري و ميزان شيوع آن در جامعه ايراني مي گويد: براساس پژوهش هاي بنياد ملي رفتارشناسي 85درصد از زنان دچار اين توهم هستند و 15درصد از آقايان هم به اين بيماري مبتلايند.علت زياد بودن خود زشت پنداري در خانم ها هم اين است که با هر بار چاق يا لاغر شدن از ظاهرشان ناراضي مي شوند.

تزريق ژل و بوتاکس هم در بين آقايان افزايش يافته است
وقتي از علت افزايش اين مسئله در بين آقايان مي پرسم به نکته اي اشاره مي کند و مي گويد:توهم خود زشت پنداري ناشي از ايرادهاي اطرافيان يا بعضي دوستان است و در مواردي فرد خود را با چهره هنرپيشه ها مقايسه مي کند.متاسفانه تمايل به انجام جراحي بيني در مردان افزايش يافته است و حتي در مواردي تزريق ژل و بوتاکس هم در بين آقايان افزايش يافته است.
اين حرکات ناشي از ضعف اعتماد به نفس است.اين رفتار شناس طيف سني انجام جراحي بيني در مردان را بين 18تا 30سال عنوان مي کند و مي گويد:بر اساس پژوهش هاي ميداني صورت گرفته توسط بنياد ملي رفتارشناسي که در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز و اصفهان از سال ۸۹ تا اوايل امسال انجام شده است 87درصد از افرادي که مبادرت به انجام جراحي هاي زيبايي مي کنند پس از انجام جراحي به دليل نارضايتي از چهره جديدشان دچار افسردگي مي شوند. علت آن هم اين است که چهره شان پس از عمل با آنچه انتظارش را داشته اند مغايرت دارد.
وي ضمن اظهار نگراني از افزايش عمل هاي زيبايي در بين آقايان نسبت به انجام آرايش بين مردان به دليل توهمات خود زشت پنداري هشدار مي دهد و مي گويد:متاسفانه علاوه بر انجام عمل هاي زيبايي در بين مردان،نزديک به 12درصد از مردان جوان از وسايل و لوازم آرايشي نيز براي زيباتر شدن استفاده مي کنند و حتي مبادرت به برداشتن ابرو مي کنند.
دکتر ابراهيم رزم پا دبير علمي چهارمين کنگره بين المللي راينولوژي و جراحي پلاستيک صورت چندي قبل در خصوص گرايش آقايان براي انجام عمل هاي زيبايي بيني و صورت گفته بود: در سال هاي اخير گرايش آقايان به انجام جراحي زيبايي بيني و صورت نسبت به خانم ها افزايش يافته است به طوري که اگر قبلا سهم مردان از انجام چنين جراحي هايي بين 10 تا 20 درصد بود حالا به 50 درصد رسيده و در برخي مواقع نيز بيشتر از خانم هاست.
وي با اشاره به تقاضاي رو به افزايش دختران براي انجام جراحي زيبايي صورت در سنين پايين گفت: متاسفانه سن دختران براي جراحي زيبايي به 18 سال نيز رسيده است. در حالي که اين وضعيت هشدار دهنده و نگران کننده است.

خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...