شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۵
کد مطلب: 22616
۰

دوازدهمین کنگره گفتاردرمانی آغاز شد

به گزارش فارس اتابک وثوقی عضو هیئت مدیره انجمن گفتار درمانی ایران به محورهای دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران اشاره کرد و گفت: آسیب شناسی، ارزیابی و مداخله در حوزه‌های اختلالات رشدی زبان، اختلالات اکتسابی زبان، اختلالات روانی گفتار صدا و تشدید و اختلالات حرکتی گفتار و بلع از جمله محورهای موضوعی دوازدهمین همایش است.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتار درمانی ایران اظهار داشت: رشد طبیعی و هنجارهای گفتار و زبان،‌کاربردها و تعاملات بین رشته‌ای با حوزه‌های علوم اعصاب، نورولوژی، روان‌شناسی، زبان‌شناسی پزشکی، علوم توانبخشی و علوم پایه در این همایش بررسی می‌شود. وی اخلاق حرفه‌ای و اصول مدیریت در گفتار درمانی را از دیگر محورهای موضوعی دوازدهمین همایش گفتار درمانی ذکر کرد و افزود: سه پنل لکنت، عوارض سکته مغزی و توانبخشی کودک دارای اوتیسم نیز در این همایش ارائه می‌شود.

وثوقی بزرگترین معضل موجود را بدقولی ارگانهای دولتی دانست و افزود: متأسفانه ارگان‌های دولتی به عنوان اسپانسر در این کنگره شرکت کرده‌اند ولی به تعهدات خود اعم از مبلغ و حمایت‌های غیر مادی عمل نکرده‌اند.
عضو هیئت مدیره انجمن گفتار درمانی ایران خاطر نشان کرد: دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران 6 تا 8 اسفند از 8 صبح تا 8 شب در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.
 
کلینیک‌های گفتار درمانی مملو از کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری است

متخصص زبان‌شناسی بالینی گفت: کلینیک‌های گفتار درمانی مملو از کودکانی است که دچار اختلالات گفتاری هستند و بیشترین علت اختلالات گفتاری در کودکان، محیط‌های خانوادگی نامناسب است.

به گزارش فارس، رضا نیلی‌پور متخصص زبان‌شناسی بالینی در حاشیه دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: یک گفتار درمان با جمعیت عظیمی مواجه است که سن این جمعیت می‌تواند از کودکی تا بزرگسالی متغیر باشد.

متخصص زبان‌شناسی بالینی گفت: کودکانی که از دوران جنینی در خانواده‌های پراسترس، پرتشنج و معتاد متولد می‌شوند قطعاً نوزاد سالم و توانمندی نیستند. وی افزود: متاسفانه امروزه یک جمعیت زیادی از کودکان گرفتاری یادگیری زبان دارند و در سایر زمینه‌ها نیز نمی‌توانند شرکت کنند و یک گفتار درمان باید علت این مشکلات را بیابد چرا که کلینیک‌های گفتار درمانی مملو از کودکانی است که دچار اختلالات گفتاری هستند.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: افرادی که در بزرگسالی سکته می‌کنند یا به بیماری پارکینسون یا آلزایمر دچار می‌شوند در برقراری ارتباط با اعضای خانواده دچار مشکل می‌شوند و حتی اسم آنها را فراموش می‌کنند که این افراد توسط گفتار درمان‌ها بررسی می‌شوند و آنها می‌سنجند که چه روش‌هایی می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند.
وی توجه به مسئله زبان را بعنوان یک ابزار شناختی رشدی و یک مسئله مهم در گفتار درمانی عنوان کرد و افزود: بیشترین علت اختلالات گفتاری در کودکان، محیط‌های خانوادگی نامناسب است چرا که با بررسی رفتار اجتماعی اکثر کسانی که آنها را در صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌بینیم متوجه می‌شویم که آنها نتوانستند زبان را یاد بگیرند و با دیگران ارتباط برقرار کنند و همین ناتوانی به اختلال در رفتار اجتماعی منجر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو