چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 21774
۰
۱

وقتی ازدواج آرزوی دست نیافتنی می شود

وقتی ازدواج آرزوی دست نیافتنی می شود
یادش می آید زمانی که در دوران کودکی سپری می کرد چه آرزوهایی در سر می پروراند، خدایا سرنوشتم چه می شود با چه کسی ازدواج می کنم . شاید کسی را مد نظر داشت که هرگز به آنان نرسید اما امروز باید زندگی مجردی را تجربه کند.


در گذشته تشکیل خانواده ،داشتن فرزند و همسر از بزرگ ترین آرزوهای دوران کودکی و نوجوانی اش به شمار می رفت ولی اکنون جای همه اینها در زندگی اش خالی است.

براساس آمار ثبت احوال کشور در بحث تجرد قطعی 62 هزار مرد و 90 هزار دختر در کشور وجود دارند که شانس ازدواج کردن نداشته و در مجموع 152 هزار نفر در کل کشور از سن 49 سالگی به بعد هرگز ازدواج نکرده اند.

** جواب رد به خواستگارهای خوب


زهرا دختر 47 سالی است که به رغم داشتن خواستگارهای خوب تاکنون مجرد مانده است .
وی اکنون به دلیل تجرد، با کار بیرون از منزل خود را مشغول کرده تا بتواند به شیوه های مختلف از پس این مرحله از زندگی خود برآید.

وی می گوید، اگر چه گاهی زندگی مجردی ذهنم را به خود مشغول می کند اما موفقیت در تحصیل و کار نیز بخش دیگری از زندگی است که مرا به خود مشغول می کند.

به گفته زهرا ، تقدیر این گونه است که در این مرحله از زندگی با تجرد مسیر خود را سپری کند اما این پایان راه و امید نیست .


** نگاه منفی مردم به تجرد


صدیقه دختر 39 ساله ای که هنوز لباس سفید بخت بر تن نکرده است در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید : به دلیل نگاه منفی مردم به دختران مجرد، پذیرفتن این وضعیت برایم کمی مشکل شده است .

وی معتقد است دختران باید از همان اوایل دوران جوانی به فکر ازدواج باشد تا مانند من دغدغه نبود همسر و فرزند را نداشته باشد چرا که نگاه مردم به قضیه دختران با تجرد قطعی بسیار نگاه آزاردهنده ای است.


** ادامه تحصیل و ...

اعظم دختر مجرد 45 ساله نیز می گوید زمانی که به قول بزرگان، خواستگارانم پاشنه در را از جا می کندند، به همه آنان جواب رد می دادم و امروز باید جواب همه مشکلاتم را خودم به تنهایی بدهم که به همین منظور در کنار خانواده ام با کارهای روزمره زندگی را سپری می کنم.

وی گفت: در طول زندگی نه بر اساس احساسات بلکه بر اساس عقلانیت باید تصمیم گرفته شود تا بتوان در هر حیطه از زندگی از پس کارها و فعالیت های خودمان برآییم چرا که آرزوی هر دختری پوشیدن لباس عروسی است.

براساس آمار ثبت احوال کشور، در 9 ماه سال جاری 579 هزار و 871 مورد ازدواج در سطح کشور به ثبت رسیده است که بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان 20 تا 24 ساله و زنان 15تا 19 ساله بوده که تعداد آنان برابر با 98 هزار و 983 مورد ازدواج بوده است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نیز می گوید: بحث تجرد قطعی عوامل متعددی دارد که بالا رفتن سن ازدواج و به تاخیر انداختن این امر مهم در زندگی انسان ها می تواند بر این موضوع دامن زده و تاثیر جدی داشته باشد.

ˈعلی اکبر محزونˈ در خصوص موضوع ازدواج و تجرد قطعی در جامعه ایران به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: در صورتی که مرد یا زنی تا سن 49 سالگی هرگز ازدواج نکنند، این افراد در گروه تجردان قطعی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: با افزایش سن ازدواج نیز احتمال می رود که افراد بیشتری دچار تجرد قطعی شوند که به طور یقین مشکلاتی هم برای خود این افراد مجرد در جامعه به وجود می آید.


** تغییرات جدی در میانگین سن ازدواج در کشور


مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: میانگین سن ازدواج در سال های اخیر دچار تحولات جدی شده به طوری که در چند سال اخیر تغییرات جدی در این عرصه در میان دختران و پسران در جامعه به خوبی مشاهده می شود.

محزون اظهار داشت: براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده سن ازدواج در سال های 55 تا 90 در جامعه پسران و دختران مورد ارزیابی قرار گرفته به طوری که در سال 1355میانگین سن ازدواج در میان پسران 24/1 سال ، سال 1365 این رقم 23/8 سال، سال 1375 این رقم 25/6 سال، در سال 1385 میانگین سنی در میان پسران 26/2 سال و در سال 1390 نیز این رقم به 27 سال سن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: همچنین میانگین سنی ازدواج در دختران ایرانی از 19/7 سال در سال 1355 به 23/4 سال در سال 1390 افزایش یافته است.


**سن معمول یا سن عرف آماری ازدواج دختران و پسران ایرانی

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: 85 درصد ازدواج پسران در میانگین سنی 20 تا 34 سالگی و حدود 86 درصد ازدواج دختران در میانگین سنی 15 تا 29 سال انجام می شود.

محزون اضافه کرد: همچنین سهم ازدواج های بالای 35 سال در یک بازه کمتر از 10 ساله اخیر ارزیابی شده به طوری که در این رده سنی ازدواج پسران از 6/7 درصد به 8/8 درصد در سال 91 افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین آمارها نشان می دهد که سن ازدواج در رده سنی دختران 30 سال به بالا از 6/3 درصد به 11/2 درصد افزایش یافته که دو برابر شدن این آمار می تواند نگران کننده باشد.

محزون افزود: براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 90 مردان 20 تا 34 سال که هرگز ازدواج نکرده اند، پنج میلیون و 570 هزار نفر و بانوان 15 تا 29 سال نیز پنج میلیون و 670 هزار نفر هستند.

وی مجموع آمار مردان و زنان هرگز ازدواج نکرده کشور در محدود سنی یاد شده در سرشماری سال 90 را 11 میلیون و 240 هزار نفر عنوان کرد که این افراد در سن عرف یا آماری ازدواج قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین پس از سن عرف آماری ازدواج تا تجرد قطعی تعداد مردان قبل از 49 سال 320 هزار نفر و دختران نیز 980 هزار نفر در مجموع یک میلیون و 300 هزار نفر هستند که هرگز این افراد نیز ازدواج نکرده اند. /  ايرنا


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Anika
سن تجرد قطعی 49 سال است! در صورتی که بیشترین آمار ازدواج برای دختران 15-19 سال است! و برای پسران 20-24 سال است! مطمئنید این آمار درسته؟! ازدواج دختر 15 ساله یا پسر 20 ساله مربوط به این زمانه؟!! چی میگی؟!!!
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.