جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۹
کد مطلب: 21478
۱

جزئیات پرداخت جایزه مقالات علمی در دانشگاه آزاد/ افراد مشمول دریافت تشویقی

 

به گزارش مهر، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته ای که گذشت بخشنامه تشویقی مقالات ISI را ابلاغ کرد که برخی از مهمترین بخش های این بخشنامه به شرح ذیل است:

افراد مشمول دریافت جایزه مقاله

اعضای هیات علمی: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با هر مرتبه علمی که در دانشگاه خدمت می کنند.

دانشجویان: دانشجویان مشغول به تحصیل و یا دانش آموختگان که حداکثر یکسال از تاریخ دفاع از پایان نامه یا رساله ایشان گذشته باشد.

اعضای هیات علمی که از واحدی به واحد دیگر مامور می شوند (در صورتی که مقاله خود را به نام واحدی ارائه دهند که در آن به صورت تمام وقت فعال هستند).

اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی تحت پوشش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رعایت موارد زیر از دریافت جایزه برخوردار می شوند:

الف: نام دانشگاه آزاد اسلامی را به تنهایی و یا در کنار نام دانشگاه یا موسسه محل استخدام خود، در مقاله درج کنند.

ب- فرم تعهدنامه برای تولیدات علمی (پیوست این شیوه نامه) را امضا کند.

مقاله های مازاد بر موظفی پیش بینی شده در طرح های پژوهشی مشمول تشویق خواهند شد.

اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

ضوابط بررسی مقاله ها و ارسال گزارش ها

تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ابلاغ می توانند به مقاله های خود بر اساس ضوابطی که در این شیوه نامه اعلام شده است، جایزه اعطا کنند.

به منظور اطلاع از تعداد مقاله های علمی، محاسبه آن در آمار تولیدات علمی دانشگاه در داخل و خارج کشور و نیز محاسبه جایزه مقاله ها در بودجه پژوهشی واحد، لازم است معرفی محل خدمت فرد در آدرس دهی مقاله (اعم از مجلات علمی، کتابها، همایش ها و کنگره ها) به طور صحیح و بدون هیچ تغییری در تمام مقاله های علمی انجام شود.

معاونان پژوهش و فناوری واحدها باید نحوه صحیح درج نام دانشگاه آزاد اسلامی و واحد مربوط را از طریق اطلاع رسانی به دانشکده ها، گروه های آموزشی، تابلوهای در معرض دید استادان و دانشجویان و سایت واحد اطلاع رسانی نمایند و نیز آموزش لازم را به مدیران و کارشناسان مربوط در حوزه خود ارائه کنند.

لازم است تمام واحدهای داشگاهی گزارش اعطای جایزه مقاله های خود را حداکثر یک ماه پس از پایان هر فصل در قالب فرم های "الف" و "ب" با فرمت excel به شکل لوح فشرده به همراه نسخه pdf صفحه اول مقاله ها که نشان دهنده مولف اصلی است، به دفتر گسترش تولید علم دانشگاه ارسال کنند. در این ارتباط واحدهای دانشگاهی باید در هر سال 4 گزارش 3 ماهه از عملکرد خود به دفتر گسترش تولید علم دانشگاه ارسال کنند و چنانچه مورد گزارش در ارتباط با جایزه مقاله نداشته باشند، طی نامه ای مراتب را اعلام کنند نامه یاد شده به منزله گزارش واحد تلقی می شود. رعایت موارد یاد شده برای محاسبه جایزه مقاله در بودجه پژوهشی واحد و نیز امکان تمدید مجوز جایزه مقاله برای آن واحد خاص الزامی است. بدیهی است با توجه به اینکه راه اندازی سامانه تشویق مقالات در دستور کار معاونت پژوهش و فناوری قرار دارد، پس از راه اندازی سامانه یاد شده گزارش های مورد نیاز از طریق سامانه اخذ خواهد شد.

چنانچه واحدی گزارش اعطای جایزه مقاله های خود را تا مهلت یک ماهه به دفتر گسترش تولید علم دانشگاه ارسال نکند، با جریمه کسر از امتیاز پژوهشی واحد روبرو می شود.

