شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۱:۳۸
کد مطلب: 22243
۰

اشتباه‌هاي رايج که ريشه اختلافات زوج‌هاي جوان است

اشتباه‌هاي رايج که ريشه اختلافات زوج‌هاي جوان است
معمولا بين زوج هايي که به خاطر هر مسئله کوچکي با هم جر و بحث مي کنند، اشتباهات مشترکي وجود دارد. اشتباهاتي که باعث مي شود فاصله بين زوج ها بيشتر و بيشتر شود. زماني که فاصله بين زن و مردي در زندگي مشترک زياد شود، آن ها حرف يکديگر را نمي فهمند و گاهي تا مرز جدايي پيش مي روند و از هم جدا مي شوند.

دکتر هادي صدري، روان شناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خراسان گفت: «فرض کنيد که شما در يک اتاقي هستيد که به جز نيم متر آن، بقيه اتاق کاملا کثيف است. هر انسان عاقلي براي تميز کردن اين اتاق، قطعا از نيم متر تميز آن شروع مي کند و بعد از آن همه اتاق را تميز مي کند. چه قدر زيباست که اگر زن يا مردي اشتباه کرد ابتدا نکات مثبت شخصيت او و کارهاي مفيدي را که انجام داده است يادآوري کنيم و سپس نکات منفي را به او بگوييم. بالاخره بايد قبول کنيم که همه ما انسانيم و ممکن است اشتباه کنيم اما در بين زوج هاي جوان معمولا 4 عادت اشتباه وجود دارد که ريشه بسياري از اختلاف هاي آنان است در ادامه با اين 4 اشتباه آشنا مي شويد و راه هاي جايگزين آن ها را خواهيد خواند.

 

اشتباه اول:  فقط دنبال مقصر هستند

بعضي زوج ها مدام به هم ايراد مي گيرند و از هم انتقاد مي کنند. در زندگي اين زوج ها هر اتفاق ناگواري با گفتن جملاتي مانند «چرا کاري کردي که اين اتفاق بيفتد؟» همراه مي شود. دليل گفته شدن چنين جملاتي هم اين است که اين زوج ها فقط به دنبال مقصر هستند و نمي خواهند براي حل مشکل به وجود آمده فکري کنند. در ايرادگيري معمولا زوج ها فقط نقاط منفي يکديگر را مي بينند که باعث مي شود يکي از زوجين در موضع قدرت قرار بگيرد و آن قدر به خودش حق دهد تا جز در زمان به کرسي نشستن حرف خودش، راضي نشود. اين افراد احساس مي کنند که هميشه طرف مقابل شان اشتباه مي کند و آن ها هيچ گاه اشتباه نمي کنند و با ايرادگيري به نوعي دنبال تاييد خودشان هم هستند.

 

راه درست: لطفا با دقت گوش کنيد

زوج ها بهتر است به جاي اين که مدام از هم ايراد بگيرند، مهارت گوش کردن را در خودشان بالا ببرند. بعضي مواقع به دليل اين که زن يا مرد به درستي به حرف هاي همسرش گوش نمي دهد، ممکن است از جمله اي برداشت اشتباه کند و همين عاملي براي جر و بحث شود. گاهي هم ممکن است قصد زن يا مرد از گفتن جمله اي ايرادگيري نباشد ولي چون طرف مقابل به درستي گوش نمي کند، برداشت اشتباهي داشته باشد. بهترين حالت گوش دادن اين است که هر فردي فعالانه گوش کند يعني علاوه بر معني جمله طرف مقابل، احساسات او را هم درک کند تا منظور او را بهتر بفهمد.

 

اشتباه دوم: مسئوليت پذير نيستند

زوج هايي که مدام يکديگر را مقصر مي دانند، به سرزنش طرف مقابل روي مي آورند. عادت بد سرزنش کردن زوجين از اين ناشي مي شود که يکي از آن ها مهارت مسئوليت پذيري را فرانگرفته است. افرادي که مسئوليت پذير هستند، مسئوليت شکست يا اشتباه را بر عهده مي گيرند و در صدد جبران آن بر مي آيند.

 

راه درست: از شخصيت همسرتان حمايت کنيد

در مقابل سرزنش کردن، حمايت کردن وجود دارد. وقتي زن يا مردي در زندگي زناشويي اشتباه کوچکي داشته باشد و به جاي سرزنش شدن، مورد حمايت همسرش قرار گيرد با همه وجود احساس مي کند که همسرش دوستش دارد. وقتي يکي از زوجين از ديگري حمايت مي کند، اين به اين معني نيست که او دارد از رفتار او حمايت مي کند بلکه بدين معناست که از شخصيت طرف مقابل حمايت شده است. حالا اگر شخصيت فردي مورد حمايت قرار گيرد، باعث مي شود که فرد رفتار اشتباهش را تکرار نکند.

 

اشتباه سوم: اشتباهات گذشته را يادآوري مي کنند

بعضي زوج ها در زندگي شان از همه جا و از همه افراد شاکي هستند. زماني که فردي مدام مورد شکايت مستقيم قرار مي گيرد ناخودآگاه شخصيتش تخريب مي شود. وقتي نکات منفي و اشتباهات گذشته همسرتان را هر روز به او يادآوري کنيد، علاوه بر اين که احساسات منفي را به او منتقل مي کنيد، بعد از مدتي خودتان هم خسته مي شويد و احساس مي کنيد که همسرتان درک تان نمي کند.

 

راه درست: همسرتان را بپذيريد

زوج ها بهتر است به جاي شکايت کردن، همديگر را تشويق کنند. براي تشويق کردن هم مي توانيد نکات مثبت همسرتان را به او يادآوري کنيد. به جاي برخورد يا گفتن جملات تند، به او احترام بگذاريد و بدانيد هيچ چيز به اندازه مورد احترام قرار گرفتن عزت نفس يک انسان را بالا نمي برد. زماني که همسرتان اشتباه مي کند، او را مورد پذيرش قرار دهيد. اين پذيرش باعث مي شود او در زندگي احساس آرامش کند و براي حفظ اين آرامش رفتارهاي اشتباهش را تغيير دهد.

 

اشتباه چهارم: زندگي را با بازار اشتباه گرفته اند

بعضي زوج ها زندگي شان را مانند بازار مي دانند و در آن گروکشي مي کنند. زني که به همسرش مي گويد: «اگر فلان لباس را براي من بخري، من هم برايت شام درست مي کنم» تصميم گرفته است با تبر ريشه زندگي اش را از جا بکند! گفتن جملاتي که بيشتر در بازار استفاده مي شود، براي بقاي يک زندگي مشترک سم است.

 

راه درست: گفت و گوي همدلانه داشته باشيد

به جاي رشوه گرفتن از همسرتان، با او گفت و گو کنيد. گفت و گوي هميشگي بر سر اختلافات اگر با رابطه همدلانه و منطقي باشد، تاثير بسيار زيادي در افزايش محبت بين زوج ها دارد. بهتر است زوج ها براي بيشتر نيازها و درخواست هاي شان با هم صحبت کنند تا بهترين تصميمات را براي پيشرفت در زندگي شان بگيرند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