جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۶
کد مطلب: 21676
۴
۱

واکنش وزیر اسبق آموزش و پرورش به «وضعیت دانشگاه فرهنگیان»

واکنش وزیر اسبق آموزش و پرورش به «وضعیت دانشگاه فرهنگیان»
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: اگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همه امتیازات مشوقی پیش‌بینی شده همانند بورسیه و تعهد خدمت برخوردار نباشند، به مانند زدن تیر خلاص بر پیکره این دانشگاه بوده و آن را قبض روح خواهد کرد.

 به گزارش فارس، همه می‌دانند که اهمیت دانشگاه فرهنگیان بر هیچ کارشناس و معلمی که طعم معلمی را چشیده باشد، پوشیده نیست؛ دانشگاهی که قبلاً مراکز تربیت معلم نام داشت و وظیفه آموزش و تعلیم و مهارت بخشی به جوانان و علاقه‌مندانی را داشت که از همان جوانی، شغل معلمی را بر می‌گزیدند.

اگر کمی به پشت سرمان نگاه کنیم می‌بینیم که در دولت هفتم و هشتم بود که آمار پذیرش دانشجویان تربیت معلم آنقدر کم و کمتر شد، تا اینکه به صفر رسید و پای نیروهایی همانند حق‌التدریس و ... بیشتر از هر زمانی به آموزش و پرورش و مدارس باز شد.

تمام کارشناسان و خبرگان آموزش و پرورش بر این باور بودند که تنها راه ورود نیروی انسانی توانمند و ثبات در داشتن معلمانی متخصص برای مدارس، احیای مراکز تربیت معلم است.

در دولت دهم بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش یکی از پروژه‌های تحول بنیادین خود را به عنوان ایجاد دانشگاه ویژه فرهنگیان که بعداً به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام داد، آغاز کرد و تقریباً با دو سال بحث و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب قانونی در مجلس مبنی بر مجوز اخذ دانشجوی تعهد خدمت، این دانشگاه رسماً آغاز به کار کرد و از تجمیع مراکز تربیت معلم که چند سالی بود از فعالیت باز ایستاده بودند، دانشگاهی درست شد که می‌توان گفت پشتوانه قانونی مستحکمی داشت و از ابتدای بهمن‌ماه 1391 قریب به 25 هزار دانشجوی علاقه‌مند را جذب کرد و از همان ابتدا، این 25 هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش درآمدند و دارای حقوق ثابت و تمام امکانات و خدمات رایگان دانشگاهی بودند.

وزیر سابق آموزش و پرورش بر این باور بود که تمام این جوانان چه از نظر علمی و چه از نظر شاخص‌ها و توانایی‌های اجتماعی و دینی در سطح بسیار خوبی هستند و بیشتر از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور با معدل بالا بودند.

حاجی‌بابایی در مراسم آغاز به کار این دانشگاه و در جمع دانشجویان، دانشگاه فرهنگیان را نگین درخشان آموزش و پرورش معرفی کرد و تأکید کرد که معلم از همان ابتدا نباید هیچ دغدغه‌ای به جز دغدغه علمی، پژوهشی و تکنیک‌های معلمی داشته باشد لذا ضمن افزایش بودجه قابل توجه این دانشگاه، تمامی مشوق‌های لازم برای این دانشجویان مهیا شد.

* معلم باید از روز اول منزلت و عزت را تجربه کند

اما این روزها خبر از برچیده شدن استخدام این افراد و لغو آن و حتی اخذ هزینه‌های دانشگاه از دانشجویان شنیده می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در این رابطه واکنش نشان داده و نکات جالبی را بیان کرده است.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، دانشگاه فرهنگیان ایجاد شد تا اینکه بهترین، علاقه‌مندترین و شایسته‌ترین افراد از طریق کنکور سراسری برای این دانشگاه پذیرفته شده و به عنوان معلم، از همان روز اول استخدام معلمی شوند و از همه امکانات دانشگاهی برخوردار باشد چرا که معتقدم معلم باید از روز اول منزلت و عزت را تجربه کرده و شاهد باشد؛ مهمترین سرمایه معلمی، منزلت اجتماعی است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش همچنین به این نکته اشاره کرد که دانشگاه فرهنگیان باید چند ویژگی اصلی داشته باشد که با حذف هر کدام از این ویژگی‌ها به هدف خود نخواهد رسید و گفت: اول آنکه دانشجویان برتر و جوانان شایسته جذب آن شوند و برای این برتر گزینی نیاز به مشوق‌های خاص است که یکی از آنها ثبات شغلی و فکری است؛ در همین راستا استخدام دانشجو در بدو ورود بسیار حائز اهمیت است.