تبصره1: با توجه به اینکه مراکز دانشگاهی زیر نظر یک واحد متولی اداره می شوند و صندوق پژوهشی مستقل ندارند، پرداخت جایزه مقاله های آنها توسط واحد متولی انجام می شود و گزارش آن نیز در گزارش واحد متولی اعلام خواهد شد.

تبصره2: به منظور گردآوری آمار مقاله های منتشر شده توسط واحدها، لازم است هر 3 ماه یک بار همراه با گزارش اعطای جایزه مقاله ها، گزارش دیگری به صورت لوح فشرده و نسخه چاپی آن (فرم الف و ب) شامل مقاله هایی که جایزه دریافت کرده اند یا مشمول دریافت جایزه نبوده اند، تهیه و ارسال شود. در فرم ها و فایل نرم افزاری آنها، عنوان آمار مقاله ها درج شود.

نویسندگان مقاله ها و موارد مشمول شیوه نامه

فقط به مقاله های منتشر شده در مجلات طبقه بندی شده این شیوه نامه جایزه تعلق می گیرد و هیچ نوع مجله دیگری و یا معادل سازی مورد قبول نیست و به مکاتبات در این زمینه پاسخ داده نمی شود.

نویسندگانی که با رعایت ضوابط چاپ مقاله برای جایزه، مقاله خود را به نام دانشگاه و واحد مربوط چاپ کنند، از جایزه مقاله توسط واحد مربوط بهره مند خواهند شد.

تبصره1: مقاله هایی که فقط به نام دانشگاه، بدون اشاره به نام واحد مربوط ارائه شوند، جایزه دریافت نخواهند کرد. چنانچه نویسنده اصلی مقاله بتواند نسبت به اصلاح نام واحد و دانشگاه آزاد اسلامی و از طریق مکاتبه با مجله مربوط و سایتی به مقاله های منتشر شده در مجله های فاقد اعتبار که فهرست آنها مرتباً در سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به روز می شود، هیچ گونه جایزه ای تعلق نمی گیرد.

تبصره: اگر مقاله های فرد عمدتاً در یک مجله خاص (به استثنای مجلات ISI دارای ضریب تاثیر) چاپ شود، موضوع به طور ویژه در حوزه معاونت پژوهش و فناوری سازمان مرکزی بررسی می شود. بدیهی است معاونان پژوهش و فناوری واحدها موظفند قبل از پرداخت جایزه موارد فوق را بررسی کنند.

مقاله هایی شامل دریافت جایزه می شوند که به طور کامل (نه چکیده) در مجله (نسخه چاپی یا الکترونیکی) به نام دانشگاه و واحد مربوط منتشر شده باشند.

موضوع مقاله باید متناسب با تخصص نویسندگان باشد.

تبصره: فقط نام افرادی که مستقیما در تولید محتوای علمی مقاله نقش و همکاری داشته اند می تواند در مقاله درج شود. همچنین به افرادی که در ترجمه، تهیه عکس ها و نقشه ها و... همکاری داشته اند، لازم است در قسمت تشکر و تقدیر اشاره شود. بنابراین اشاره به نام دیگران مانند مسوولان آزمایشگاه ها، مترجمان و سایر افرادی از این نوع مطلقا ممنوع است.

در مجلات خارجی که به زبان غیرانگلیسی (روسی، اسپانیایی، فرانسه و...) چاپ می شوند، لازم است معرفی نام واحد براساس استانداردهای ماده 3 بند 3-2 این شیوه نام، به زبان انگلیسی نیز ارائه شود. در هنگام درخواست برای جایزه مقاله لازم است چکیده انگلیسی در قالب ترجمه رسمی مورد تایید مرکز زبان دانشگاه یا سازمان مرکزی نیز به حوزه پژوهش واحد دانشگاهی تحویل شود.

مقاله هایی که نخست در همایش ارائه می شوند و از سوی دبیرخانه آن همایش برای چاپ در مجلات معتبر یاد شده در این شیوه نامه ارسال می شوند، با توجه به رتبه مجله، مشروط به گذراندن مراحل داوری مربوط، مشمول دریافت جایزه به شرح زیر هستند.

