جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ / ۲۲:۵۹
کد مطلب: 20738
۰

تأثیر اخبار منفی رسانه ها بر احساسات مردم

تأثیر اخبار منفی رسانه ها بر احساسات مردم
اخبار رسانه های مختلف درباره فجایع طبیعی و جرایم و جنایتهای مختلف می تواند حالت و خلق هر کس را به شکل نامطلوبی تغییر دهد اما قرار گیری در معرض این اخبار به طور مستمر موجب می شود که فرد را نسبت به اخبار غم انگیز احساس خاصی نداشته باشد.

خبرگزاری مهر:  تحقیقات جدید محققان نشان می دهد که توجه مستمر به اخبار و رویدادهای منفی موجب کرخت شدن فرد نسبت به غم می شود. محققان این پروژه اظهار داشتند که فردی که داری حالت و خلق بد می شود در مهارتهای شناختی نیز عملکرد آهسته ای دارد، افراد می توانند در مرحله اول با عدم تمرکز روی رویدادهای منفی از وارد شدن به حالت و خلق منفی پرهیز کنند.
وقتی فردی به طور مستمر خود را در برابر اطلاعات منفی قرار می دهد می تواند روزش را تا پایان با حالت و خلق بهتری سپری کند، محققان این نظریه را با استفاده از آزمون " کار عاطفی استروپ" آزمایش کردند. این کار دربرگیرنده نشان دادن تعداد کلمات به داوطلبان است که از آنها خواسته می شود رنگی را که کلمات با آن نوشته شده اند را بیان کنند.

معمولا شناسایی رنگ کلمات منفی مثل تروریسم بیشتر از کلمات خنثی چون میز طول می کشد. علت این است که کلمات منفی یا عاملی برای منحرف کردن حواس محسوب می شوند و یا تهدید کننده هستند.
براساس هر دو نظریه نتیجه این آزمایش این است که منابع ذهنی کمتری برای شناسایی رنگی که کلمات با آن نوشته شده مورد استفاده قرار می گیرد.
داوطلبان پس از انحراف اولیه رنگ کلمات را تشخیص می دهند. در جریان چهار آزمایش " کار عاطفی استروپ" محققان نشان دادند که وقتی واژگان منفی دوبار به داوطلبان نشان داده می شود آنها رنگ کلمات را به سرعت تشخیص می دهد.

از این رو محققان اعتقاد دارند که واژگان منفی افراد را وارد خلق و خوی منفی می کند اما از طریق تکرار این کلمات، قدرت خود را در این زمینه از دست می دهند. محققان اظهار داشتند که این تحقیقات دارای کاربرد وسیعی برای درک احساسات انسانها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی