کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار وزیر کشور نسبت به مصرف قرص‌های تمرکز از سوی دانشجویان

علت 20 درصد قتل‌ها اعتیاد است

16 بهمن 1392 ساعت 21:31

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 50 تا 55 درصد علت طلاق‌های کشور، اعتیاد است، اعتیاد را علت 20 درصد قتل‌ها نیز عنوان کرد.


ایسنا:  عبدالرضا رحمانی فضلی در نشستی با ورزشکاران، گفت: ایران در همسایگی کشوری به نام افغانستان است که سالانه 7500 تا 8000 تن تولید مواد مخدر دارد و علی‌رغم اینکه بیشترین مبارزه علیه مواد مخدر در دنیا از سوی کشور ما صورت می‌گیرد، اما با این معضل دست به گریبان هستیم.

وی افزود: علی‌رغم ادعاهای سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی مبنی بر کمک به امر مبارزه، اما این کمک‌ها و همراهی‌ها چشمگیر نیست و با توجه به اینکه ایران در همسایگی و مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، تاکنون 3700 شهید و بیش از 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است. رحمانی فضلی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور داریم، گفت: آمار معتادین دنیا 210 میلیون نفر است و با توجه به جغرافیای قرار گرفتن ایران در جوار افغانستان رقم پایینی است اما به عنوان کشور مسلمان و دینی جزو ارزش‌ها و حرمت‌های انسانی است که این رقم قابل قبول نیست. وزیر کشور با بیان اینکه امروزه مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافته و تنوع محصولات صنعتی نیز بسیار زیاد است، گفت: این مواد همه جامعه را تهدید می‌کند.

هشدار وزیر کشور نسبت به مصرف قرص‌های تمرکز از سوی دانشجویان

وی با اشاره به مصرف قرص‌هایی که برای تمرکز در شب امتحان توسط دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اکثر این قرص‌ها مخدر هستند و متاسفانه آمار دانشجویانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، آمار قابل قبولی نیست. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر لذت‌جویی را یکی از دلایل اصلی گرایش به مواد مخدر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 46 درصد زندانیان به صورت مستقیم با مواد مخدر سر و کار دارند. 20 درصد نیز به صورت غیرمستقیم با این مواد درگیرند. همچنین 50 تا 55 درصد طلاق‌های کشور نیز به علت اعتیاد رخ می‌دهد و از سوی دیگر 20 درصد قتل‌ها را نیز اعتیاد به خود اختصاص داده است.

رحمانی فضلی با اشاره به رقم بالای سرقت به علت اعتیاد، گفت: تمامی این آمارها نشان می‌دهد که ریشه و عامل اصلی بروز این آسیب‌ها، مواد مخدر و اعتیاد است. به گفته وی، در سال 91 میزان کشفیات پلیس از مواد مخدر 500 تن بود که با تلاش دستگاه‌های مرتبط امنیتی، انتظامی و سایر بخش‌ها در 9 ماهه امسال این رقم به 500 تن رسیده است که این آمار نشان از تلاش بی‌وقفه پلیس در امر مبارزه دارد. وزیر کشور همچنین با اشاره به کنترل مرزها نیز گفت: امروز مسیر اصلی ترانزیت، کشور ایران نیست و این ترانزیت به سمت آب‌های آزاد رفته است که یک موفقیت برای کشور محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع ورزشکاران، به وجود 5300 مرکز درمانی اعتیاد اشاره کرد و گفت:‌90 درصد این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود که در حال حاضر 750 هزار نفر از معتادان تحت درمان در این مراکز هستند. رحمانی فضلی به تقویت مراکز درمانی و غربالگری اشاره کرد و گفت:‌باید در حوزه درمان، پیشگیری و صیانت از معتادان و خانواده‌های آنها، اقدامات اساسی صورت بگیرد چرا که بسیاری از آنها پس از درمان به دلیل عدم پذیرش از سوی خانواده و جامعه و همچنین بیکاری، به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند. لذا طرح صیانت یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را در دستور کار قرار داده و در این راستا موضوع اجتماعی کردن اعتیاد را مطرح کرده است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید از امکانات منابع و توان ملی مردم و جامعه نهایت استفاده را داشته باشیم، اظهار کرد: تکلیف خودم می‌دانم که تمام جامعه را به کمک برای مبارزه با امر مقابله با مواد مخدر بطلبم. وی همچنین خطاب به ورزشکاران عنوان کرد: ورزشکاران به عنوان یک جمع تاثیرگذار در مردم به ویژه جوانان نیز می‌توانند وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر را همراهی کنند. چرا که یکی از مهم‌ترین موضوعات ما بحث صیانت از خانواده معتادان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در ادامه این نشست صمیمی با ورزشکاران با بیان اینکه 63 درصد معتادان شناسایی شده متاهل هستند، گفت: با این آمار 750 تا 800 هزار نفر از این معتادان دارای خانواده‌هایی هستند که زنانشان با این موضوع درگیرند و اگر تصور کنیم هر کدام دو فرزند داشته باشند، آمار افرادی که با مسئله اعتیاد به طور مستقیم در ارتباط‌اند، یک میلیون و 600 هزار نفر خواهد بود.