به مقاله های ارائه شده در کنفرانس ها که پس از داوری دوباره به صورت کامل در مجلات ISI چاپ می شوند، با ضریب 0.4 جایزه تعلق می گیرد.

به مقاله های ارائه شده در کنفرانس ها که به صورت خلاصه  در مجلات ISI چاپ می شوند با ضریب 0.3 جایزه تعلق می گیرد.

مقاله های مستخرج از پایان نامه ها و رساله ها:

در مقاله های مستخرج از پایان نامه، نویسنده اول دانشجو و به نام واحد محل تحصیل دانشجو و استاد راهنما عهده دار مکاتبات است.

تبصره: در صورتی که دانشجوی دکترای تخصصی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیات علمی باشد، نمی تواند مقاله موظفی رساله را به نام واحد محل خدمت خود ارائه نماید و امتیاز مقاله های یاد شده منحصرا به واحد برگزارکننده دوره دکترای تخصصی تعلق دارد (این موضوع شامل کلیه مقاله های مستخرج از پایان نامه ها و رساله ها می شود).

در مقاله هایی که مستخرج از پایان نامه یا رساله باشد، دانشجو موظف است فقط نشانی واحدی را ثبت کند که در آنجا تحصیل می کند و یا فارغ التحصیل شده است.

مقاله یا مقاله های مستخرج از پایان نامه یا رساله، دانشجویان و یا دانش آموختگان مشروط بر آنکه بیش از یکسال از تاریخ دفاع از پایان نامه یا رساله آنها نگذشته باشد، با رعایت مقررات یاد شده در بندهای بالا حائز دریافت جایزه نقدی مطابق مفاد ماده 9 به ازای هر مقاله، افزون بر نمره تشویقی خواهند بود.

مقاله های موظف طرح های پژوهشی که به منظور تعهد طرح ارائه می شوند مشمول دریافت جایزه نخواهند بود و ضروری است به منظور حفظ حقوق دانشگاه و واحد مربوط، در قسمت تشکر و تقدیر به موضوع استخراج مقاله از طرح پژوهشی به صراحت اشاره شود. بدیهی است که سایر مقاله های مازاد بر تعهد با رعایت مفاد این شیوه نامه به طور کامل جایزه می گیرند.

تبصره: به مقاله هایی که حاصل کار مشترک با موسسه های علمی پژوهشی خارج از دانشگاه، خارج از کشور یا یک دانشگاه معتبر خارجی (مانند: فرصت های مطالعاتی، دوره های پسا دکتری، کارهای تحقیقاتی دانشجویان بورسیه دوره دکترا در دانشگاه های خارجی و...) هستند، در صورت درج نام دانشگاه آزاد اسلامی در کنار نام موسسه خارجی، جایزه تعلق می گیرد.

تبصره: چون در زمینه پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکترای تخصصی، دانشجویان می توانند با ارائه پذیرش چاپ، تسویه حساب کنند،لازم است کاملا مفاد آیین نامه ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای و رساله دکتری تخصصی رعایت شود.

فقط افرادی می توانند مقاله خود را به نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه ارائه کنند که در زمان ارائه مقاله عضو رسمی این باشگاه باشند و دوره عضویت آنها خاتمه نیافته باشد.

کلیه متقاضیان دریافت جایزه باید فرم تعهدنامه تولیدات علمی را تکمیل نموده و به واحد ذیربط تحویل نمایند.

نظارت ها و مراجع تصمیم گیری

تمامی مکاتبه ها در زمینه پرداخت جایزه مقاله ها، ارسال گزارش های دوره ای 3 ماهه با پرسش های احتمالی در این زمینه، باید تنها با دفتر گسترش تولید عمل در سازمان مرکزی انجام گیرد. این دفتر تنها مرجع پاسخگویی در زمینه ابهامات احتمالی است. بنابراین هر نوع تعبیر و تفسیر در زمینه مفاد این شویه نامه توسط مراجعه دیگر غیرمعتبر است.

معاونان پژوهش و فناوری واحدها مسئول اجرای بهینه این شیوه نامه در واحد خود هستند.

تبصره: به مقاله های کوتاه مانند Research Note و غیره به جز Letter to the Editor و Editorial (مگر این که موضوع به صورت نقد مقاله و یا کتاب باشد) با ضریب 0.4 (حداکثر 2 مقاله در سال) جایزه تعلق می گیرد.

تبصره: سقف پرداخت جایزه نویسنده مسئول مقاله های علمی ترویجی و هر یک از مجلات داخلی با نمایه بین المللی ، معتبر خارجی غیر از ISI و ISC به ترتیب حداکثر 3 و 5 مقاله در سال است.

به اعضای هیات علمی که حداقل 3 مقاله علمی پژوهشی مورد تایید وزارتین و یا ISI در سال به چاپ برسانند، بر اساس آیین نامه های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی پژوهانه تعلیق می گیرد.

جایزه مقاله های برتر

به منظور بالا بردن کیفیت پژوهشی و تحقق سیاست های کلان پژوهشی دانشگاه، مقاله های برتر به شرح زیر مورد تشویق قرار می گیرد:

مقاله باید شرایط تشویقی دانشگاه آزاد اسلامی را احراز کند.

ملاک انتخاب در مورد مقاله های برتر، چاپ مقاله علمی- پژوهشی در رشته تخصصی عضو هیات علمی در مجلاتی که از نظر رتبه در 40% اول فهرست پایگاه های معتبر بین المللی ثبت اطلاعات علمی در هر شاخه بر اساس ضریب تاثیر باشد.

مقاله های علمی- پژوهشی داخل در صورتی که حداکثر امتیاز را کسب نمایند و از طرف کمیسیون تخصصی هیات ممیزه به عنوان مقاله علمی- پژوهشی برتر پیشنهاد شوند، مانند مقاله های برتر مورد تشویق قرار می گیرند.

حق التالیف به صورت جایزه برای 1% تا 5% اول هر شاخه، 2 برابر برای همه رشته ها و برای 6% تا 10% اول هر شاخه 1.8 برابر برای همه رشته ها و برای 11% تا 20% اول هر شاخه 1.5 برابر برای همه رشته ها و برای 21% تا 40% اول هر شاخه 1.2 برابر برای همه رشته ها به جز رشته شیمی محاسبه می شود.

تبصره: اگر 5% اول شاخه ای کمتر از یک عنوان باشد، مجله با رتبه یک در نظر گرفته می شود.

مقاله هایی که به عنوان Highly Cited, Review Paper, Research Front و Hot Paper معرفی می شوند از مصادیق دیگر مقاله های برتر هستند و حق التالیف این نوع مقاله ها مانند 6% تا 10% اول هر شاخه محاسبه خواهد شد.

تبصره: معادل مبلغ تشویقی تخصیص یافته به هر مقاله برتر، اعتبار پژوهشی در اختیار نویسندگان عضو هیات علمی دانشگاه قرار می گیرد تا بر اساس دستورالعمل مربوط هزینه شود.

تبصره: از نویسندگان مسئول مقاله های برتر در مراسم رسمی هفته پژوهش به عنوان پژوهشگر برتر موسسه مربوط با اعطای لوح، همانند سایر پژوهشگران برتر تقدیر به عمل می آید و در کتاب پژوهشگران برتر خلاصه سوابق علمی آنها چاپ می شود.

تبصره: به هر عضو هیات علمی به عنوان نویسنده مسئول که در سال حداقل 3 مقاله برتر در فهرست 1% تا 10% اول هر شاخه و یا 5 مقاله در فهرست 1% تا 20% اول هر شاخه چاپ کند یک پایه تشویقی با رعایت سقف پایه های تشویقی مصوب دانشگاه تعلق می گیرد.

تبصره: حداکثر مجموع مقاله های برتر پژوهشی که مشمول تشویق قرار می گیرند، برای یک عضو هیات علمی به عنوان نویسنده مسئول 5 مقاله در سال است.

جایزه مقاله های ویژه

با توجه به اینکه یکی از شاخص های مهم در رتبه بندی دانشگاه ها، چاپ مقاله در مجلات Nature,Cell و یا Science است، چنانچه مقاله هایی به نام دانشگاه و واحد مربوط در این مجلات چاپ شوند به میزان 5 میلیون ریال، به ازای هر مقاله جایزه اضافی تعلق می گیرد."

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود