جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۴
کد مطلب: 21236
۱

دانش آموزان را درباره ایدز آگاه کنیم

یافته های تحقیقی در مورد میزان آگاهی دانش آموزان دبیرستانی درباره ایدز، ضمن مثبت ارزیابی کردن سطح دانش این گروه از جامعه درباره راه ها و خطرات ابتلا به ایدز، از وجود باورهای نادرست در این زمینه هم خبر می دهد.
پژوهش های انجام شده نشان می دهد که ایدز در سراسر جهان به عنوان یکی از علل اصلی مرگ ناشی از بیماری های عفونی است. اولین مورد بیماری ایدز در ایران در سال 1365 در یک کودک شش ساله هموفیلی که از فاکتورهای انعقادی وارداتی آلوده به ویروس ایدز استفاده کرده بود، مشاهده شد.
به گزارش ایرنا، با گذشت زمان و به تدریج افراد آلوده به این ویروس از راه های مختلف در کشور زیاد شد اما شاید کسی باور نمی کرد که این مساله به اندازه ای اهمیت پیدا کند که حتی روزی دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت نیز به فکر آگاه سازی و راه های پیشگیری از ویروس ایدز در بین دانش آموزان بیافتند. درج مطالبی در این ارتباط در کتاب های درسی دانش آموزان دوره متوسطه بنابرنظر صاحبنظران ایده خوبی است و باید برای افزایش میزان محافظت دانش آموزان به آن توجه ویژه ای کرد .
رییس دفتر یونیسف در ایران در اظهاراتی آموزش و پرورش رایگان را از دستاوردهای ارزشمند ایران برشمرد و گفت: لازم است راه های مقابله با اعتیاد و ایدز را به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
محمد منیر صفی الدین تصریح کرد ، براساس مطالعه ای که وزارت بهداشت انجام داده فقط 16 درصد دختران و 20 درصد پسران راه های مقابله با ایدز را می دانند یعنی 80 درصد آنها در این خصوص اطلاعاتی ندارند.
وی افزود: باید کودکان و نوجوانان در سیستم آموزشی راه های مقابله با اعتیاد ، ایدز و حوادث را بیاموزند و چه کسی بهتر از معلمان و مدارس می توانند این آموزش ها را به کودکان بیاموزند.
مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در مورد برنامه های آموزش و پرورش برای آگاه سازی دانش آموزان در مورد بیماری ایدز گفت: یکی از برنامه های ما در زمینه بیماری های واگیر و غیرواگیر، آگاه سازی دانش آموزان در مورد بیماری ایدز است.
محمد چینیان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این زمینه در کتب درسی دانش آموزان از جمله زیست شناسی و حتی در رشته های فنی و حرفه ای چندین صفحه در مورد این بیماری و راه های ابتلا و پیشگیری آن بحث شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این وزارت آموزش و پرورش در قالب برنامه استراتژیک ایدز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی این برنامه است، مشارکت دارد که این برنامه آموزشی توسط مدرسان در استان ها و در ساعات فوق برنامه براساس ضرورت، برگزار می شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در حمایت از این طرح و درج مطالبی با موضوع پیشگیری از بیماری ایدز در کتاب های درسی دوره متوسطه اظهار داشت: در برخی نقاط کشور به صورت پایلوت مطالبی در رابطه با ایدز را در کتاب های درسی گنجانده ایم.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با افزود: با این اقدام درصدد سنجش و بررسی هستیم تا دریابیم آیا می توان به طور مستقیم مساله ایدز و راه های پیشگیری از این بیماری را به دانش آموزان آموزش داد و یا اینکه باید راه های دیگری را امتحان کنیم. وی یادآورشد: از آنجا که آمارها نشان می دهد موجی از بروز این بیماری و افراد آلوده به آن در کشور ایجاد شده است به نظر می رسد آگاه سازی تا حدود زیادی بتواند جلوی گسترش این بیماری را بگیرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مناسب ترین پیشگیری و آگاه سازی پیشگیری های اخلاقی و اعتقادی است، تصریح کرد: اگر تبیین راه های پیشگیری از بیماری ایدز بدون در نظر گرفتن مسایل اخلاقی آموزش داده شود شاید بتواند سلامت جسمی فرد را تضمین کند اما هیچ ضمانتی برای سلامت روحی او نخواهد بود.
محمدیان افزود: ما با طرح برخی بیماری های واگیردار در کتاب های درسی به دنبال آن هستیم تا تاثیرات و نقاط مثبت و منفی این اقدام را در بین دانش آموزان بررسی کنیم و در نهایت میزان موفقیت این طرح را پس از کار کارشناسی اعلام خواهیم کرد.

از سویی یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش در انتقاد از اجرای این طرح به ایرنا می گوید: مطرح کردن برخی نکات آن هم به صورت عریان و بی پرده ممکن است باعث بدآموزی هایی شود و به خصوص در پایه هفتم (اول متوسطه) از آنجا که دانش آموز در مرحله ورود به دوره نوجوانی قرار دارد کنجکاو بوده و طرح عریان برخی از موضوعات به صلاح نیست.
ابراهیم سحرخیز افزود: به نظر می رسد آموزش پیشگیری از بیماری هایی چون ایدز باید ابتدا در دستور کار مشاوران، معلمان و آموزش خانواده قرار می گرفت و یا از طریق رسانه های جمعی مثل صدا و سیما مطرح می شد.
وی با بیان اینکه چه بسا رسانه های جمعی بهتر از کتاب های درسی بتوانند برخی موضوعات را مطرح کنند، افزود: در دوره های گذشته تجربه طرح موارد مشابهی را در کتاب های درسی داشته ایم که به دلیل عوارض و پیامدهای ناشی از آن، جلوی کار گرفته شد.
معاون سابق آموزش متوسطه آموزش و پرورش اضافه کرد: باید مشاوران کتاب های درسی و روانشناسان، با توجه به نگاه فرهنگی جامعه آموزش و پیشگیری از بیماری هایی چون ایدز را در بین دانش آموزان با رعایت تمامی جوانب مطرح کنند.
سحرخیز تصریح کرد: این نوع آموزش ها در کشورهای غربی به دلیل اینکه آنها اختلاط جنسی را قبول دارند، به طور شفاف مطرح می شود اما در کشور ما این گونه موضوعات باید با تامل بیشتر بیان شود و به هیچ وجه نمی توان در قالب یک بسته آن هم در کتاب های درسی برای تمامی دانش آموزان مطالب را یکسان طرح کرد.
وی اظهار داشت: معلمان و مدیران فرصت های بسیار خوبی را می توانند در این رابطه ایجاد کنند به این معنا که ابتدا می توان در محیط های آموزشی برای والدین دوره های آموزشی برگزار کرد تا به طور غیرمستقیم دانش آموزان از طریق خانواده های خود نسبت به برخی بیماری ها آشنایی و اطلاعات لازم را به دست آورند.

وی توضیح داد: آموزش پیشگیری از ایدز برای دانش آموزان همانند آن است که مسئله اعتیاد را در قالب کتاب های درسی بین دانش آموزان مطرح کرده و سپس انواع و اقسام مواد مخدر و شیوه استعمال آن را تشریح کنیم و در پایان نتیجه بگیریم که اعتیاد معضل بزرگی برای جامعه است.

سحرخیز یادآورشد: نباید اجازه دهیم که این گونه مسایل در پله اول در کتاب های درسی مطرح شود بلکه باید با دنبال کردن شیوه های مختلف، روشی ماندگار و تاثیرگذار را برگزینیم. هر چند که آغاز طرح ها و ایده های جدید با واکنش های منفی و مثبتی همراه است اما باید در نظر داشت از آنجا که مخاطبان این آزمون و خطا دانش آموزان هستند لازم است به گونه ای عمل شود که کفه مثبت این ترازو سنگینی کند.

کارشناسان معتقدند از آن جا که مشکل ایدز به عنوان یک معضل به شمار می رود باید آن را جدی گرفت و نحوه پیشگیری از ایدز را در موضوعات درسی اصلی مطرح کرد زیرا براساس اعلام آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد، آگاهی دادن به مردم تاثیر محسوسی بر کاهش ایدز دارد. سخن آخر اینکه مواردی چون آموزش پیشگیری از ایدز به ویژه برای دانش آموزان که در گروه سنی حساس جامعه قرار دارند، امری ضروری است و نحوه و نوع ارایه این آموزش ها مساله ای قابل تامل است که به طور قطع متولیان امرآموزش و پرورش بیش از دیگران از حساسیت آن آگاه هستند .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد