پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۰۹
کد مطلب: 22590
۰

روان‎گردان‌ها عامل قتل عام جوانان است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مواد مخدر و روان گردان ها عامل قتل عام نوجوانان و جوانان است، گفت: با توجه به رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه، علاوه بر تقویت و توانمندسازی تشکل های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه ها باید دو واحد درسی اجباری ویژه دانشجویان در خصوص شناخت راهبردهای پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شود.

"حمید صرامی" با بیان اینکه مواد مخدر و روان گردان ها به دنبال ضربه زدن به سیستم آموزش اجتماعی یعنی دانشگاه ها و مدارس است، اظهار داشت: میزان شیوع مصرف مواد در سال گذشته براساس نتایج مطالعه شیوع شناسی مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاه های تابعه وزارت علوم، معادل دو و شش دهم درصد بوده و بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس، شیشه بوده و در بین دارو ها بیشترین شیوع به ترتیب به کدئین، ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص داشته است.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد بیان داشت: شیوع مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه در قشر پسر سه برابر دانشجویان دختر بوده ولی مصرف دارو در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است. صرامی افزود: طبق این مطالعه، مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه که در منازل مجردی سکونت دارند بیشتر از دانشجویانی بوده که در خوابگاه یا همراه خانواده خود زندگی می کنند و اکثریت دانشجویان گروه نمونه اولین تجربه مصرف خود را قبل از ورود به دانشگاه عنوان کردند به گونه ای که ۵۶ درصد دانشجویان گروه نمونه اعلام کردند که در مورد مواد مخدر اطلاعات کافی ندارند و این یک زنگ خطر جدی است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد در سطح جامعه، متاسفانه تغییر الگو مصرف در گروه نمونه دانشجویان رخ داده به طوری که مصرف متامفتامین ها می تواند یک نگرانی جدی را در این گروه رقم زند. دبیر اتاق های فکر ستاد در ادامه، ضمن هشدار به والدینی که مواد مصرف می کنند، گفت: متاسفانه در بین دانشجویان گروه نمونه، شاهد مصرف مواد و دارو، در بین اعضای خانواده این دانشجویان بودیم که اثرات زیان بار آن بر فرزندانشان مترتب شده است.

صرامی، مهم ترین متغیرهای عوامل خطر در گروه نمونه را که در پیش بینی مصرف مواد نقش دارند، به ترتیب اولویت عصبانیت و پرخاشگری، مصرف مواد در دوستان، نگرش مثبت ناشی از باورهای غلط و مصرف مواد در خانواده برشمرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان از سرمایه های اجتماعی و آینده سازان کشور هستند و همواره مسئولان نظام در خصوص سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی آنان دغدغه دارند، گفت: ضرورت دارد کلیه بخش های مختلف دانشگاه ها به منظور ضربه زدن به استراتژی های سیستم مواد مخدر و روان گردان ها و ناکام ماندن توطئه های استکبار جهانی، در یک برنامه کوتاه، میان یا بلند مدت، با تلاشی مضاعف در عرصه اطلاع رسانی مستمر و هدفمند در خصوص تبیین عوارض ناشی از مصرف مواد بالاخص مواد محرک، آموزش مهارت های زندگی به ویژه آموزش مدیریت استرس و خشم و ارتباط فردی و اجتماعی، تقویت فعالیت های جایگزین به منظور تحرک و نشاط سالم و ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان گام های جدی تری بردارند.

صرامی گفت: انتظار می رود در راستای رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی کردن امر مبارزه، شاهد تقویت و توانمندسازی تشکل های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه ها به صورت وسیع و هدفمند باشیم و همزمان نیز دو واحد درسی اجباری ویژه دانشجویان در خصوص شناخت راهبردهای پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شود.

وی در پایان هرگونه سیاه نمایی در مورد مصرف مواد در دانشجویان را محکوم و تاکید کرد: لازمه برنامه ریزی صحیح در عرصه پیشگیری از اعتیاد برای ایمن سازی لایه های مختلف، شناخت وضع موجود است و ستاد مبارزه با مواد مخدر با نفی هرگونه سکوت، انکار و اغراق در این خصوص و رد نگاه سیاسی به پدیده های اجتماعی، همواره معتقد است با رویکرد واقع بینانه باید به استقبال و کنترل پدیده های اجتماعی حرکت کرد./ ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.