سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۲:۳۷
کد مطلب: 22245
۲

سبد غذایی خانواده سالم

سبد غذایی خانواده سالم

گوشت های فرآوری شده حاوی نیترات ،شیرین کننده های مصنوعی ،روغن های هیدروژنه ،تنقلات و نوشیدنی های حاوی شکر ،فرآورده های گوشتی حاوی هورمون و آنتی بیوتیک عناصر مهم سبد غذایی خانواده های امروزی را تشکیل می دهد به همین خاطر متخصصان تغذیه اصطلاح تمیز خوردن را مطرح کرده اند که منظور از آن انتخاب درست مواد اولیه غذایی است.

رنگین کمان میوه ها و سبزیجات
میوها و سبزیجات با رنگ های پر زرق و برق با ارزش ترین مواد طبیعی را دارا هستند .خوردن انواعی از این مواد غذایی طیف گسترده ای از مواد مغذی را تامین می کنند.مانند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی قرمز و بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین که با انواع بیماری ها مبارزه می کنند."تینا روگرو "متخصص تغذیه و نویسنده کتاب خانواده سالم می گوید :علم ثابت کرده ترکیبات طبیعی از بروز سرطان ،بیماری های قلبی ،فشار خون بالا و دیابت جلوگیری می کند.این متخصص تغذیه توصیه می کند فرزندانتان را برای خوردن رنگین کمان میوه ها و سبزیجات تشویق کنید.

دانه های همه فن حریف
غلات حاوی فیبر مواد غذایی سالمی هستند که باید در صبحانه و میان وعده های غذایی گنجانده شوند.دانه هایی مانند جو دوسر و بذر گنه گنه را همراه با یک لیوان شیر در صبحانه بخورید.

فهرست ترکیبات
برخی از میان وعده های غذایی از جمله مواد غذایی بسته بندی شده بسیار وسوسه انگیز هستند.خوردن برخی از آنها در حد اعتدال قابل قبول است اما مواد تشکیل دهنده و ترکیبات آنها را قبل از خوردن بخوانید و از مصرف روغن های نیمه هیدروژنه ،مواد غذایی با رنگ های مصنوعی ،شیرین کننده های مصنوعی و حاوی مقدار زیادی قند و نمک و چربی اضافه شده بپرهیزید.

پروتئین های بدون چربی
اگرچه خوردن سینه مرغ و گوشت بدون چربی انتخاب سالمی هستند اما برای تحقق تغذیه سالم گزینه های دیگری را به نوع پروتیئن ها اضافه کنید.غذاهای دریایی ،آجیل و دانه ها گزینه خیلی خوبی هستند .

سلامتی ما و سلامتی سیاره
میوه های فصلی و محلی علاوه بر داشتن طعم و بافت بهتر گزینه های سالمی هستند نگهداری میوه ها در انبار و سردخانه باعث می شود تا ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را از دست بدهند.میوه های محلی هورمون و کربن کمتری دارند این تفاوت را می توان بین یک سیب تازه و سیب بسته بندی شده مشاهده کرد.

انتخاب نوع روغن

روغن زیتون ،دانه انگور ،بادام زمینی و آووکادو و همچنین روغن نارگیل جایگزین مناسبی برای روغن های هیدروژنه هستند.


ایران

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.