پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۶
کد مطلب: 21958
۰

پيش بينی آمار بیماران سرطانی تا سال 2020

به گزارش مهر، دكتر علمي قنبري مطلق با اشاره به برگزاری کنگره ملی "برنامه جامع کنترل سرطان" از 15 تا 17 بهمن ماه جاری در سالن همايشهاي بين‌المللي صدا و سيما، گفت: علاوه بر این همایش روز جهانی سرطان نیز در بعدازظهر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: 20 پانل و کارگاه با موضوعات عام و تخصصی مرتبط با سرطان تدارك ديده شده است. پانلهای تخصصي با موضوع سرطانهاي شايع نظير سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ و معده كه با همكاري انجمن علمي تخصصي راديوتراپي آنلكولوژي و انجمن علمي هماتولوژي برگزارمي‌شوند از همين جمله‌اند.

دبيرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به برگزاري پانل‌هايي با موضع آلودگي هوا و دخانيات در اين كنگره گفت: نقش آلودگي هوا در بروز بيماريهاي مزمن همواره مورد بحث بوده است و مطالعات نشان مِي‌دهند آلودگي هوا از عوامل موثر در بروز سرطان است. همچنين علي‌رغم اينكه شايد مصرف كنندگان سيگار در آمارهاي رسمي آمار بالايي را به خود اختصاص نداده و بر اين اساس دو تا چهار درصد زنان و 12 تا 14 درصد مردان سيگاري باشند، اما متاسفانه مصرف قليان آمار بالايي دارد و زنان 10 درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند. به دليل اهميت اين موضوعات شاهد طرح آنها در كنگره ملي برنامه جامع كنترل سرطان هستيم.

وي با اشاره به اينكه حدود 40 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند، گفت: پيشگيري مقرون به صرفه ترين روش كنترل سرطان است. در حالي كه شاهد افزايش آمار ابتلا به سرطان در جهان هستيم و پيش بيني مي‌شود شمار مبتلايان در سال 2020 به حدود 20 ميليون نفر برسد، بايد گفت اكثر موارد بروز سرطان در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران اتفاق مي‌افتد.

قنبري مطلق ادامه داد: افزايش سن جمعيت،‌ گسترش شهرنشيني و مضرات سبك زندگي غلط و چاقي و كم تحركي به عنوان عوامل عمده در بروز سرطان در ايران شناخته مي‌شوند. به عنوان مثال تنها حدود 15 درصد جمعيت ما چهار تا پنج وعده ميوه و سبزي در روز مصرف مي‌كنند. دبيرعلمی کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بيان اينكه راهنماهای ملي سرطان و ملاحظات اقتصادي، حمايتهاي مراقبتي و تسكيني، ملاحظات اخلاقي و حقوقي سرطان و همچنين پژوهش‌هاي كلان در حوزه سرطان از جمله ديگر مباحث مطرح در کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان هستند گفت: ارائه پيشنهادات راهگشا به سياستگزاران و پزشكان متخصص جهت پيشگيري، درمان و كنترل هر چه موثرتر سرطان، كاهش موراد بروز سرطان و افزايش كيفيت زندگي بيماران بهبود يافته از جمله اهداف درنظر گرفته شده براي برگزاري اين كنگره هستند.

همچنين دكتر مافي دبير اجرايي کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با تاكيد بر اينكه تفاوت عمده کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با ساير كنگره‌هاي علمي پزشكي در سطح كشور، طيف متنوع و گستردگي مدعوين است، گفت: از تمامي ارگان‌هاي دخيل با امر سرطان از جمله وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزي، مجلس شوراي اسلامي و سازمان انرژي اتمي دعوت به عمل آمده كه در كنگره و پانل‌هاي علمي مختلف حضور داشته باشند كه البته اكثر قريب به اتفاق آنها اعلام آمادگي كرده اند.

وي ادامه داد:‌ پانلها از موضوعات تخصصي تا موضوعات عام را در برمي‌گيرند. همچنين مباحثي پيرامون مديريت كلان كنترل سرطان مطرح مي‌شود. مافي به حضور 2500 شركت‌كننده در كنگره اشاره و اظهار داشت: براي حدود 54 گروه تخصصي در رده‌هاي مختلف تحصيلي از كارشناسي گرفته تا فوق تخصص، امتيازبازآموزي در نظر گرفته شده است و پزشكان عمومي هم به دليل آنكه در صف اول تشخيص سرطان قرار دارند از بيشترين امتياز بازآموزي برخوردارند.
دبير اجرايي کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با بيان اينكه بيش از 500 مقاله به دفتر دبيرخانه كنگره ارسال شد، افزود: از اين تعداد 200 مقاله پذيرفته شده است كه به شكل پوستر در كنگره ارائه مي‌شود. وي در پايان از حضور مسئولان، هنرمندان، ورزشكاران و تعدادي از بهبوديافتگان سرطان به همراه خانواده ‌هايشان در همايش روز جهاني سرطان كه بعداز ظهر روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه برگزار مي‌شود حضور خواهند يافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!