جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۹
کد مطلب: 21561
۰

حقیقتی جالب درباره حس ششم

به گزارش ایسنا، پژوهش دانشمندان دانشکده علوم روانشناسی ملبورن نشان داده که انسانها می‌توانند با اطمینان از بروز یک تغییر باخبر شوند، حتی اگر نتوانند دقیقا چیزی که تغییر کرده را مشاهده کنند. برای مثال، فرد ممکن است یک تغییر کلی را در ظاهر فرد دیگر متوجه شود اما نتواند تشخیص دهد که وی موهایش را کوتاه کرده است. دکتر پیرز هووه، محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد، این پروژه برای اولین بار در یک تحقیقات علمی نشان داده که افراد می‌توانند با اطمینان تغییراتی که بطور بصری قادر به تشخیص آنها نیستند را حس کنند.

هووه گفت: باور متعارفی وجود دارد که ناظران می‌توانند تغییرات را بطور مستقیم در ذهن خود و بدون نیاز به تکیه بر حسهای فیزیکی سنتی مانند بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه برای تشخیص آنها تجربه کنند.

این توانایی مورد ادعا گاهی اوقات به عنوان حس ششم نام برده می‌شود. وی افزود: ما توانستیم نشان دهیم درحالیکه ناظران می‌توانستند با اطمینان تغییراتی را که با چشمان خود قادر به تشخیص نبودند، حس کنند، این قابلیت به حس ششم ارتباطی نداشت. در این پژوهش، به افراد جفتهایی از تصاویری رنگی از زنان نشان داده شد.

در برخی موارد ظاهر زن در دو تصویر متفاوت بود؛ برای مثال از مدل موی متفاوتی برخوردار بود. هر تصویر برای 1.5 ثانیه با یک فاصله یک ثانیه‌ای در بین آنها به ناظران نمایش داده شد. پس از آخرین تصویر، از افراد در مورد تغییر تصاویر سوال شد و در صورت مثبت بودن پاسخ باید این تغییر را از روی فهرستی از 9 تغییر احتمالی تشخیص می‌دادند.

نتایج بدست آمده نشان داد افراد حاضر در این پژوهش، تغییر را شناسایی می‌کردند، حتی اگر نمی‌توانستند آنرا دقیقا تشخیص دهند. برای مثال، آنها می‌توانستند درک کنند که دو تصویر از مقادیر متفاوتی از رنگهای قرمز و سبز برخوردار بود اما نمی‌توانستند از این اطلاعات برای تشخیص اینکه فرد در تصویر رنگ کلاه خود را عوض کرده بود، استفاده کنند.
این امر منجر به حس ناظر در مورد رویداد یک تغییر بدون اینکه بتواند بطور بصری آن را تشخیص بدهد، می‌شد. این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...