جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۶
کد مطلب: 22578
۰

مواد مخدر بیش از سیگار فرد را به گرفتگی عروق کرونر مبتلا می کند

دکتر محمد حسن کلانتر افزود: بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان و ایران محسوب می شود که چند ریز فاکتور بسیار مهم در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد.
به گفته وی استعمال سیگار و دخانیات از مهمترین عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی است که توسط فرد قابل پیشگیری و کنترل است. پزشکان و متخصصان قلب و عروق همواره بر این نکته تاکید جدی دارند و بیماران را از استعمال سیگار و دخانیات منع می کنند.

کلانتر معتمد یادآور شد که متاسفانه در جامعه این تصور وجود دارد که استفاده از مواد مخدر می تواند از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند. این تصور کاملا غلط و بی اساس است و باید دراین زمینه پزشکان آگاهی و اطلاعات کاملی را در اختیار بیماران قرار دهند.

وی ادامه داد: در حالی که نتایج تحقیقات نشان می دهد که استعمال مواد مخدر تاثیر مستقیم بر بروز بیماری های قلبی و عروقی داردو باعث گرفتگی شدید عروق کرونر ، مغزی ، آئورت شکمی و گرفتگی عروق محیطی قلب می شود . به گفته وی استفاده از مواد مخدر علاوه بر این که موجب گرفتگی رگ های قلب می شود ممکن است موجب گرفتگی رگ های گردن و رگ کلیه و رگ های شکمی نیز بشود که درمان این بیماری هاسخت و پیچیده است .

وی فشار خون را از دیگر ریز فاکتور های بیماری قلبی و عروقی دانست و گفت :بیماری فشار خون قاتل خاموش و بی سرو صدا نامیده می شود و متاسفانه در جوامع ما بسیاری از افراد نمی دانند که دچاربیماری فشار خون هستند این در حالی است که افراد باید به شکل دوره ای هر سه ماه یک بار یا 6 ماه یک بار با مراجعه به پزشک فشار خون خود را اندازه بگیرند.

این متخصص بیماری های قلبی و عروقی گفت : امروزه فشارخون بالاتر از 14 بیماری فشار خون یا پر فشاری خون محسوب می شود که فرد می تواند با رژیم غذایی درست و بی نمک ، ورزش و تحرک و استفاده از داروها آن را کنترل کند.

وی بیماری دیابت و چربی خون را از دیگر عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت : بیماری دیابت نوع اول که جنبه ارثی دارد قابل کنترل نیست ولی دیابت نوع دوم بیشتر مواقع در اثر افزایش وزن ، چاق شدن و کمبود تحرک و ورزش فیزیکی فرد را مبتلا می کند. قابل کنترل است .

کلانتر معتمد ادامه داد : علاوه بر این چربی خون از دیگر عواملی است که فرد را به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می کند که خوشبختانه چربی خون تا حد زیادی توسط خود فرد قابل کنترل است البته بیماری چربی خون به صورت ارثی نیز در افراد بروز می کند.

وی اظهار داشت : امروزه ثابت شده است استرس یکی دیگر از عواملی است فرد را به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می کند،افرادی که در محیط های کاری پراسترس و اضطراب فعالیت می کنند ، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی در مورد روش های جدید جراحی قلب در کشور گفت :تعویض دریچه قلب بدون عمل باز یکی از روش جدید درمانی برای بیماری های قلبی است . در حال حاضر این نوع عمل جراحی هم برای دریچه آئورت و هم برای دریچه میترال قلب در دنیا انجام می شود، تاکنون عمل جراحی تعویض دریچه آئورت در کشور انجام شده است اما در مورد تعویض دریچه میترال هنوز عمل جراحی انجام نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .