شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۰
کد مطلب: 2129
۰
۱

ملاکهای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران با تشریح ملاکهای پذیرش دانشجوی دکتری در این دانشگاه برای سال تحصیلی آینده، گفت: ترجیح می دهیم برای پذیرش دانشجوی دکتری در برخی دانشکده ها علاوه بر آزمون متمرکز سازمان سنجش، آزمون کتبی درون دانشگاهی نیز برگزار کنیم.
فرهاد رهبر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: به هر حال بعد از اینکه آزمون متمرکز پذیرش دانشجوی دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود چند برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به آن دانشگاه معرفی می شود در این زمان است که دانشگاه برای انتخاب دانشجویان دکتری باید ملاکی برای گزینش از بین افرادی که از سوی سازمان سنجش معرفی می شوند داشته باشد. رئیس دانشگاه تهران افزود: در برخی دانشکده های دانشگاه تهران که بر اساس اطلاعات تحصیلی و سوابق علمی می توان داوطلب دکتری را انتخاب کرد، آزمون کتبی درون دانشگاهی برای پذیرش برگزار نمی کنیم و داوطلبان تنها در آزمون متمرکز سازمان سنجش شرکت می کنند. وی خاطرنشان کرد: اما در برخی دانشکده ها که سوابق ندارند، چون ممکن است در مصاحبه اعمال نظر شخصی شود، ترجیح می دهیم آزمون کتبی برگزار کنیم.   تشریح دلایل دانشگاه تهران برای برگزاری کنکور دکتری
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در شیوه پذیرش نهایی علاوه بر مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، آزمون کتبی را در برخی رشته ها برگزار می کند.
دکترسیدمهدی قمصری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوه پذیرش نهایی داطلبان دکتری در دانشگاه تهران افزود: در ابتدا منتظر بودیم وزارت علوم محتوای آزمونی که قرار است توسط سازمان سنجش برگزار شود را اعلام کند در حال حاضر بخشی از آن مشخص شده که براساس آن دانشگاه باید از بین افرادی که بعد از آزمون سازمان سنجش و بر اساس چندبرابر ظرفیت به دانشگاه اعلام می شوند، ارزیابی داشته باشد تا بتواند به انتخاب بهترین ها دست یابد. وی افزود: این ارزیابی در تعدادی از دانشکده های دانشگاه تهران که در گذشته هم بر اساس بررسی سوابق و مصاحبه بوده با همان روش قبلی انجام خواهد شد اما در یکسری از دانشکده ها از جمله دانشکده های علوم انسانی و هنر بخشی از این ارزیابی از طریق آزمون کتبی است و بررسی فعالیت های پژوهشی و مصاحبه هم به جای خود باقی خواهد بود.
 
معاون آموزشی دانشگاه تهران که چهارشنبه گذشته با مهر گفتگو کرد با اعلام اینکه داوطلبان در رشته های مختلف باید بدانند کدام دانشکده ها و رشته ها بر اساس پرونده و سوابق و کدام دانشکده ها بر اساس آزمون اقدام به پذیرش می کنند، گفت: اسامی این دانشکده ها در سایت دانشگاه تهران ذکر شده است اما اینکه چه دروسی در پذیرش نهایی مورد سوال قرار می گیرند، بستگی به آزمون وزارت علوم دارد.
 
قمصری در این باره تاکید کرد: در آزمون کتبی دانشگاه تهران دروس تکراری مد نظر نخواهد بود و با نظر تخصصی از گروهها همراه است که مورد تجمیع قرار می گیرد. با این حال، اطلاعات تکمیلی هنوز وجود ندارد تصمیم دانشگاه بر این است که در نحوه ارزیابی از معرفی شدگان آزمون سنجش آزمون کتبی هم در نظر گرفته شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش مهر که علت برگزاری آزمون کتبی مجزا در پذیرش نهایی داوطلبان از سوی دانشگاه تهران چیست، گفت: در آزمون سازمان سنجش آموخته های عمومی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد و تواناییهای عمومی از جمله زبان و یک یا دو درس لحاظ می شود بنابراین گروههای آموزشی دانشگاه کماکان این نظر را دارند که بین متقاضیان مختلف باید معیاری باشد تا به لحاظ علمی بتوان تفاوتها را احصا و افراد شایسته تری را انتخاب کرد.
 
معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره رشته هایی که از آنها آزمون کتبی به عمل می آید افزود: در برخی رشته ها مثل علوم تجربی که امکان کار علمی وجود دارد، طبیعتاً می توان با عملکرد آموزشی، پژوهشی و سوابق داوطلب را بررسی کرد اما در رشته های علوم انسانی کار قدری سخت تر ا ست از این رو استاتید این رشته می گویند باید یک امتحان علمی از داوطلبان به عمل آید.
 
وی افزود: از این رو در رشته های علوم انسانی و هنر به منظور کاهش خطا و ارزیابی دقیق به سمت آزمون کتبی پیش رفتیم که رویه سابق دانشگاه نیز بر این اساس بوده است.

  وزیرعلوم: دانشگاهها آزمون دکتری نگیرند/ اطلاعیه آزمون دردانشگاه تهران!
داوطلب نمی‌داند که باید در یک آزمون دکتری شرکت کند یا چند آزمون. دانشگاه تصمیم دارد دانشجوی دکتری را با معیار خودش گزینش کند و حتی دوباره کنکور بگیرد. وزارت علوم هم پیام‌های خود را توصیه وار و شفاهی ابلاغ می‌کند اما باز این داوطلبان هستند که سرگردانند!
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پنجشنبه 23 دی ماه 29 نفر از روسای دانشگاههای شهرستانها را در نشست آمایش آموزش عالی در دانشگاه شهیدبهشتی فراخواند تا نکاتی غیر آمایشی نیز به آنها گوشزد کند. شیوه پذیرش دانشجوی دکتری یکی از آنها بود. هفته گذشته یعنی قبل از اینکه روسای 29 دانشگاه شهرستان‌ها بخواهند شنوای ابلاغ شفاهی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره شیوه پذیرش دانشجوی دکتری باشند، سناریوهای مختلفی را برای پذیرش دانشجوی دکتری اعلام می کردند. برخی مسئولان دانشگاه‌ها معتقد بودند پس از اینکه آزمون متمرکز دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد و به هر دانشگاه چند برابر ظرفیت پذیرش‌اش داوطلب دکتری معرفی شد صرفا از طریق بررسی سوابق علمی معرفی‌شدگان نسبت به غربال آنها و انتخاب نهایی دانشجویان دکتری دانشگاه اقدام می شود. اما مسئولان برخی از دانشگاهها نیز آزمون متمرکز دکتری که توسط سازمان سنجش برگزار می شود را کافی ندانسته و حتی به بررسی سوابق علمی قبول شدگان آزمون متمرکز دکتری نیز اکتفا نکرده و اعلام کردند از قبول شدگان آزمون متمرکز دکتری که توسط سازمان سنجش به دانشگاه معرفی می شوند مجدد آزمون کتبی درون دانشگاهی بعمل می آید. مسئولان دانشگاههایی مانند فردوسی مشهد، تربیت معلم تهران، رازی کرمانشاه و شیراز قبل از اینکه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تهران ملاقات کنند در گفتگو با خبرگزاری مهر از احتمال برگزاری آزمون دکتری درون دانشگاهی برای پذیرش نهایی دانشجوی دکتری شان خبر داده بودند. پیگیریهای خبرگزاری مهر تا آنجا ادامه یافت که برخی دانشگاهها اطلاعیه آزمون را از روی سایت خود برداشتند و حتی واکنش برخی مسئولان وزارت علوم را نیز موجب شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاههای شهرستانها به برگزاری آزمون دکتری درون دانشگاهی که توسط برخی دانشگاهها زمزمه می شود واکنش نشان داده و با تأکید بر اینکه دانشگاهها نباید برای پذیرش نهایی در آزمون دکتری آزمون کتبی درون دانشگاهی برگزار کنند، گفت: اگر قرار بود هر کدام از دانشگاهها یک امتحان مجدد بگیرند که دیگر نیازی نبود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آزمون متمرکز برگزار کند. کامران دانشجو به روسای دانشگاههای شهرستانها گفت: "تنها به مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی بسنده کنید." همان زمانی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاههای شهرستانها آنها را از برگزاری آزمون درون دانشگاهی برای پذیرش دانشجوی دکتری نهی کرده بود، اطلاعیه ای بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه تهران قرار گرفته بود که خبر از تصمیم دانشگاه تهران برای برگزاری آزمون درون دانشگاهی برای پذیرش دانشجوی دکتری می داد، برگزاری آزمونی علاوه بر آزمون متمرکزی که قرار است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شود. سایت دانشگاه تهران
اطلاعیه دانشگاه تهران در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی سال تحصیلی 91 - 90
سایت دانشگاه تهران
متن کامل اطلاعیه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی سال تحصیلی 91 - 90 فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران که در نشست 29 رئیس دانشگاههای شهرستانها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور نداشته است از ابلاغ شفاهی کامران دانشجو در راستای نهی دانشگاهها از برگزاری آزمون کتبی درون دانشگاهی و توصیه وی به دانشگاهها برای پذیرش نهایی دانشجوی دکتری بر اساس سوابق علمی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت باید جویا شود. رئیس دانشگاه تهران در عین حال جمعه 24 دی ماه در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح ملاکهای پذیرش دانشجوی دکتری در این دانشگاه برای سال تحصیلی آینده گفت: ترجیح می دهیم برای پذیرش دانشجوی دکتری در برخی دانشکده ها علاوه بر آزمون متمرکز سازمان سنجش، آزمون کتبی درون دانشگاهی نیز برگزار کنیم. فرهاد رهبر به مهر گفت: به هر حال بعد از اینکه آزمون متمرکز پذیرش دانشجوی دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود چند برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به آن دانشگاه معرفی می شود، در این زمان است که دانشگاه برای انتخاب دانشجویان دکتری باید ملاکی برای گزینش از بین افرادی که از سوی سازمان سنجش معرفی می شوند داشته باشد. رئیس دانشگاه تهران افزود: در برخی دانشکده های دانشگاه تهران که بر اساس اطلاعات تحصیلی و سوابق علمی می توان داوطلب دکتری را انتخاب کرد، آزمون کتبی درون دانشگاهی برای پذیرش برگزار نمی کنیم و داوطلبان تنها در آزمون متمرکز سازمان سنجش شرکت می کنند. اما در برخی دانشکده ها که سوابق ندارند، چون ممکن است در مصاحبه اعمال نظر شخصی شود، ترجیح می دهیم آزمون کتبی برگزار کنیم.
البته امکان دارد ابلاغیه شفاهی کامران دانشجو که در جمع روسای دانشگاههای شهرستانها مطرح شده است فقط مختص دانشگاههای شهرستانها باشد و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسخه دیگری برای دانشگاههای تهران در نظر دارد. به گزارش مهر، بر اساس آیین نامه ای که مبنای عمل پذیرش دانشجوی دکتری قرار گرفته است، پذیرش دانشجوی دکتری برای سال تحصیلی 91-90 از طریق کنکور سراسری سازمان سنجش خواهد بود. داوطلبان در صورت به دست آوردن حد نصاب نمره قبولی در آزمون سازمان سنجش، به صورت سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی می شوند و در این مرحله که پذیرش نهایی از سوی دانشگاهها انجام می شود، دانشگاهها می توانند نسبت به انتخاب دانشجو اقدام کنند. در همین راستا مقامات مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این بارها اعلام کرده است برای برگزاری این مرحله از پذیرش که توسط دانشگاهها انجام می شود، تمامی اختیارات را به دانشگاهها داده است.
 
کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که اخیرا در حاشیه تجلیل از پژوهشگران برگزیده در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزاری آزمون متمرکز دکتری به معنای سلب اختیار دانشگاهها در انتخاب دانشجوی دکتری است، گفت: اختیارت کافی و وافی برای دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دکتری دیده شده است آزمون دکتری دال بر این نیست که اختیارات از دانشگاهها گرفته شده است. 3 تا 5 برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به دانشگاه معرفی می شود و آنگاه دانشگاهها دانشجویان دکتری خود را از میان آنها انتخاب می کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
8) با سلام لطفا درمورد نحوه برگزاری ازمون: تستی یا تشریحی در هرگروه نیز توضیحاتی ارائه نمایید.با تشکر
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "