کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدین، بدگویی نکنید!

10 دی 1392 ساعت 2:24

یک روانشناس با اشاره به انواع طلاق و تأثیر آن بر خانواده،‌ بدگویی والدین پشت سر یکدیگر را در سلامت روانی فرزندان موثر دانست.


مرجان فتحی گفت: طلاق انواع مختلفی دارد. یک نمونه آن قانونی و دیگری عاطفی و روانی است.
وی افزود: در طلاق عاطفی و روانی ممکن است زوجین رسماً از هم جدا نباشند و حتی در خانه ای مشترک زندگی کنند با این تفاوت که ارتباط عاطفی بین آن دو وجود ندارد. این موضوع موجب سردی روابط بین زوجین می شود که به بچه ها نیز منتقل می شود.

این روانشناس اظهار کرد: معمولاً در این مواقع یکی از والدین، بچه ها را به طرف خود جذب می کند و با بدگویی پشت سر آن یکی، سلامت روانی بچه ها را تحت الشعاع قرار می دهد. وی افزود: خدمات مشاوره ای در ابتدای ناسازگاری زوج ها موثر است و تاجایی که ممکن است باید از خدمات مشاوره ای بهره گرفت، اما در مواقعی وقتی کنار هم بودن فایده ای ندارد و به آسیب روانی فرزندان منجر شود، شاید طلاق به عنوان یک راهکار مد نظر قرار گیرد البته قبل از طلاق باید حمایت هایی که قرار است افراد بعد از طلاق داشته باشند در نظر گرفته شود.

این روانشناس خاطر نشان کرد: حمایت های تحصیلی و اجتماعی، جزو اولین مواردی است که برای بچه ها مطرح است و این موضوع که بچه ها باید با کدام والد زندگی کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فتحی گفت: داشتن سرپناه و سقف و منبع درآمد، حداقل چیزی است که باید قبل از طلاق به آن فکر کرد. طلاق را نمی توان به تنهایی و بدون اثر بر زوج ها در نظر گرفت. مادری که طلاق می گیرد باید بتواند امکانات لازم را برای فرزندانش فراهم کند.

وی اظهار کرد: برخی والدین بعد از طلاق به ازدواج دوم تن می دهند، همسر گزینی های دوم بعد از طلاق نیز می تواند برای زوج ها و فرزندان آسیب زا باشد. این روانشناس گفت: نکته ای که باید قبل از طلاق به آن فکر کرد این است که کسی که می خواهد سرپرستی بچه ها را برعهده بگیرد باید فردی توانا باشد که از خانه ای امن برخوردار است. اضطراب عاطفی و افسردگی شایع ترین اختلالات پس از طلاق است.

وی افزود: بچه ها در سن پایین به هر دو والد نیاز دارند چرا که پذیرش نقش های جنسیتی و تمرین آن معمولاً با والد همجنس صورت می گیرد البته در صورتی که یکی از والدین نباشد، بچه ها در بین اطرافیان دنبال کسی می گردند تا نقش های جنسیتی خود را به وسیله همانند سازی با او درونی کنند. اگر این اتفاق نیفتد آنها در آینده با مشکلات جدی روبه رو می شوند.

این روانشناس یادآور شد:تحقیقات نشان داده است، نوجوانانی که فرزندان طلاق هستند رفتار های پرخطری مانند رانندگی خطرناک، رفتار جنسی ناامن، سوء مصرف مواد و مشروبات الکلی را انجام می دهند. همچنین اقدام به خودکشی در این نوجوانان بیش از افراد دیگر است.

فتحی اظهار کرد: برخی دختر هایی که بدون پدر بزرگ می شوند معمولاً در سن ازدواج مردانی را انتخاب می کنند که از نظر سنی تناسبی با آنها ندارند و جای پدر آنها هستند. در مورد پسرها هم باید گفت آنهایی که از مادر محروم هستند در بزرگسالی با خانم هایی ازدواج می کنند که از آنها بزرگترند. البته این پایان ماجرا نیست و برخی از این ازدواج ها در نهایت به جدایی ختم می شود.

وی افزود: در حال حاضر در دنیا مبحثی مبنی بر تک والدی و فرزندخواندگی وجود دارد. هنوز معلوم نیست که داشتن یک والد چه آثار روانی بر کودک می گذارد چرا که خانواده نهادی است متشکل از پدر، مادر و فرزندان است. این متخصص بهداشت روان گفت: از خانواده طلاق نمی توان انتظار خانواد ه ای طبیعی را داشت اما اگر والدی بتواند شرایطی فراهم کند که بچه ها در محیطی سالم بزرگ شوند آن وقت می توان گفت طلاق کمترین آثار روانی- اجتماعی را همراه دارد البته بچه های طلاق لزوماً با مشکلات اجتماعی بزرگ نمی شوند و همه چیز بستگی به شرایط بعد از طلاق دارد.

فتحی خاطرنشان کرد: طلاق امری ناپسند است اما اگر راهی برای با هم بودن وجود ندارد بهتر است همه چیز به صورت توافقی انجام شده و تکلیف همه مسائل قبل از آن روشن شود تا زوج ها و فرزندان کمترین آسیب روانی -اجتماعی را متحمل شوند.(فارس)


کد مطلب: 21222

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21222/والدین-بدگویی-نکنید

میگنا
  https://www.migna.ir