*حفظ شأن و جایگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان

حاجی بابایی اضافه کرد: نکته دوم حاکمیت مبانی تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس قرآن و عترت در این دانشگاه است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است و در واقع مغز دانشگاه فرهنگیان، رعایت این نکته است.

وی، نکته سوم را حفظ شأن و جایگاه اساتید این دانشگاه عنوان کرد و افزود: اگر اساتید دانشگاه فرهنگیان از اساتید سایر دانشگاه‌ها به جهت علمی و توانمندی بالاتر نباشند، کمتر نیز نخواهند بود؛ این اساتید سالیان طولانی در مراکز تربیت معلم تدریس کرده و ضروری است برای تبدیل وضعیت‌شان به هیئت علمی توجه ویژه شود چرا که این افراد عمریست از تجربه آموزش معلمان برخوردارند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: نکته چهارم کارمندان و کارکنان غیر هیئت علمی این دانشگاه  است که با دانشجومعلمان ارتباط مستقیم دارند و باید از جایگاه رفیع برخوردارند و مطابق سایر دانشگاه‌های برتر کشور از همه امتیاز کارمندی برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به همین مسائل است که اینجانب قبلاً هم اعلام کرده بودم که این دانشگاه نگین درخشان آموزش و پرورش و به مانند کارخانه خون‌سازی در حوزه نرم‌افزاری و نیروی انسانی آموزش و پرورش می‌باشد و اگر این خون‌رسانی قطع شود، شاهد پیکره بی جان آموزش و پرورش خواهیم بود.

حاجی‌بابایی افزود: مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت این دانشگاه و بحث تربیت معلم همیشه تأکید و امر ویژه داشتند و در ۱۸ اردیبهشت ماه سال 92 در جمع فرهنگیان فرمودند «این مسئله‌ى دانشگاه فرهنگیان هم خیلى مهم است؛ این هم از جمله‌ى چیزهائى است که باید به طور جدى به آرایش درونى آن توجه شود. معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمیتواند به متعلم خود، به مخاطب خود چیزى بدهد. اینجا شخصیت معلمین ساخته میشود. اگرچه این دانشگاه در ذیل آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش است، لیکن آموزش عالى باید همه‌ى پشتیبانى‌هاى ممکن را از این دانشگاه‌ها بکند. اینها کارهائى است که در زمینه‌ى آموزش و پرورش باید انجام بگیرد».

وی ادامه داد: این دانشگاه در سیاست‌های ابلاغ شده مقام معظم رهبری در تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تأکید قرار گرفته است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به تصویب رسیده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: لذا اینجانب ضمن تقدیر از مدیران آموزش و پرورش و مدیران، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که برای تعالی آن تلاش کردند، توجه ایشان را به نکاتی که عرض کردم، جلب می‌کنم و معتقد هستم که چنانچه دانشجویان این دانشگاه، از همه امتیازات مشوقی پیش‌بینی شده همانند بورسیه و تعهد خدمت و سایر امکانات رایگان دانشگاهی برخوردار نباشند، به مانند زدن تیر خلاص بر پیکره این دانشگاه بوده و آن را قبض روح خواهد کرد چرا که دانشگاه فرهنگیان با دانشجویان معترض و بدون انگیزه، توفیق نخواهد داشت.

انتهای پیام/

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حمید اسبویی - آذر غربی
آقای حاجی بابایی که انسانی اندیشمند ، متفکر وارسته با فن بیان عالی بودن که در مدت وزارت خود اقدامات ماندگار و شایسته ای از خود به یادگار گذاشتند مانند بیمه طلایی، تعطیلی پنجشنبه ها، ارتقای دفتر داران یه مدیر اجرایی،اجرای سند تحول،پشتیبانی از معلم سرکلاس،نظام رتبه بندی معلمان که حیف اجرا نشد و... ایشان منشا خیر و برکت بودن تو این وزارتخانه طویل - حیف که یه مشت اطرافیان بی لیاقت کاسه لیس کارنابلد بادمجان دورقابچین که در تراز ایشان نبودند زحمات ایشان را فنا دادند . من بعنوان یک معلم از آقای حاجی بابایی راضی و خشنود هستم . انشالله بازم برگردن اما بدون تیم قبلی و مدیرکل های بی دانش که بیشتر سیاسی کار بودن و هستن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.