جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۰
کد مطلب: 20514
۲

آيا دچار «دمانس» شده ايم؟

آيا دچار «دمانس» شده ايم؟
دمانس (به انگلیسی: dementia)‏٬ یا زوال عقل، در پزشکی و روان‌پزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

ممکن است شما هم گاهي فراموش کنيد که کليدتان را کجا گذاشته ايد يا اسم يکي از آشنايانتان را از ياد ببريد. از دست دادن حافظه با افزايش سن امري عادي است اما در برخي از موارد ممکن است اين فراموشي نوعي ضعف پيشرونده حافظه باشد.
براي اينکه فراموشي طبيعي را از فراموشي خطرناک (دمانس) تشخيص بدهيم، اين مطلب از سايت «نيوزويک» را مطالعه کنيد.

آيا فراموشي در سن بالا جاي نگراني دارد؟
 به طور کلي نه. به اين حالت «اختلال حافظه مربوط به سن» گفته مي شود و در افراد بالاي ۶۰ سال امري عادي است. البته اين حالت کمي مي تواند ناراحت کننده باشد به ويژه اگر در برخي از کارهاي روزمره تان دچار مشکل شويد يا مثلا نتوانيد کليدهاي خود را پيدا کنيد. اما دمانس از دست دادن پيشرونده حافظه به صورت تدريجي است و در نهايت بيمار مبتلا به دمانس نمي تواند از خود مراقبت کند.

علت از دست دادن حافظه مربوط به سن چيست؟
بعضي مي گويند، قسمتي از مغز مربوط به شکل گيري و بازيابي حافظه، دچار فرسودگي مي شود. از طرفي ميزان توليد هورمون ها و پروتئين ها که از سلول هاي مغزي محافظت مي کند و باعث ترميم آنها مي شود با بالا رفتن سن کاهش مي يابد. در بيشتر افراد مسن خون رساني به مغز کاهش پيدا مي کند. اين امر مي تواند در حافظه اختلال ايجاد کند و در مهارت هاي شناختي تغييراتي به وجود بياورد.

در صورت فراموش کردن ، چه بايد کرد؟
معمولاً روند از دست دادن حافظه مربوط به سن را مي توان با فعال نگه داشتن مغز کاهش داد. هر چه فعاليت هاي مغزي از طريق يادگيري مهارت هاي جديد، بيشتر شود بهتر مي توان حافظه را تقويت و حفظ کرد. اين کار براي افرادي که در سنين ۶۰ و ۷۰ هستند، موثر است. تغذيه سالم و ورزش نيز نقش کليدي در اين زمينه دارد.

چه زمان بايد به پزشک مراجعه کرد؟
اگر اين مشکل باعث نگراني شما شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. دمانس با مشکلات ديگر مانند تغيير شخصيت، نداشتن تمرکز و اهميت ندادن به بهداشت شخصي نيز ارتباط دارد. دمانس با بيماري هاي عفوني تشديد مي شود. زماني که متوجه فراموشي همسرتان شديد... در اين زمينه بايد با پزشک مشورت کنيد زيرا علت همه فراموشي ها دمانس نيست.
بنابراين هر چه زودتر اين مشکل را با پزشک مطرح کنيد. به عنوان مثال، علايم افسردگي در برخي موارد شبيه دمانس است. پزشک پس از ويزيت فرد بيمار و انجام تست حافظه، آزمايش خون تجويز مي کند.

چگونه مي توان فراموشي و علايم اوليه اختلال حافظه را تشخيص داد؟
زمين خوردن مکرر و کاهش وزن ناگهاني در برخي موارد از علايم اوليه دمانس در افراد مسن است.

در صورت تشخيص بيماري دمانس آيا دارو يا درمان خاصي وجود دارد؟
برخي داروها روند بيماري را کند مي کند اما بيماري را درمان نمي کند. افرادي که دچار دمانس شده اند، مي توانند با نظر پزشک از داروهاي پيشگيري از بروز سکته استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...