رحمانی فضلی با اشاره به ظهور معتادان یقه سفید، گفت: یکی از مشکلات فعلی ما افرادی هستند که دارای تحصیلات بالا و وضع مالی خوبی هستند و به عنوان معتادان یقه‌ سفید معروف‌اند که تازه مصرف مواد را شروع کرده‌اند. وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو مواد مخدر در مرزها 200 میلیون تومان است،‌ گفت: نرخ همین مواد در داخل کشور به مرز 500 میلیون تومان هم رسیده است. لذا نمی‌توانیم یک علت مشخص برای مسئله اعتیاد پیدا کنیم چرا که 70 درصد معتادان بالای دیپلم و 20 درصد لیسانس به بالا هستند. بنابراین بیسوادی، بیکاری و فقر؛ علت اصلی اعتیاد نیست و امروز این پدیده شوم به یک موضوع پیچیده در جامعه تبدیل شده است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از توجه نکردن به مسئله ورزش از منظر درمان اعتیاد، گفت: به ورزش به عنوان یک عامل بازدارنده از اعتیاد توجه نکرده‌ایم در حالی که باید در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کنیم. رحمانی فضلی همچنین پیشنهاد داد تا در جامعه ورزشکاران از بین قهرمانان افرادی به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر انتخاب شوند. همچنین برگزاری مسابقات نمادین با شعار «مبارزه با مواد مخدر» در لیگ‌ها یکی دیگر از پیشنهادات وزیر کشور به ورزشکاران بود.

وی تشکیل NGO‌های مرتبط توسط ورزشکاران معروف را با هدف صیانت از خانواده معتادان، به عنوان یکی دیگر از پیشنهادهای ستاد مبارزه با مواد مخدر به جامعه ورزشی کشور عنوان کرد و گفت: برپایی جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و همچنین آگاه‌سازی ورزشکاران از عوارض مصرف برخی مواد صنعتی در باشگاه‌های بدنسازی از پیشنهادات دیگری بود که در این نشست صمیمانه مطرح شد. وزیر کشور از ورزشکاران خواست تا با اطلاع‌رسانی درست، به جوانان بگویند که مصرف هر نوع قرص یا موادی، کف خیابان است. وی همچنین در جمع خبرنگاران نیز اظهار امیدواری کرد تا یک موافقتنامه بین وزارت ورزش و ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت تعریف ماموریت‌ها شکل بگیرد تا برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از ظرفیت ورزشکاران در دستور کار قرار بگیرد.


کد مطلب: 22050

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22050/هشدار-وزیر-کشور-نسبت-مصرف-قرص-های-تمرکز-سوی-دانشجویان

میگنا
  https://www.migna.ir