کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک آسیب‌شناس:

70 درصد از زنان کارگر دچار افسردگی و اضطراب هستند

6 بهمن 1392 ساعت 11:38

یک آسیب‌شناس گفت: 70 درصد از زنان کارگر دچار افسردگی، استرس و اضطراب هستند و دچار پیری زودرس می‌شوند.


دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسائل و مشکلات زنان کارگر، افزود: بسیاری از زنان کارگر سرپرست خانوار نیز هستند، بنابراین باید علاوه بر تربیت فرزندان، مخارج خانواده را هم تامین کنند که در این شرایط با مشکلات آموزشی، بهداشتی و درمانی از سویی و تورم و گرانی از سوی دیگر روبرو می‌شوند.

وی با اشاره به عوارض جسمانی که زنان کارگر به آن‌ها مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: بر اساس پژوهش انجمن دفاع از حقوق زنان در سال 90، زنان کارگر دچار پیری زودرس، بیماری‌های گوارشی، ریزش مو، بدخوابی، یائسگی زودرس و بیماری‌های عصبی می‌شوند.

ابهری با بیان اینکه نوع استخدام بسیاری از زنان کارگر قراردادی یا روزمزد است، تصریح کرد: برخی از کارفرمایان در کارگاه‌ها با پرداخت نکردن حق بیمه، پوشش درمانی را از این زنان دریغ می‌کنند، بنابراین آنان آینده روشنی ندارند؛ چرا که مزایای بازنشستگی و از کارافتادگی شامل حالشان نمی‌شود و در صورت وقوع حادثه، معلوم نیست که چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

این پژوهشگر اجتماعی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد داد تا با ایجاد مرکزی مشخص، به وضعیت زنان کارگر و تبدیل امور استخدامی آنان به وضعیت قانونی، بررسی وضعیت بیمه و بازنشستگی این زنان و رسیدگی به فرزندانشان بپردازد.

وی با بیان این که 20 درصد از نیروی کار را زنان کارگر تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: این دسته از زنان به علت مسائل فرهنگی توانایی دفاع از حقوق خود را ندارند و مورد تهدید قرار می‌گیرند. آنان در صورت اجرا نشدن قوانین و مقررات مربوط به اشتغال به علت ترس از اخراج درصدد احقاق حقوق خود برنمی‌آیند و گرنه در قوانین موارد لازم پیش بینی شده است.
ابهری در پایان اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از کارگاه‌ها مانند کارگاه‌های قالیبافی قوانین را درست اجرا نمی‌کنند و برچگونگی اجرای قوانین نظارت نمی‌شود.


کد مطلب: 21741

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21741/70-درصد-زنان-کارگر-دچار-افسردگی-اضطراب-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir