پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۹
کد مطلب: 21956
۰

هکر هوسران چگونه دخترها را شکار می کرد ؟

به خیال خودتان نامرئی هستید اما آنها که می خواهند ببینندتان می بینند؛ فکر می کنید رد پای تان باقی نمی ماند اما آنها که باید جاپای مان را پیدا کنند، پیدا می کنند.
 
باور می کنید که می توانید دار و ندارتان را آنجا در گاو صندوقی به امانت بگذارید اما آنها که دنبال اطلاعات تان می گردند رمز گاو صندوق را بلدند، به همین خاطر است که همچنان هشدار می دهیم دنیای مجازی، اتاق تاریکی نیست که در آن یواشکی این طرف و آنطرف بروید و هر چه دل تان خواست انجام دهید؛ دنیای مجازی، یک آکواریوم است با ماهی هایی که ما هستیم و خبر نداریم هر کجایش که پنهان شویم، غریبه هایی هستند که از پشت دیوارهای شیشه ای ضخیم تماشای مان می کنند و از میان آنها، کسانی هم گاهی هوس شکار به سرشان می زند.

یکی از آن شکارچی ها هکر 25 ساله ایست که همین تازگی پلیس فتا ( پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) دستگیرش کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که حدود یک ماه پیش دختری 18 ساله به پلیس مراجعه کرد و از هکری به نام « میثم » گفت که صفحه اش را در فیس بوک هک کرده و عکس های خصوصی اش را دزدیده است.

این شکارچی فضای مجازی سپس با دخترک تماس گرفته و تهدید کرده بود که یا باید به خواسته های ناجور او تن بدهد یا اطلاعات شخصی اش را  منتشر خواهد کرد.  شیوه کار حرفه ای این هکر به پلیس ها فهماند که احتمالا دخترک شاکی تنها قربانی پرونده نیست.

در کمتر از یک ماه ، پلیس میثم را دستگیر کرد و در بازجویی ها مشخص شد که او در صفحه فیس بوکش ، لینکی به نام « آسان به فیسبوک بروید » قرار داده و برنامه ای طراحی کرده است که بر اساس آن نام کاربری و رمز هر فردی که به  آن لینک مراجعه کرده فاش کند .   

 میثم با همین روش حدود 300 دختر را از سراسر کشور شکار کرده بود و نه تنها از آنها هزینه هایی برای خرید کارت شارژ می گرفت، بلکه وادارشان می کرد به درخواست های غیراخلاقی اش تن بدهند تا اطلاعات بسیار محرمانه شان را که در صفحه فیس بوک با دوستان نزدیک شان به اشتراک می گذاشتند ، لو ندهد.

نکته قابل توجه این است که از میان دخترانی که  در این پرونده مورد انواع سوء استفاده ها قرار گرفته اند، فقط یک نفر جرات کرد رازش را با پلیس ها در میان بگذارد تا برای نجات خودش و دوستانش،  اقدام کند.

 شکارچی داستان ما، قربانی هایش را از سنین 12 تا 16 سال انتخاب می کرد چون اطمینان داشته آنها هنوز پلیس را محرم اسرار شان نمی دانند و خبر ندارند در برابر تهدیدهایش چگونه باید واکنش نشان دهند.

میثم نخستین مجرم فضای مجازی نیست که تصمیم گرفته از دانشش در این حوزه برای سوء استفاده از افراد ناآگاه استفاده کند و مسلماً شمار این نوع مجرمان چه در ایران و چه در خارج از کشور بسیار زیاد است و همیشه نمی شود از موفقیت پلیس در دستگیری زودهنگام این نوع تبهکاران مطمئن بود و به همین علت به نظر می رسد بالابردن سطح دانش کاربران فضای مجازی حتی از شناسایی و دستگیری مجرمان واجب تر باشد برای مثال کاربران باید بدانند که هر لحظه امکان دارد اطلاعات شان در دنیای صفر و یک فاش شود و بنابر این به هیچ وجه نباید عکس ها و نوشته های محرمانه شان را در این محیط به اشتراک بگذارند حتی اگر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی مدعی نفوذ ناپذیر بودن صندوق های پستی یا شبکه های اجتماعی شوند.

مساله مهم دیگر این است کاربران باید مطمئن باشند اگر بوسیله مجرمی اینترنتی تهدید می شوند باید هرچه سریع تر موضوع را با پلیس فتا در میان بگذارند تا هم از سوء استفاده های بعدی در امان بمانند  و هم دیگران را از خطر نجات دهند.. البته این حقیقت را هم باید بپذیریم که شیوه رفتار نوجوان های قربانی این پرونده ثابت می کند پلیس هنوز نتوانسته آنطور که باید ، اعتماد عمومی را نسبت به توانایی هایش جلب کند.

علاوه بر این والدین وظیفه دارند اطلاعات شان را درباره فضای مجازی گسترش دهند تا بر فعالیت فرزندان شان در این محیط و میزان اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می گذارند ، نظارتی نامحسوس داشته باشند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا