کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیرخشک یا شیر مادر؛

کدامیک بر ذهن کودک اثر گذار است؟

23 آذر 1392 ساعت 10:11

شیرمادر در مقایسه با شیرخشک در ذهن کودک اثر روانی مستقیم دارد که باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت آرامش در کودک می‌شود.


دکتر فربد فدایی روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بسیاری از صفات شخصیتی انسان از همان بدو تولد پایه گذاری می شود، گفت: احساس نزدیکی و حمایت به وسیله ی مادرمی‌تواند در تمام عمر برای شخص اعتماد اساسی به وجود آورد.

وی در رابطه با آثار جسمی و روانی تغذیه با شیر مادر بر کودک اظهار داشت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند نه فقط از نظر جسمی سالم ترند در برابر عفونت ها مقاومت بیشتری دارند بلکه اصولاً شیرمادر باعث ترشح بیشتر هورمونهایی میشود که رابطه ی مهر آمیز مادری را تقویت می کند.

وی در ادامه افزود: کودک از اینکه در آغوش مادر هست و از وجود او تغذیه می کند سرشار از احساس رضایت می‌شود و این رابطه ی نزدیک بین مادر و کودک برای هر دو آرامش دهنده است. به نحوی که مادر با دیدن رضایت کودک شیرخوارش وظیفه ی مادری‌اش را با علاقه ی بیشتری انجام می‌دهد.

این رابطه بین مادر و فرزند را یک رابطه ی دو سویه دانست که سبب میشود کودک نسبت به افراد دیگر خانواده و حتی جامعه با احساس دوستی و محبت نگاه اعتماد آمیز رفتار کند که این امر پایه گذار موفقیت های بعدی او در مدرسه و جامعه می‌شود. وی تأثیر تغذیه با شیر مادر را در کودک مهم ارزیابی کرد و آن را در افزایش ضریب هوشی کودک مفید دانست و اذعان داشت : هرچه تعامل بین مادر و کودک بیشتر باشد، طبعاً هنگام شیرخوردن این تعامل به حداکثر میرسد و ظرفیت‌های عصبی فعال میشوند و ارتباط بین آنها افزایش می یابد که این معنی افزایش توان هوشی نیز است.

فدایی بین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند و کودکانیکه با شیر خشک به رشد و نمو می رسند تفاوت‌ رفتاری قائل شد و در ادامه گفت: کودکانی که از شیرمادر محروم هستند نه تنها از نظر جسمی ضعیف ترند و نسبت به بیماریهای عفونی حساسیت بیشتری دارند بلکه از اعتماد به نفس پایین برخوردارند به نحوی که توان دوری از مادر را ندارند زیرا می ترسند مادر از کنار آنها برود و دیگر بازنگردد بنابر این بیشتر کج خلق و بهانه جو و مضطرب و ناآرام هستند و امکان ابتلا به مشکلات گوارشی که به کج خلقی آنها نیز اضافه میکند بیشتر میشود .
این کودکان در بزرگسالی نگران طرد شدن از طرف دیگر افرادی که دوستشان دارند هستند. این روانشناس تغذیه با شیر مادر را برای کودک یک امر فطری دانست و در پایان در خصوصیات رفتاری کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، گفت: کودکی که شیرمادر را مصرف می کنند اعتماد بیشتری به روابط انسانی دارد بنابر این در مواجه به مشکلات با اعتماد به نفس و با این امیدواری که مشکل قابل حل است برخورد می کند و در نتیجه احتمال موفقیت‌اش بالاتر است و با ثبات تر از کودکانی هستند که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند.
به گفته ی این روانشناس این کودکان در برابر بیماری‌ها مقاوم‌ترند و کمتر صدمه می بینند.


کد مطلب: 20885

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20885/کدامیک-ذهن-کودک-اثر-گذار

میگنا
  https://www.migna.ir