پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۷
کد مطلب: 21116
۲

اختلال بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

اختلال بی‌اشتهایی عصبی چیست؟
به گزارش میگنا، عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اختلالات خوردن در دو گروه طبقه‌بندی می‌شود، گروهی که به کم‌اشتهایی و کاهش وزن منجر می‌شود و گروه دیگر که پر اشتهایی و افزایش وزن را در پی دارد.
وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند امراض قلبی، کلیوی، عفونی و کبدی، کاهش اشتها و وزن را در پی دارد. ناصحی ادامه داد: بعضی اختلالات جسمی مانند دیابت و پرکاری تیروئید موجب افزایش اشتها و کاهش وزن می‌شود.

این روانپزشک تصریح کرد: اختلالات روانی مانند افسردگی، استرس، اختلالات اضطرابی و روانپزشکی با کاهش اشتها همراه است. وی افزود: البته برخی اختلالات روانی مانند افسردگی فصلی که در زمستان رخ می‌دهد و برخی استرس‌ها و اضطراب‌ها افزایش اشتها و وزن را در پی دارد.

این متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: بنابراین در افسردگی و اضطراب هم با کاهش وزن مواجه‌ایم و هم افزایش وزن. وی افزود: به طور کلی اختلال در اشتها می‌تواند به عنوان علامت بیماری زمینه‌ای روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی در نظر گرفته شود یا به طور مستقل اختلالی روانپزشکی باشد.

ناصحی گفت: اختلالات روانپزشکی که علائم اصلی آن کاهش و افزایش اشتها و وزن است، شامل بی‌اشتهایی، پر اشتهایی عصبی و چاقی می‌شود. وی افزود: در بی‌اشتهایی عصبی که در خانم‌های نوجوان و جوان بیشتر دیده می‌شود فرد مبتلا از خوردن غذا به شکل عمدی و به شدت پرهیز می‌کند.
ناصحی ادامه داد: ‌ترس مرضی از چاقی و تمایل به لاغر ماندن در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی دیده می‌شود.
وی گفت:‌ این افراد با وجود اینکه چاق نیستند، اما اشتغال ذهنی نسبت به اندام خود دارند و این موضوع موجب پرهیز از غذا خوردن در آنها می‌شود.
وی افزود: علائم و عوارض ناشی از پرهیز غذایی در این افراد به صورت کاهش وزن شدید، قطع عادت ماهیانه، بیماری جسمی ناشی از سوء‌تغذیه، کاهش فشار و دمای بدن، کاهش میل جنسی، است.

این متخصص بهداشت روانی ادامه داد:‌ افسردگی، خودکشی، جمعیت هراسی،‌ وسواس جبری در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی دیده می‌شود. ناصحی گفت: برخی مبتلایان بر اثر کاهش وزن شدید ناشی از این اختلال می‌میرند.

وی افزود: مبتلایان دوره‌های ناشی از پرخوری دارند و بعد از آن اقدام به دوره‌های پاکسازی شامل استفراغ‌های عمدی و استفاده از مسهل‌ها می‌کنند. این متخصص بهداشت روانی با اشاره به دلایل این اختلال گفت: عوامل زیستی، اجتماعی و شناختی در ابتلا به این اختلال وجود دارد.

وی افزود: تأکید جوامع بر لاغری و الگوهایی که لاغری را در جامعه ترغیب می‌کنند موجب شکل‌گیری ذهنیت دختران نوجوان و جوان به داشتن اندامی لاغر می‌شود. وی گفت: برخی ورزش‌ها مانند کشتی وزنهای پایین و باله که نیاز به اندامی لاغر دارند به این اختلال منجر می‌شود.
ناصحی خاطرنشان ساخت: تمایل به استقلال بیشتر و افزایش عملکرد اجتماعی موجب می‌شود که فرد به کاهش وزن رو آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!