جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۹
کد مطلب: 21207
۱

نقش والدین در کاهش "اضطراب"دانش‌آموزان

نقش والدین در کاهش "اضطراب"دانش‌آموزان
لیلا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانش‌آموزان در ایام امتحان معمولاً دچار اضطراب می‌شوند نه استرس و با توجه به اینکه اضطراب در جامعه ما شایع شده است، شیوع آن در بین دانش‌آموزان نیز دیده می‌شود.
وی تصریح‌کرد: فشارهایی که از جانب مدرسه یا خانواده به دانش‌آموزان وارد می‌شود، به‌گونه‌ای است که کودکان و نوجوانان احساس می‌کنند زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند و این باعث می‌شود که آن‌ها دچار اضطراب شوند.

این روان‌شناس خواب منظم و کافی را از عوامل مؤثر در کاهش اضطراب دانش‌آموزان دانست و افزود: بیداری‌های شب امتحان باعث می‌شود که دانش‌آموزان به‌صورت خواب‌آلود در جلسه امتحان حاضر شوند و در اثر اضطراب ناشی از این کم‌خوابی، نتیجه مطلوبی در امتحان به ‌دست نیاورند. وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید در طول سال‌تحصیلی، یک برنامه منظم مطالعاتی داشته باشند، اظهار کرد: زمانی که دانش‌آموزان به توانایی‌های خود پی برده و به آن ارزش قایل شوند، حس اعتماد به‌ نفس در آنان به ‌وجود می‌آید، ولی کم‌کاری و تنبلی در طول سال‌تحصیلی باعث عدم داشتن اعتماد به ‌نفس در جلسه امتحان و ایجاد اضطراب می‌شود. عباسی با بیان اینکه در روزهای امتحان به علت استرس و فشارهای عصبی، به طور معمول تغذیه دانش‌آموزان دچار اشکال می‌شود که در این راستا با داشتن تغذیه صحیح، می‌توان بازده فکری آنان را افزایش داد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرد، گفت: داشتن استرس در امتحانات، تأثیر زیادی بر یادگیری دانش آموزان داشته و سیستم ایمنی بدن آنان را ضعیف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی دانش‌آموزان به غلط تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه آنان می‌شود، ادامه داد: دانش‌آموزان باید در طول امتحانات از غذاهای مقوی و پرانرژی مانند گردو، بادام، کشمش، خرما، شیرموز، آب پرتقال و بیسکویت که دارای مواد لازم برای بدن هستند، استفاده کنند.

این روان‌شناس با بیان اینکه استرس همیشه چیز بدی نیست، افزود: در واقع یک میزان حداکثری مطلوب استرس وجود دارد که هر چه به این سطح از استرس نزدیک‌تر شد، عملکرد بهتر می‌شود، اما استرس بیش از حد در فصل امتحانات دقیقاً مانند هر عامل دیگری که مانع تمرکز بر پرسش‌ها می‌شود، عمل می‌کند و باعث می‌شود مطالب یاد گرفته شده فراموش شود.

عباسی، برنامه‌ریزی را یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از استرس دانست و یادآور شد: بیشتر دانش‌آموزان می‌دانند که خواندن و حفظ کردن مطالب در شب پیش از امتحان، هیچ‌گاه مانند مطالعه برنامه‌ریزی شده در طول ماه‌های گذشته ثمربخش نیست، به همین خاطر توصیه می‌شود دانش‌آموزان به همراه والدین خود یک جدول زمان‌بندی برای کار آماده کنند و بر اساس آن پیش بروند، البته در این شرایط استراحت کافی نباید فراموش شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!