پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۰
کد مطلب: 22139
۰
۱

اما و اگرهای فرهنگیان از کارت نقدی فرهنگ

اما و اگرهای فرهنگیان از کارت نقدی فرهنگ
به گزارش تسنيم، کارت فرهنگ از جمله طرح‌هایی است که چند روز پیش خبر ارائه آن به فرهنگیان برای خرید اقلام ضروری با درصدی تخفیف اعلام شد اما برخی از فرهنگیان نگرانند که این طرح نیز به سرنوشت طرح‌های دیگری همچون سخاو کارت سرمایه و صدرا تبدیل شده و هیچ کارایی برای آنها نداشته باشد

شهاب الدین غندالی، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در رابطه با کارت فرهنگ اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان با همکاری بانک سرمایه کارت فرهنگ را برای خرید اقلام ضروری فرهنگیان با تخفیف ۲۶ درصدی ارائه می‌کند.

وی افزود: کارت فرهنگ ابتدا به صورت پایلوت در دو استان تهران و مازندران اجرا شده و پس از آن به سراسر کشور گسترش می‌یابد و شرکت‌های کارگزار این طرح فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۶ قلم از مایحتاج مورد نیاز فرهنگیان را که عمدتا شامل برنج، گوشت، روغن و مواد شوینده است را با تخفیف ارائه می‌کنند.تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته می توانند هر ماه با شارژ این کارت تا سقف ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

فرهنگیان در رابطه با کارت فرهنگ نظراتی دارند و نگران هستند که این طرح به سرنوشت طرح‌های دیگری همچون سخا بدل نشود.

به اعتقاد فرهنگیان کارت سخا که یکی از طرح‌های رفاهی آموزش و پرورش بود با موفقیت چندانی همراه نشد وکالاها را با سود بالا به فرهنگیان ارائه می‌کرد و حتی این طرح به اصطلاح بی در و پیکر بود به گونه‌ای که تعداد بسیار زیادی از معلمان با این کارت خرید کرده‌اند اما مبلغ از حساب آنها کم نشده است.

طبق گفته‌های روح الله عالمی، مشاور اقتصادی وزریر آموزش و پرورش کارت‌های فرهنگ برای اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت علی الحساب صد هزار تومان شارژ می شود و هزینه های صدور کارت توسط بانک از همین میزان شارژ کم خواهد شد و اعضای صندوق دیگر لازم نیست برای صدور کارت هزینه‌ای پرداخت کنند.

اما پرسش بسیاری از فرهنگیان این است که با ۱۰۰هزار تومان در وضعیت کنونی چه چیزی می‌توان خرید؟

یکی از معلمان شهر تهران به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در حوزه مسائل رفاهی و معیشتی در دوران حضور وزرای مختلف طرح‌های متفاوتی برای فرهنگیان ارائه شده که هیچ کدام نیز با موفقیت همراه نبوده‌اند و ارائه کارت‌های مختلف به فرهنگیان نیز شبیه به داستان تغییر دائم نظام‌های آموزشی از۴.۳.۵ به ۱.۳.۳.۵ و ۳.۳.۶ است.

وی می‌افزاید: باید قبل از اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی و ارائه کارت‌های مختلف تمام مقدمات و جوانب را بررسی کرد تا پس از مدتی شاهد شکست طرح‌ها نباشیم همانند آنچه در گذشته در رابطه با کارت سخا شاهد بودیم چنین اشتباهاتی باعث بی‌اعتمادی جامعه فرهنگیان به طرح‌های آینده در حوزه مسائل رفاهی می‌شود.

شاید بتوان یکی از تفاوت‌های کارت فرهنگ را با سایر کارت‌ها در این دانست که این کارت ابتدا به صورت پایلوت در دو استان تهران و مازندران اجرا می‌شود تا در صورت موفقیت به سایر استان‌ها تسری یابد و به یکباره در تمام استان‌ها اجرایی نمی‌شود.

موضوع دیگری که از سوی برخی از فرهنگیان اعلام می‌شود این است که چرا طرح‌های معیشتی در حوزه رفاه فرهنگیان سریعا رسانه‌ای می‌شود در حالیکه وزارتخانه‌های دیگری هستند که در حوزه مسائل رفاهی و معیشتی امکانات بسیار بیشتری را به کارمندان خود ارائه کرده اما آن را رسانه‌ای نمی‌کنند.

اما اینکه چه دلایلی باعث می شود تا مطالبات و مباحث معیشتی در حوزه مسائل رفاهی فرهنگیان رسانه‌ای شود جای سوال است؟ و همواره به آموزش و پرورش در این حوزه انتقاد می شود که چرا این مسائل را رسانه‌ای می‌کند.

ابوالقاسم جامه بزرگ کارشناس آموزشی در این خصوص معتقد است: زمانی که فرهنگیان خواستار آن هستند که در رابطه با پرداخت مطالباتشان اطلاع رسانی شود و این موضوع را از رسانه‌ها و آموزش و پرورش دائما مطالبه می‌کنند طبیعی است که این مسائل رسانه‌ای شود و نمی‌توان در این رابطه به مسئولان درخصوص رسانه‌ای شدن این موضوعات خرده گرفت.

اما بخش دیگری از فرهنگیان نیز هستند که نظرشان متفاوت است، امیرحسین حدیدی زواره در این زمینه می‌گوید: لزومی ندارد تا پرداخت مطالبات یا ارائه کارت‌هایی همچون فرهنگ و صدرا رسانه‌ای شود این موضوعی است که از گذشته در اموزش و پرورش وجود داشته و تاکنون ادامه دارد.

وی می‌افزاید: اغلب معلمان برای افزایش میزان حقوق خود به اضافه کار روی می‌آورند اما شاهد هستیم که این اضافه کار یا به اصطلاح حق التدریس آنها برای مدت طولانی مثلا ۵ تا ۶ ماه پرداخت نمی‌شود در چنین شرایطی بسیاری از آنها با مشکلات مالی مواجه می‌شوند و دغدغه اصلی آنها مسائل معیشتی و زمان پرداخت مطالبات می شود بنابراین دلیلی وجود ندارد که پرداخت مطالبات آنها را رسانه‌ای کنیم. آموزش و پرورش در دوره جدید باید در روند اطلاع رسانی خود در این زمینه تجدید نظر کند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
ما از این نوع کمکها نمیخواهیم به ما عادلانه حقوق بدید لطفا ! چرا یک فرهنگی با مدرک فوق لیسانس نصف یک کارمند در سایر ادارات هم نمیگیرد این کاملا بی انصافیست
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.