پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۱
کد مطلب: 22433
۰

آمار معتادان باید به روز شود

سال هاست گفته می شود ایران یک میلیون و 325 هزار معتاد دارد و از هر ده معتاد یک نفر آن زن است و در ازای هر 9 نفر مرد معتاد یک معتاد زن وجود دارد. اما این آمار چندان نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد، چون این که در همسایگی بزرگ ترین کشور تولیدکننده مواد مخدر (افغانستان) باشی و هر سال هزاران تن انواع مواد مخدر وارد کشور شود و تولیدکنندگان داخلی نیز هر روز مواد صنعتی وارد بازار کنند با آمار کوچک یک میلیون و 325 هزار نفری معتادان جور درنمی آید.

اگر موضوع را از زاویه ای دیگر نیز نگاه کنیم خاصیت آمار این است که مدام بالا و پایین می شود، یعنی تقریبا محال است آمار مربوط به یک موضوع مثلا جمعیت، تعداد بیکاران، میزان صادرات و واردات و موارد شبیه به آن در چند ماه سال ثابت باشد، چه رسد به چند سال.
آمار معتادان کشور نیز از این قاعده جدا نیست، هرچند شکی نیست که پیدا کردن معتادان در لابه لای جمعیت تا چه اندازه مشکل است و نیاز به دقت دارد، بویژه شناسایی معتادانی که تابلو نیستند، به قول خودشان مصرف کننده تفریحی اند و برای درمان به هیچ مرکز درمانی ای مراجعه نمی کنند.

با وجود این، به روز شدن آمار معتادان موضوعی مهم است و می تواند از حقایق بسیاری پرده بردارد. البته به نظر می رسد بزودی این آمار در بخش زنان به روز شود، چون روز گذشته مشاور زنان و خانواده دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد در زنان در سال آینده خبر داد؛ طرحی که زنان در صنف های مختلف را در بر خواهد گرفت و ابتدا از زنان کارگر و کارمند شروع خواهد شد.

کسانی که می دانند فراگیری اعتیاد در زنان در سال های اخیر بویژه گرایش آنها به مواد صنعتی و روانگردان ها تا چه اندازه رشد داشته حتما اجرای این طرح را اقدامی مفید می دانند، چون به نظر می رسد تعداد مصرف کنندگان موادمخدر در این گروه بیشتر از آمار فعلی یک در ازای 9 مرد معتاد است. اما در کنار سرشماری جمعیت معتادان و شناسایی آنها در جمع 77 میلیون ایرانی، از چند موضوع نباید غافل شد و آن تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد، کیفیت بخشی به درمان اعتیاد و افزایش حمایت های اجتماعی از زنان معتاد و خانواده معتادان است.

آنها که معتاد شده اند البته شانس شان برای بازگشت به زندگی سالم کم است، به همین علت حمایت از زنان و دخترانی که هنوز به موادمخدر آلوده نشده اند، همچنین زنانی که در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و ممکن است پایشان بزودی بلغزد، موضوعی است که باید به آن توجه جدی شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .