پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ / ۲۲:۵۷
کد مطلب: 21366
۱
۲

راز باکتري هاي مفيد براي حفظ سلامت

راز باکتري هاي مفيد براي حفظ سلامت
بعضي از محققان مي گويند بالاخره طي قرن ها زندگي، انسان و بعضي از باکتري ها هم زيستي پيدا کرده اند. کلني باکتري هاي پروبيوتيک(باکتري هاي مفيد) فعاليت هاي متعددي انجام مي دهد که براي تقويت سيستم ايمني، گوارش، اعصاب و... انسان مفيد است.
به نقل از سايت «Readers Digest» در اهميت اين موضوع همين بس که محققان دريافته اند حدود ۹۹ درصدDNA در بدن انسان، متعلق به باکتري هاست. تحقيقات انجام شده درباره نقش باکتري ها در بدن انسان، باعث اکتشافات جالب و شگفت انگيزي به ويژه در زمينه هاي درماني شده است . به عنوان مثال، عمل جايگزيني ماده دفعي (مدفوع) از يک اهداکننده سالم براي درمان عفونت هاي باکتريايي مقاوم به آنتي بيوتيک در روده افرادي که سيستم ايمني ضعيف دارند، انجام مي شود.اگر چه اين روش مورد تاييد بسياري از محققان نيست اما در بعضي از موارد اين روش درماني زندگي بسياري از افراد را نجات داده است در حالي که درمان هاي ديگر موفقيت آميز نبوده است. در اين روش از ورود ميکروب هاي مهاجم پيش گيري مي شود. حفظ تعادل کليد سلامت، حفظ تعادل است. محققان دريافته اند که تعدادي از انواع باکتري هاي مفيد در حفظ سلامت انسان نقش دارد؛ اما به علت شيوه زندگي مدرن،اين باکتري هاي بي آزار با مشکل روبه رو شده اند. عادت هاي متداول ما مانند افراط در مصرف آنتي بيوتيک ها، به طور چشم گيري کلني هاي باکتري سالم را کاهش داده و همزمان مقاومت به آنتي بيوتيک را در باکتري هاي خطرناک افزايش داده است. ماده شيميايي در موادغذايي غيرارگانيک مي تواند اثر منفي روي تکثير و بقاي باکتري ها داشته باشد. نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد، اين اختلالات مي تواند با افزايش اختلال خودايمني بروز سرطان، آلرژي، بيماري قلبي و چاقي مفرط در ارتباط باشد. بررسي اخير محققان نشان مي دهد، ميزان ميکروب هاي مفيد از جمله باکتري هاي مؤثر در توليدکاروتنوئيد که گروهي مهم از آنتي اکسيدان است، در بيماراني که دچار سکته شده اند پايين بوده است.

مغز و بدن
مصرف ماست حاوي باکتري هاي مفيد در بهبود خلق و خو موثر است. مصرف اين نوع ماست به طور چشمگيري بر فعاليت مغز تاثير مي گذارد، به طور موثر اضطراب و استرس را کاهش مي دهد، حتي با تاثيرگذاري روي قسمت هايي از مغز که اين احساسات را ايجاد مي کند احساس درد را نيز کاهش مي دهد. بررسي جالب ديگر نيز نشان مي دهد که باکتري هاي مفيد مي تواند تراکم استخوان را افزايش دهد و نيز مشخص مي کند که برخي باکتري ها در سوخت خطرناک ترين نوع چربي در بدن موثر است. وجود اين نوع چربي خطر بروز بيماري قلبي، عروقي، ديابت و... را افزايش مي دهد. باکتري هاي مفيد از اسهال، التهاب روده و عفونت سيستم هاضمه پيشگيري مي کند. پروبيوتيک ها براي بيماراني که تحت شيمي درماني شديد قرار دارند، مفيد است. شيمي درماني تاثير زيادي روي روده ها مي گذارد.

افزودن باکتري هاي مفيد
 مواد غذايي زيادي غني از باکتري مفيد است از جمله؛ کفير، ماست و... مواد غذايي حاوي باکتري هاي مفيد حاوي آنزيم هاي هاضمه اي نيز است و در جذب ماده مغذي به بدن کمک مي کند. پروبيوتيک ها قند را براي سوخت خود مي شکند. بنابراين، پس از خوردن کربوهيدرات ساده در گلوکز خون تعادل به وجود مي آورد. در گذشته در اغلب جوامع، برنامه غذايي مردم شامل نوعي ماده غذايي يا نوشيدني تخمير شده بود. به نظر مي آيد در آن دوران مردم از رازهاي سلامتي که به تازگي در سطح علمي آشکار شده است، مطلع بودند. هنگام استفاده از مکمل هاي پروبيوتيک لازم است که به نکاتي توجه شود. مکمل هايي را خريداري کنيد که حاوي لاکتوباسيلوس و ساکارومايسز باشد که از عفونت و اسهال پيشگيري مي کند. به توصيه هاي نگهداري نيز توجه کنيد زيرا برخي پروبيوتيک ها بايد در يخچال نگهداري شود.

تامين سوخت
 باکتري موجودي زنده است، از اين رو به تغذيه نياز دارد، بنابراين بايد موادمغذي به نام پري بيوتيک تامين شود. منبع خوب پري بيوتيک ها شامل آرتيشو، سير، پياز، جو و ريشه کاسني است. اين موادغذايي غني از برخي ترکيب ها به نام «فروکتوليگوساکاريد» يا «Fos» است که باکتري هاي پروبيوتيک به آن علاقه دارند. قارچ هاي خوراکي و دارويي حاوي ترکيباتي است که منبع غذايي باکتري مفيد را تامين مي کند.

سلامت کلي دستگاه گوارش
علاوه بر پروبيوتيک ها و پري بيوتيک ها ، گياهان متعددي نيز وجود دارد که براي هاضمه مفيد است. دانه انار، زنجبيل،هل و... مي تواند سيستم هاضمه را تقويت کند، ناراحتي هاي مربوط به هاضمه از جمله درد، حالت تهوع و نفخ را کاهش دهد و جذب مواد مغذي را نيز افزايش دهد.

خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

لیلی
ممنون خیلی به دردم خورد
خاطره
United States
ممنون خوب بود ولی ای کاش مطالب بیشتری در این بخش بود
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند