کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شاهکار تازه مغز در پردازش اطلاعات بصری

1 بهمن 1392 ساعت 13:47

مغز انسان به شاهکار قابل توجهی در پردازش اطلاعات بصری در مدت 13 میلی‌ثانیه دست یافته است.


به گزارش ایسنا، درحالیکه در مطالعات قبلی عنوان شده بود که مغز در مدت 100 میلی‌ثانیه قادر به پردازش اطلاعات بصری است، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از ثبت سریعترین رکورد در پردازش تصاویر خبر می‌دهد. در این مطالعه مجموعه‌ای از تصاویر شامل شش یا 12 تصویر در مدت 13 تا 80 میلی‌ثانیه به داوطلبان نشان داده شد و محققان موفق به ثبت سریعترین رکورد در شناسایی تصاویر شدند که این رکورد هشت برابر سریعتر از رکورد 100 میلی‌ثانیه‌ای است که در تحقیقات قلبی ثبت شده بود.
زمانی که فرد به یک جسم نگاه می‌کند، شبکیه چشم این اطلاعات بصری شامل شکل، رنگ و جهت را به بخش بالای زنجیره پردازش بصری مغز ارسال می‌کند. «مری پاتر» از محققان مغز و علوم شناختی MIT تأکید می‌کند: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، مغز در مدت 13 میلی‌ثانیه قادر به تفسیر اطلاعات بصری هستند که توسط چشم مشاهده می‌شوند؛ این توانایی پردازش سریع تصاویر به چشم‌ها برای شناسایی هدف‌های بعدی کمک می‌کند.
این مطالعه که نخستین شواهد از سرعت پردازش بالای مغز را نشان می‌دهد، از نتایج مطالعه صورت گرفته در سال 2001 بر روی میمون‌های مکاک (macaque) - پاسخ سریعتر حیوانات به تصاویر خاص مانند چهره افراد - حمایت می‌کند.
محققان MIT قصد دارند در ادامه تحقیقات، مناطق فعال مغز در زمان تشخیص درست تصاویر را مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Attention, Perception, and Psychophysics منتشر شده است.


کد مطلب: 21602

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21602/شاهکار-تازه-مغز-پردازش-اطلاعات-بصری

میگنا
  https://www.migna.ir