شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۰۱:۳۹
کد مطلب: 21394
۰
۳

برنامه آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی ارزان قیمت

مرضیه گرد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره الگوی تعیین شهریه مدارس مراکز آموزشی غیردولتی، گفت: در سال گذشته پس از آن که شورای نظارت مرکزی درباره این طرح نظر دادند، مقرر شده بود الگوی تعیین شهریه در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های تهران اجرا شود که بررسی و ارزیابی از نقاط ضعف و قوت آن تا یک ماه آینده احصاء و اعلام خواهد شد.
رییس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این طرح باید بر اساس قانون مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود کدام بخش این برنامه به درستی اجرا شده و خود آن بخش دارای مشکل است؛ ضمن آنکه مدارس باید بر اساس این طرح تمام برنامه‌های خود را اعلام کند.
گرد ادامه داد: اگر قرار است بر اساس همین الگو، شهریه از دانش‌آموزان دریافت شود، باید اولیا در جریان تمام برنامه‌هایی که مدرسه در طول یک سال تحصیلی ارائه می‌دهد، قرار بگیرند، لذا در این زمینه باید نشست تخصصی برگزار تا نقاط ضعف و قوت الگوی شهریه مدارس غیردولتی مشخص شود. وی گفت: بر همین اساس آموزش و پرورش به دنبال برنامه‌ای است تا بتواند بر اساس تسهیلاتی که به مدارس غیردولتی ارائه می‌دهد، مدارس غیردولتی معتبر ارزان قیمت ایجاد کند که یکی از شعارهای اصلی سازمان مدارس غیردولتی، این طرح است.
گرد در پاسخ به این سئوال که آموزش و پرورش میانگین دریافت شهریه مدارس غیردولتی را یک میلیون و 200 هزار تومان در دوره ابتدایی اعلام می‌کند، این در حالی است که در شهر تهران هیچ مدرسه‌ای ابتدایی را که شهریه آن کمتر از چهار میلیون تومان باشد، نمی‌توان پیدا کرد و رقم این شهریه‌ها بین 2.5 تا هشت میلیون تومان در مناطق مختلف، متفاوت است؛ آیا برنامه‌ای برای ساماندهی این وضعیت وجود دارد یا نه؟ گفت: شهریه‌هایی که از اولیا اخذ می‌شود، شهریه‌های واقعی نیست، چرا که وقتی شهریه به صورت واقعی دیده نشود و هیچ حمایتی از موسس صورت نگیرد، با توجه به نرخ تورم و شرایط پیش آمده و قوانینی که باید اجرا می‌شد و مغفول مانده، طبیعی است که مدرسه برای سر پا ماندن و ادامه حیات باید بتواند هزینه‌های خود را تامین کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: منابع مادی مدارس غیردولتی بر اساس ماده 14 قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی بر اساس شهریه دریافتی از اولیا، کمک‌های دریافتی از اولیا و افراد خیر و موسسات خیریه و همچنین کمک‌های دریافتی از آموزش و پرورش تامین می‌شود، این در حالی است که نقش حمایتی آموزش و پرورش متاسفانه در حد جزئی دیده شده است.
وی گفت: طرح رتبه‌بندی مدارس علی‌رغم اینکه آغاز شده بود و تحولی را ایجاد می‌کرد، اما ادامه پیدا نکرد و همین امر باعث شده تا عدد و رقمی که شورای نظارت مصوب و اعلام می‌کند، با شهریه‌ دریافتی مدارس از اولیا متفاوت باشد. رییس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر طرح رتبه‌بندی اجرا شود و بر اساس برنامه، شهریه اخذ شود و همچنین حمایت‌های لازم از موسسان صورت بگیرد، قطعا می‌توان شهریه‌های مدارس غیردولتی را ساماندهی کرد.

به گفته گرد، برخی از مشکلات که در مدارس غیرانتفاعی تهران به وجود آمد، به صورت ویژه پیش آمد و جزو مسائل خاص تهران شد هر چند که در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها موارد مشابهی بود، اما تشدید آن در تهران بالا بود. معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: چنانچه قانون به طور کامل اجرا می‌شد، قطعا شاهد چنین مشکلاتی در حوزه مدارس غیرانتفاعی و توسعه مشارکت‌های مردمی نبودیم و با توجه به وضع موجود، نمی‌توانیم قول بدهیم که یک ساله همه مشکلات را حل کنیم و بگوییم سال آینده همه مدارس غیردولتی را ساماندهی می‌کنیم، چرا که باید حمایت از موسسان از سوی دولت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح خرید خدمات آموزشی در دستور کار قرار گرفته، به این معنا که فرستادن نیروهای مامور، خریدن صندلی‌های مدارس غیرانتفاعی، ساماندهی نیروی انسانی از مواردی است که در طرح خرید خدمات آموزشی برای مدارس غیرانتفاعی دیده شده است تا صندلی‌های آزاد این مدارس با یک ساماندهی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و یکی از راهکارهای این طرح، همان مدارس ارزان قیمت است.

