پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ / ۰۰:۰۶
کد مطلب: 21369
۱

15 میلیون نفر ایرانی در انتظار ازدواج

محمد اسلامی در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: نرخ کلی باروری در سال 63 برابر با 6.8 درصد و تا سال 72 این شیب تند ادامه یافت و اکنون متوسط نرخ باروری به کمتر 2 رسیده است.
وی ادامه داد: در این شرایط مداخله ای برای تشویق ازدواج این افراد نداریم و روند افزایشی میانگین سن ازدواج طی سال های 75 تا 90 فقط یک سال بوده است و اکنون این میزان نیز سرعت کمتری به خود گرفته است.

مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت تصریح کرد: در دو سال گذشته میزان ازدواج ها کمتر شده است و پیش بینی می شود که امسال نیز رقم ازدواج کمتر هم شود.
اسلامی ابراز کرد: بر اساس شاخص طلاق گزارش ها نشان می دهد بیشترین طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ داده و این سال هایی است که انتظار باروری را صفر کرده است.

وی با اشاره به اینکه 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: بخشی از آنها دچار ناباروری اولیه هستند یعنی اصلاً فرزند ندارند و بخشی ناباروری ثانویه یعنی یک یا دو فرزند دارند، اما برای تولید فرزند دیگر دچار مشکلاتی هستند.
مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر غربالگری لازم انجام شود، هزینه های باروری کاهش یابد و پیشگیری از ناباروری انجام شود، 2 تا 3 درصد به نرخ باروری کشور کمک خواهد شد.

وی افزود: تهدید بیجا و تشویق بیجا نباید باشد، بلکه باید خانواده ها آزادانه فرزنددار شوند و از آنها حمایت های لازم شود. اسلامی ادامه داد: اگر حدود 60 درصد زایمان ها را به شکل سزارین انجام دهیم، زنان تجربه ناخوشایندی از بارداری خواهند داشت و تمایلی به فرزندآوری بیشتر در آنها ایجاد نمی شود.

وی گفت: میانگین فاصله بین تولد فرزندان در سال 88، از ابتدای ازدواج 3.5 سال تا تولد اولین فرزند فاصله گذاشته شده و بین فرزند اول و دوم 5.5 سال گزارش شده، درحالی که تأکید مراقبت های بهداشتی بیش از 5 سال نیست.
مشاور دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت افزود: باید فاصله فرزندآوری کم شود چرا که سلامت زنان در معرض آسیب قرار می گیرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت حدود 1500 مادر در 5 سال گذشته مراقبت باروری را نداشتند.

اسلامی اظهار کرد : 71 درصد مرگ مادران در زنانی بوده که بیماری زمینه ای داشتند در حالی که اگر مراقبت بهداشتی دریافت می کردند، در زمان بارداری دچار این عوارض نمی شدند. وی توضیح داد: زمانی که آمار سزارین بالا می رود، تمایل به فرزندآوری کم می شود. باید جامعه را به سمت زایمان طبیعی سوق داد و فقط زمانی سزارین درخواست شود که فرد واقعاً به آن نیاز داشته باشد. (فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.