کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم:

متخلفان علمی از درجه اعتبارات ساقط می‌شوند /تعیین مصادیق تخلفات علمی

5 بهمن 1392 ساعت 23:52

آیین نامه برخورد با متخلفان علمی تدوین شده که در این آیین نامه مصادیق تخلفات علمی مشخص و متخلفان علمی از درجه اعتبارات ساقط می‌شوند.


مظفر شریفی مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: درخصوص بحث برخورد با تخلفات علمی باید بگویم که با توجه به اینکه اعتقاد ما براین است که تخلفات علمی شامل مقاله و پایان نامه‌هایی که به دلیل عدم آگاهی محققان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل کتابچه ایی در زمینه اصول و موازین اخلاق پژوهشی منتشر کرده‌ایم چنانچه در این کتابچه اصول و موازین اخلاقی و درستکاری علمی مشخص شده است تا زمینه‌ای برای کاهش تخلفات علمی باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اقدامی از سوی وزارت علوم برای برخورد با افراد سود جو درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: در رابطه با برخورد با افراد سودجو که در زمینه مقالات و پایان نامه‌های علمی فعال هستند نیز کمیته ایی برای رسیدگی به تخلفات علمی و پژوهشی ایجاد کرده‌ایم که در اینکه وظیفه این کمیته تعیین حد و حدود تخلفات پژوهشی از جمله خرید و فروش پایان نامه‌ها، مقالات تقلبی و مجلات تقلبی است.
چنانچه به زودی اولین جلسه این کمیته با تیم جدید برگزار خواهد شد. شریفی در ادامه به هدف و نحوه برخورد با این متخلفان علمی در این کمیته اشاره کرد: در این کمیته آیین نامه تدوین خواهد شد که در آن نحوه برخورد با متخلفان علمی تعیین خواهد شد، چنانچه در صورت محرز شدن تخلفات مقالات و یا پایان نامه‌ها از درجه اعتبار ساقط خواهند شد.
خرید و فروش پایان نامه‌های علمی بیرون از وزارت علوم و دانشگاه‌ها شامل این آیین نامه‌ها نمی‌شود وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر برخورد با خرید و فروش پایان نامه‌های علمی در برخی از میادین شهر خاطرنشان کرد: این آیین نامه مشمول افراد حوزه وزارت علوم می‌شود و افرادی که بیرون از وزارت علوم و دانشگاه‌ها پایان نامه‌های دانشجویی را خرید و فروش می‌کنند در حیطه اختیارات وزارت علوم نیست و تنها باید این تخلفات به مراجع قانونی بالا‌تر اعلام شوند.


کد مطلب: 21730

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21730/متخلفان-علمی-درجه-اعتبارات-ساقط-می-شوند-تعیین-مصادیق-تخلفات

میگنا
  https://www.migna.ir