پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۳:۱۹
کد مطلب: 21994
۰
در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان عنوان شد:

چهار استان رکوردار بیشترین آمار مبتلا به سرطان شدند

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ علی قنبری مطلق مدیر برنامه ملی سرطان امروز 14 بهمن در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان در وزارت بهداشت گفت:حدود دو سوم بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه است. کشورهایی که میزان درآمد سالانه‌شان در حد متوسط جهانی قرار می‌گیرد و سیستم بهداشتی که زیرساخت‌های لازم را برای کنترل "بیماری‌های غیرواگیر" داشته باشد، ندارند.
وی با بیان این که متوسط آمار بروز سرطان در مردان در هر صد هزار نفر 205 نفر در سال است. در حالی که این عدد در ایران 132 نفر در هر صد هزار نفر است عنوان کرد: آمار ابتلای زنان به سرطان در دنیا 165 نفر در هر صد هزار نفر است در حالی که در ایران 123 نفر در هر صد هزار نفر سالانه سرطان می‌گیرند که اگر برنامه ثبت 100 درصدی سرطان را در کشور داشته باشیم این عدد شاید کمی بیشتر شود مطلق با تاکید بر این که بیشترین استان‌هایی که میزان بروز سرطان در آنها بالا بوده آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، تهران و اصفهان بوده است تصریح کرد:در کشورهای توسعه یافته یک سوم سرطان‌ها به دلیل شیوه زندگی و یک سوم به دلیل مصرف سیگار است اما در کشورهای در حال توسعه متفاوت بوده و عوامل عفونی بیشتر تأثیرگذار است که یک چهارم دلایل سرطان را تشکیل می‌دهدو دو سوم به عواملی برمی‌گردد که افراد می‌توانند در پیشگیری از آن نقش داشته باشند و یک سوم به عوامل حاکمیتی مربوط است که آن را در مسئله آلودگی هوا می‌بینیم.

نقش مهم رسانه ها در تابو شکنی سرطان

وی در مورد راه‌های تشخیصی، درمانی و حمایتی گفت: بخشی از این موضوع به حاکمیت برمی‌گردد که باید دارو در اختیار بگذارند و از طرفی رسانه‌ها در تابوشکنی نقش دارند و می‌توانند در افزایش آگاهی عمومی مردم ایفای نقش کنند.

مدیر برنامه ملی سرطان با بیان این که تا 15 سال آینده جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور به دو برابر افزایش می‌یابد تصریح کرد: سالانه در ایران دو هزار میلیارد تومان هزینه سرطان می‌شود اما هزینه‌های غیرمستقیمی که وارد می‌شود 3 برابر آن است. همچنین باید روی بحث‌های اجتماعی و روانی هم تأکید کنیم تا کیفیت زندگی و طول عمر بالاتری را برای این بیماران فراهم کنیم.

مطلق گفت: برنامه مراقبتی و حمایت تسکینی از بیماران سرطان در وزارت بهداشت تدوین شده و در مراحل اجرایی شدن است. وی همچنین در مورد اینکه کدام یک از عوامل خطرزا در ایران باعث ابتلا به سرطان می‌شود، گفت: اگر به سیستم و شیوه زندگی غربی نزدیک شویم یعنی "زندگی صنعتی" ما گسترش یابد و نقش سیگار را هم در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که 60 تا 70 درصد عوامل سرطان در کشورهای در حال توسعه شیوه زندگی و سیگار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.