جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۲:۳۱
کد مطلب: 21617
۰
پنج‌شنبه‌‌های دردسرساز آموزش و پرورش

نقش سند تحول آموزش و پرورش در تعطیلی پنج‌شنبه‌‌های مدارس چیست؟

آزمایشگاهی به نام کلاس‌ درس
نقش سند تحول آموزش و پرورش در تعطیلی پنج‌شنبه‌‌های مدارس چیست؟

به گزارش فارس، ماجرای بلاتکلیفی تعطیلی پنج‌شنبه‌‌های مدارس، نگرانی خانواده‌ها و عدم توجه به خواسته‌های معلمان باعث شده است تا التهاب جدیدی در خانواده بزرگ آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش‌آموزان ایجاد شود.

*تعطیلی پنج‌شنبه‌‌های مدارس و دانش‌آموزان

توجه خاص و ویژه به طرح‌های ارائه شده در نظام تعلیم و تربیت اهمیت بسیاری دارد، زیرا اثرات آن به صورت مستقیم به دانش‌آموزان معطوف می‌شود؛ پس باید طرح‌های پخته، قابل اجرا، برنامه‌ریزی شده و هدفمند تهیه و اجرا شود.

این موضوع که با تغییر مدیران و آمدن مدیران جدید بیشتر برنامه‌های گذشته دست خوش تغییرات می‌شود هم دیگر به یک سریال تکراری تبدیل شده است؛ سریالی که با ورود مدیران جدید در آموزش و پرورش تکرار می‌شود.

در حال حاضر بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند و اگر خانواده این دانش‌آموزان را هم به خانواده آموزش و پرورش اضافه کنیم، جمعیت گسترده‌ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم با دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کشور درگیر هستند.

تصمیم‌گیری در حوزه دانش‌آموزی از ظرافت بسیاری برخوردار است که باید توجه خاصی به آن شود؛ ضمن اینکه همانطور که ذکر شد، بحث بر سر یک یا دو دانش‌آموز نیست بلکه برای جمعیت گسترده‌ای باید برنامه‌ریزی کرد.

در حالی که تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس حدود دو سالی است که اجرا می‌شود و دانش‌آموزان به این طرح عادت کرده‌اند، اکنون زمزمه‌های تغییر و تحولات آموزش و پرورش به مدارس و دانش‌آموزان هم رسیده است.

گاهی این حس در برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد می‌شود که آیا در آزمایشگاه آموزش و پرورش هستند؟ و  تا کی روند اجرای مدیریتی طرح‌های آموزش و پرورش ادامه می‌یابد؟ طرح‌هایی که با آمدن یک مدیر اجرا می‌شود و با آمدن مدیر جدید تغییر می‌یابد؟

اما سؤال اینجاست که آیا نیاز هست که از دانش‌آموزان درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نظرخواهی شود؟ و در تصمیم‌گیری برای تعطیلی یا لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، دانش‌آموزان سهمی دارند؟

*تعطیلی پنجشنبه‌ها و وظیفه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

آذرماه سال 1390 بود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی که متشکل از صاحب‌نظران و بزرگان عرصه‌های علمی و فرهنگی کشورمان است، رسید.

در همان زمان بود که اعلام شد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان قانون اساسی دستگاه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و با تغییر مدیران خللی در اجرای برنامه‌ها و مصوبات آن رخ نخواهد داد.

اینکه با رفتن گروهی از مدیران و با آمدن گروهی دیگر از مدیران، نگرش‌ها متفاوت و طرح‌های قبلی ملغی و طرح‌های جدید وارد نهادها می‌شود یکی از دغدغه‌های حوزه تعلیم و تربیت بود که با تصویب سند تحول بنیادین گویی این موضوع مرتفع شد.

نقش سند تحول بنیادین و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در بحث تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس چیست؟

آیا می‌شود برای طرح‌هایی که در آموزش و پرورش حالت اجرایی پیدا می‌کند و به عنوان طرح‌های ملی سراسر کشور را در بر می‌گیرد و تمام خانواده‌ها با آن رو به رو هستند، تصمیمات عجولانه گرفت و در نهایت مخاطبان این جامعه بزرگ را تحت‌الشعاع قرار داد؟

* فانی: حذف یک روز آموزشی باعث افت تحصیلی می‌شود

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع حذف تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس، اظهار داشت: «در چند سال اخیر مسئولان مربوطه بدون آن که محتوای آموزشی و حجم کتاب را کاهش داده و درس یا دروسی را حذف کنند، یک روز آموزشی را حذف کرده‌اند و این مسأله منجر به این شد که در دبیرستان‌ها به جای اینکه دانش‌آموزان 6 ساعت درس بخوانند در برخی روزها هفت یا هشت ساعت در کلاس درس حضور دارند که در دراز مدت منجر به افت تحصیلی خواهد شد».

وی افزود: «در عین حال یک انتقادی که به نظام آموزشی کشور در طول سال‌های متمادی همواره مطرح بوده این است که در مدارس مهارت‌های زندگی، قدرت انتقاد، خلاقیت و پژوهشگری وجود ندارد و دانش‌آموزان به دلیل فشردگی دروس فرصت کافی برای پرداختن به این امور را ندارند. نتیجه آن این خواهد شد که دانش‌آموز پس از اخذ دیپلم و ورود به عرصه اجتماع، مهارت‌های زندگی را فرا نگرفته است تا بتواند تعامل مناسبی در جامعه و در برخوردهای مختلف اجتماعی داشته باشد».

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «این گونه انتقادها به نظام آموزشی کشور همواره وجود داشته از این رو بنده پیشنهاد دادم روزی را که ما تعطیل کرده‌ایم و نامش را تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گذاشته‌ایم از اختصاص صرف به این روز (پنج شنبه) خارج شود و دانش‌آموز یک روز از شش روز حضور در مدرسه را به برنامه‌های مختلف همچون ورزش و فعالیت‌هایی چون زنگ گفت‌وگو و یا زنگ کتاب خوانی بپردازد و با این اقدام که رئیس‌جمهوری نیز بر آن تاکید بسیار دارند، خلاءهای نظام آموزشی را تا حدودی جبران کنیم تا بچه‌ها در مدرسه مهارت‌های زندگی را تجربه کنند و مسئولیت‌پذیری در آنها تقویت شود».

به گزارش فارس، باید منتظر بود و دید تا در نهایت چه برنامه‌ای برای موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه و اعلام می‌شود که بتواند بار التهابات کنونی که به کلاس‌های درس کشیده شده است را کم کند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!