جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۴
کد مطلب: 20612
۰

سیگاری ها بخوانید !!

سیگاری ها بخوانید !!
حقیقت۱: اعتیاد به نیکوتین سنگین­ ترین، پرعارضه و پر هزینه ­ترین و مرگبارترین اعتیاد شناخته شده است.
حقیقت۲: ۶۰% قربانیان سرطان ریه ظرف یک­سال و ۸۰% سه سال بعد از تشخیص جان می سپارند (از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان ریه ۹ نفر آنان مصرف کننده دخانیات بوده­ اند)
حقیقت۳: خطر سکته در زنان ۳۵ تا ۶۴ساله سیگاری، ۵ برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.
حقیقت۴: مصرف دخانیات به ویژه سیگار در سنین جوانی و یا به مدت طولانی، خطر سرطان سینه را به شدت افزایش می­دهد.
حقیقت۵: بیش از ۴۵% ایرانیان در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند.
حقیقت۶: ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و والدین بسیاری از این کودکان حتی یک­بار نیز سیگار مصرف نکرده­ اند.
حقیقت۷: سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری ۵ بار بیشتر از غیرسیگاری ­ها است.
حقیقت۸: هزینه­ های درمانی افراد سیگاری دو برابر هزینه مصرف سیگار آنان است و اغلب این هزینه نیز از محل بودجه مشترک با افراد غیر سیگاری پرداخت می­شود.
حقیقت۹: از هر دو نفر سیگاری، یک نفرشان، ۱۵ تا ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر می­میرد. حقیقت۱۰: در ایران، ۵ میلیون سال به دلیل مرگ­ های زود هنگام ناشی از مصرف دخانیات از دست می­رود.
حقیقت۱۱: آتش­سوزی­ های به دلیل ته سیگار سوخته یکی از دلایل عمده خسارت ناشی از این حوادث را شامل می­شود. حقیقت۱۲: از بین بردن خاک، تخریب جنگل­ها، مصرف آفت کش­ ها، آلودگی آب­های زیر زمینی و هوا از مضرات زیست محیطی دخانیات است.
حقیقت۱۳: نیمی از کودکان جهان (حدود ۷۰۰ میلیون نفر) در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار قرار دارند.
حقیقت۱۴: سیگار یک قاتل حرفه ­ای است که به جای کشتن سریع مقتول آن­را با آرامی و سر فرصت و با بدترین شکل­ خود به دام مرگ و تباهی می­ کشاند. بعضی از عوارض دخانیات آن­قدر دهشتناک است که در مقابل آن مرگ رنگ می­بازد.
حقیقت۱۵: شروع مصرف دخانیات به دلیل نداشتن مهارت­ های زندگی، احساس نیاز به مقبولیت در گروه ­های همسن، مشکلات و عوامل استرس­زا و افسردگی در ارتباط مستقیم است.
حقیقت۱۶: سیگار در ایجاد شش بیماری از ۸ بیماری منجر به مرگ زودرس در جهان نقش دارد.
حقیقت۱۷: شرکت­های چند ملیتی تولید دخانیات، بعد از ناامنی در بازارهای داخلی، امید بسیار زیادی برای تصاحب بازارهای کشورهای جهان سوم داشته و برای این­کار برنامه­ ریزی گسترده­ ای را انجام داده ­اند.
حقیقت۱۸: دخانیات سبب کاهش درآمد بیش از ۲۰۰ هزار میلیون دلار در سال می­شود که بیشتر آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
حقیقت۱۹: کمپانی ­های تولید دخانیات بعد از وضع قوانین ممنوعیت تبلیغات با ایجاد کارخانجات تولید مواد غذایی و محصولات بهداشتی با نام تجاری سیگار خود به تبلیغ غیرمستقیم آن می­ پردازند.
حقیقت۲۰ : یک فرد سیگاری به طور متوسط سالانه ۱٫۵۵ کیلو گرم تنباکو مصرف می­کند،برای مقایسه باید گفت که وزن مغز نیز در حدود همین مقدار است.
حقیقت۲۱: وابستگی به نیکوتین شایع ­ترین، مهلک ­ترین و پرخرج­ترین وابستگی به مواد است ضمن این­که از شدیدترین انواع آن اعتیاد نیز به شمار می­رود.
حقیقت۲۲: دخانیات با فقر و بی ­سوادی رابطه مستقیم دارد و در بعضی نقاط بیش از نیمی از در آمد خانواده صرف مصرف مواد دخانی می­شود.
حقیقت۲۳: مصرف سالیانه مصرف دخانیات در یک فرد سیگاری برابر با متوسط هزینه تحصیل یک دانش­ آموز است. حقیقت۲۴: حدود ۴% دانش ­آموزان بیش از ۵۰% پول تو جیبی­شان را صرف مواد دخانی می­ کنند.
حقیقت۲۵: مصرف دخانیات در دراز مدت باعث کاهش تمرکز و کندی در روند تصمیم ­گیری و تفکر می­شود. حقیقت۲۶:شرکت ­های دخانی از این حقیقت که سیگارهای ملایم، کم خطرتر از سیگارهای معمولی نیست کاملاً مطلع هستند.
حقیقت۲۷: پیش­ بینی می ­شود که در آینده تعداد سیگاری­ های جهان از مرز ۲ میلیارد نفر بگذرد و مرگ و میر نیز از ۱۰ میلیون نفر فراتر رود و ۷۰% این تعداد نیز در جهان سوم زندگی می­ کنند.
حقیقت۲۸: نیمی از جمعیت مصرف­ کننده دخانیات در جهان در نهایت به واسطه دخانیات جان خود را از دست می دهند. حقیقت۲۹: شیوع مصرف دخانیات در جهان در طی بیست سال گذشته ۲ برابر شده است.
حقیقت۳۰: با هزینه­ای که ایرانیان بابت سیگار و دیگر انواع دخانیات می­پردازند، می­توان ۱۰ دانشگاه در سال تاسیس کرد. حقیقت۳۱: در گواهی فوت افراد سیگاری، می­توان مستقیماً علت مرگ را مصرف دخانیات نوشت.
حقیقت۳۲: ابتلا جوانان به دخانیات،خطر اعتیاد به مواد مخدر و دیگر ناهنجاری­های اجتماعی و فرهنگی را افزایش می­دهد. حقیقت۳۳: روزانه در حدود یک­صد هزار نفر در جهان به صورت حرفه­ای سیگار کشیدن خود را شروع می­کنند.
حقیقت۳۴: در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می­رسد.
حقیقت۳۵: در گذشته ۹۰% ترک دخانیات بدون درمان دارویی و به طور موفق صورت می­گرفت ولی در حال حاضر بیش از یک سوم سیگاری­ها با استفاده از دارو موفق به ترک می­شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.