جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۶
کد مطلب: 20547
۰

7 راز براي پرورش فرزندي شاد

7 راز براي پرورش فرزندي شاد
چگونه مي توانيم فرزنداني شاد تربيت کنيم؟ دکتر باب ماري نويسنده کتاب «چگونه فرزنداني خوشبين تربيت کنيم؟» در اين باره مي گويد: «شايد در برخي يک استعداد ژنتيکي براي افسردگي وجود داشته باشد ولي حتي ژن هاي ما نيز تحت تاثير محيط زندگي ما قرار مي گيرند.
تحقيقات در اين زمينه نيز نشان داده که کودکان شاد و خوشبين فرزندان والدين سرشار از شادي و اميد به آينده هستند.» اگر اين سوال در ذهن شما باشد که چگونه مي توانيد شادي را در وجود فرزندتان شکوفا کنيد اين رموز تربيتي به کار شما خواهند آمد.
اجازه دهيد که فرزندتان متوجه شود از تولد و وجود او خوشحال هستيد. سعي کنيد با او ارتباط چشمي برقرار کنيد با يک احوال پرسي گرم يا لبخند نشان دهيد که به حضور او اهميت مي دهيد. نام او را رسا و زيبا به زبان بياوريد چون بچه ها دوست دارند به آهنگ نامشان گوش بدهند و شنيده شدن اين نام از زبان کسي که دوستش دارند اعتماد به نفس بيشتري به آن ها مي دهد.
براي فرزندتان در روز برنامه هاي سرگرم کننده در نظر بگيريد. بسياري از ما معمولا اجازه مي دهيم فرزندمان با بازي هاي رايانه اي و تماشاي تلويزيون خودش را سرگرم کند اما بايد بدانيم اين که گاهي فرزندان مان احساس کسالت و بي حوصلگي کنند طبيعي است و محدود کردن آن ها به رايانه و تلويزيون باعث محدود شدن پيشرفت و خلاقيت آن ها مي شود.
بچه ها از قوه تخيل قوي برخوردار هستند که با کمي رسيدگي شکوفا مي شود براي اين کار به وسيله خاصي نياز نداريم فقط چند برگ کاغذ و يک جعبه مداد شمعي خلاقيت کودک را تحريک مي کند و به اندازه ديدن يک فيلم کارتوني او را سرگرم و شاد مي کند البته بايد توجه داشت که تلويزيون و بازي هاي رايانه اي اگر در حد طبيعي استفاده شوند فوايدي نيز دارند زيرا بچه ها مي توانند برخي از ايده هاي خلاقانه خود را از برنامه هاي مورد علاقه شان بگيرند. به فرزندتان بگوييد که براي شما از شغلتان اهميت بيشتري دارد. به فرزندتان توجه کافي داشته باشيد او فقط به حضور فيزيکي شما در منزل نياز ندارد بلکه دوست دارد شما را در کنار خودش احساس کند. با فرزندانتان بازي کنيد و تعامل داشته باشيد.
از آن ها سوال بپرسيد و به جواب هاي آن ها با دقت گوش کنيد از خلال اين سوال و جواب ها به اين مي رسيد که مهم ترين اولويت هاي آن ها در زندگي چيست و چه چيزي آن ها را خوشحال مي کند. فرزند شما شايستگي اين را دارد که مدت زماني را هر روز با شما سپري کند پس سعي کنيد حداقل چند دقيقه ذهن خود را از مسائل کاري آزاد کنيد و با او صحبت کنيد با اين کار به او مي فهمانيد که چقدر براي شما اهميت دارد.
اين کار به اين مي ماند که يک آمپول شادي و نشاط به او تزريق کنيد. اجازه دهيد برخي از قوانين را فرزندتان تعيين کند. لازم نيست او را مسئول همه کارهاي خانه کنيد تا احساس قدرت کند بلکه با کمي زيرکي کاري کنيد که احساس کند او نيز نقشي در تعيين قوانين خانه دارد به اين گونه او در مقابل قوانين احساس مسئوليت بيشتري مي کند و با تمايل بيشتري از آن ها پيروي مي کند. همه چيز فقط در مدرسه آموزش داده نمي شود!
فرقي هم نمي کند که فرزند شما به مدرسه دولتي مي رود يا غيرانتفاعي. قسمتي از وظايف والدين اين است که مسائلي را که در هيچ مدرسه اي آموزش داده نمي شود مثل مسائلي که نقش تعيين کننده در شکل گيري هويت فرزند دارد و اين که او در بزرگسالي به چه فردي تبديل خواهد شد با فرزند خود در ميان بگذارند.
همان طور که مي دانيم در آينده اي نه چندان دور آن ها بزرگ مي شوند و بايد دور از چشمان هميشه مراقب شما وارد اجتماع شوند لذا داشتن يک شخصيت قوي و مستقل و شاد کمک زيادي به آن ها مي کند. الگوي مناسبي براي فرزندتان باشيد. شايد اين مهم ترين راز باشد بچه ها همان کاري را انجام مي دهند که مي بينند يا به آن ها گفته مي شود پس اگر مي خواهيد به اطرافيانش احترام بگذارد شما نيز بايد به ديگران احترام بگذاريد اگر مي خواهيد او هميشه شاد باشد سعي کنيد هميشه لبخند روي لبان تان باشد.
پرورش فرزند شاد تلاش زيادي را مي طلبد پس وقتي قدم در اين راه مي گذاريد بايد سعي کنيد همه نيازهاي روحي او را برآورده کنيد و مطمئن باشيد که پاداش اين فداکاري را دريافت خواهيد کرد اين پاداش چيزي جز داشتن يک فرزند سالم و شاد نيست که شانس زندگي در خانواده اي را داشته است که بي توجه از کنار کودکي او نگذشته اند.

منبع:
www.livescience.com و www.parents.com
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی