جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۲
کد مطلب: 22163
۰

افزایش خطر ابتلا به فشار خون با کاهش مصرف کلسیم

دکتر مجید ملکی در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از شایع ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه فشارخون است که از آن به عنوان کشنده آرام و بی سرو صدا نام برده می شود.

وی اظهار داشت : ممکن است افراد مبتلا به پرفشاری خون سالیان طولانی را به آرامی سپری کنند اما در پایان با یک حمله قلبی ویا سکته جان خود را از دست بدهند.

به گفته وی فشار خون بالا عبارت از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی است.

به گفته وی، فشار خون بطور طبیعی در اثر استرس و فعالیت های بدنی بالا می رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالا است ، هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تغدیه صحیح در بیماران مبتلا به فشار خون را بسیار بااهمیت دانست و گفت :رژیم های نادرست غذایی ، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک ، بی تحرکی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری پرفشاری خون است.

وی همچنین گفت:اگرپرفشاری خون درمان نشود منجر به ایجادنارسایی احتقانی قلب،نارسایی مزمن کلیوی وبیماری های قلبی عروقی می شود.

به گفته این متخصص قلب و عروق فشار خون درمان خاصی ندارداما پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار اهمیت دارد و با استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و اصلاح عادات غذایی زندگی نقش عمده ای در کنترل وپیشگیری از آن بسیار کمک کننده است.

وی رژیم غذایی غنی ازمیوه وسبزی را رژیم مناسب غذایی دانست و گفت: میوه و سبزی به طورطبیعی حاوی سدیم پایین تری نسبت به سایرمواد غذایی است وباعث دریافت سدیم ونمک بسیارکمتری می شود.

ملکی با بیان اینکه دریافت پایین سدیم منجربه کاهش فشارخون در افراد می شود افزود : به افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند توصیه می شود از مصرف غذاهای شور و حاوی نمک بالا،انواع کنسروها،فست فودها ،سوسیس ،کالباس ،ماهی دودی یا کنسروشده،خودداری و از آوردن نمک بر سر سفره خود پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مصرف پتاسیم (میوه و سبزی )نقش مهمی در درمان فشارخون داردگفت : مصرف موادغنی از پتاسیم یعنی میوه ها (موز،زرد آلو،پرتقال،انجیر،گریپ فروت،هلو،انگور)وسبزی ها (سیب زمینی،سیر،کلم ،بروکلی،کدوسبز،قارچ،گوجه فرنگی ) می تواند نقش مهمی درکنترل پرفشاری خون داشته باشد.

ملکی همچنین گفت: مصرف منیزیوم ارتباط معکوسی با پرفشاری خون دارد. ازمنابع غنی منیزیوم می توان به غلات سبوس دار، آجیل، اسفناج و شیر اشاره کرد که باعث کاهش فشارخون بالا می شوند.

وی گفت : کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن تاثیر مهمی در کاهش فشارخون دارد، به همین منظور باید فعالیت بدنی مناسب روزانه داشت.

فوق تخصص قلب و عروق توصیه کرد: افراد در طول هفته یک یا دو روز را به رژیم گیاه خواری اختصاص دهند و از مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم مانند پنیرمحلی، ماهی ساردین، ماهی تن، مارچوبه، لوبیا، زیتون، ژامبون، میگو، گیلاس چیپس، پاپ کورن با نمک پرهیز کنند.

وی گفت : ازمهمترین گیاهان دارویی موثر در درمان پرفشاری خون می توان به آویشن، بهارنارنج، پیاز، جعفری ، دارچین ، زعفران، رنجبیل،زیتون ،سویا ، سیر،گل گاوزبان ، مریم گلی نام برد که البته باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

علاوه براین افرادی که داروی فشار خون مصرف می کنند حتما درمورد مصرف داروهای گیاهی و تداخل آن با داروهای شیمیایی اطلاعات کافی را از پزشک خود کسب کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!