گرد خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی به دنبال این هستیم که به جای شلوغ بودن کلاس‌های درس در مدارس دولتی، شرایطی ایجاد کنیم که بخشی از این دانش‌آموزان به سمت مدارس غیردولتی که صندلی خالی دارند، سوق داده شوند. به گفته رییس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش، بر اساس این طرح در مدارس غیردولتی ارزان قیمت یا از دانش‌آموزان شهریه دریافت نمی‌شود و یا این هزینه‌ها بسیار کاهش خواهد یافت که آیین‌نامه این طرح در دست تدوین است و برای نخستین بار اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه مجلس شورای اسلامی نیز موافقت‌های لازم را داشته باشد و در لایحه 93 اعتبارات آن دیده شود، نه تنها بخشی از فشارهای شهریه از دوش خانواده‌ها برداشته خواهد شد، بلکه آموزش و پرورش نیز می‌تواند تراکم کلاس‌ها را در مدارس دولتی کاهش دهد و از سوی دیگر خانواده‌ها نیز به مدارس غیرانتفاعی با طرح جدید اعتماد خواهند داشت.

به گفته گرد، این طرح زمانی به معنای واقعی شکل خواهد گرفت که صندوق حمایت از موسسان شکل گرفته و حمایت از آنها در دستور کار قرار بگیرد؛ ضمن آنکه در تلاش هستیم تا از صاحبان صنایع و ارگان‌های مختلف در این زمینه کمک بگیریم که نتایج کمک این دستگاه‌ها، به خود جامعه باز خواهد گشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از موسسان دارای ایده‌هایی مناسب و خلاقانه‌ای در حوزه آموزش هستند، برای حمایت از این افراد باید دولت پشتیبانی‌های لازم را داشته باشد و ضمن حمایت از این مدارس، آنها را به مردم واگذار کند و نقش آموزش و پرورش و دولت تنها نقش حاکمیتی و نظارت بر عملکرد باشد.
گرد، ظهور برنامه‌های جدید و خلاقانه و همچنین توسعه مشارکت‌ها را در نتیجه این حمایت و واگذاری مدارس به مردم عنوان کرد و گفت: بسیاری از اولیا توانایی‌های علمی و فرهنگی بالایی دارند و مطالبه آنها از آموزش و پرورش، تربیت فرزندانشان با رویکردهای اسلامی است و هیچ خانواده‌ای دوست ندارد که کودکان آنها تبدیل به یک فرد هوشمند، اما کلاهبردار شود. وی ادامه داد: همه خانواده‌ها به دنبال این هستند که فرزندانشان در کنار آموزش، فردی معتقد، دارای استعدادهای اجتماعی و فرهنگی بوده و فرد توانمندی باشد که بتواند ضمن داشتن آینده شغلی مناسب، در بخش‌های مختلف جامعه ایفای نقش کند.
بر همین اساس باید آموزش و پرورش با کمک مردم، شرایطی فراهم کند که مشارکت آنها به معنای واقعی شکل بگیرد.

رییس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید مشارکت مردم به درستی تعریف شود، اظهار کرد: باید دنبال این باشیم که اولیا در ایده‌پردازی به کمک آموزش و پرورش بیایند، همچنین شاداب‌سازی، ارتقای سلامت دانش‌آموزان و ایجاد اشتغال برای آینده از مواردی است که باید در موضوع مشارکت گنجانده شده و تعریف دقیقی از آن ارائه شود، چرا که تمام مشارکت اولیا با مدرسه در موضوعات مادی خلاصه نمی‌شود و ما به دنبال مشارکت فکری و مادی هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
به نظر من اگر امكاناتي مثل فضا وسايل اموزشي به مدارس غير انتفاعي واگذار گردد خيلي خوب است ولي شهريه كاهش يابد
هم بار از دوش دولت برداشته مي شود هم كار بهتر انجام مي شود
آمنه امیدی
Iran, Islamic Republic of
سلام.اینجانب 35ساله.با مدرک فوق لیسانس مدیریت آموزشی هستم.ساکن شهرستان بوشهر.درخواست تاسیس مدرسه متوسطه اول دخترانه را دارم.لطفا اینجانب را راهنمایی کنید.
سمانه رزمجویی
Iran, Islamic Republic of
با سلام من لیسانس itدارم سه ساله در مدارس غیر انتفاهی ریاضی تدریس میکنم پدر ومادرم بازنشسته ی اموزش وپرورش هستند قصد تاسیس کانون ریاضی را دارم ایا میتونم ؟لطفا راهنماییم کنید .ممنون
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...