جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۵
کد مطلب: 22666
۰

احتمال بروز افسردگی با بارداری ناخواسته

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه احساس دلتنگی، یاس، ناامیدی، مشغولیت ذهنی نسبت به خودکشی از جمله علائم افسردگی پس از زایمان است، اظهار کرد: تحریک‌پذیری، عصبانیت، پرخوری یا کم خوری، کم خوابی یا پرخوابی، افت انرژی، احساس خستگی زودرس، افت عملکرد اعضای بدن از دیگر علائمی است که در صورت باقی ماندن تا دو هفته نشان‌ دهنده افسردگی پس از زایمان است.

وی با بیان اینکه نوع زایمان در بروز افسردگی پس زایمان دخالتی ندارد، افزود: افسردگی پس از زایمان ربطی به نحوه زایمان ندارد و در واقع رابطه‌ای میان این دو نیست. این روان شناس بالینی با تاکید بر اینکه حاملگی ناخواسته، جنس کودک بدین معنا که والدین دختر می‌خواهند نوزاد پسر شده یا برعکس و هم‌چنین روابط زوجین قبل از حاملگی از جمله عواملی است که در افسردگی پس از زایمان نقش دارند، ادامه داد: آمادگی سنی برای زایمان و توجه به نیازهای زن قبل از بارداری و هم‌چنین حمایت روحی و روانی اطرافیان پس از زایمان در کاهش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان موثر است.

یعقوبی با اشاره به اینکه افسردگی پس از زایمان تنها در برخی مادران دیده می‌شود، تصریح کرد: بیشتر مادرانی مستعد ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند که روابط آن‌ها با همسرشان قبل از ازدواج حسنه نبوده و زن ناخواسته باردار شده و از طرف خانواده نیز هیچ حمایتی به منظور آمادگی برای بارداری انجام نشده است.

وی به نقش حمایتی همسران در دوران بارداری اشاره کرد و افزود: هرچه زوجین به ویژه شوهر نیازهای عاطفی و سایر نیازها از جمله نیازهای اقتصادی، اجتماعی و هنری همسر را برآورده کند رابطه صمیمی‌تری میان زوجین برقرار شده که نتیجه آن، کاهش افسردگی پس از زایمان زن خواهد بود.

این روان شناس بالینی با اشاره به اینکه افسردگی پس زایمان در زنانی که سابقه فامیلی دارند بیشتر مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: اگر مادر و یا خواهر فرد قبلا افسردگی را تجربه کرده باشد احتمال اینکه شخص باردار پس از زایمان به افسردگی مبتلا شود بیشتر است. یعقوبی با اشاره به اینکه زنی که افسردگی را قبل از بارداری در گذشته تجربه کرده است با احتمال بیشتری پس از زایمان به افسردگی مبتلا می‌شود، اضافه کرد: اگر چه نقش عوامل محیطی در بروز این عارضه بی‌تاثیر نیست اما ثابت شده است که افسردگی پس از زایمان ریشه ژنتیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه افسرگی پس از زایمان یک اختلال نسبتا شایع است، ادامه داد: در گذشته مردم نسبت به این بیماری بینش کمتری داشتند و بنابراین کمتر به مراکز مشاوره و درمانی مراجعه می کردند اما امروزه با بیشتر شدن آگاهی مردم در این خصوص شاهد افزایش مبتلایان به این بیماری نیز هستیم.

این روان شناس بالینی تصریح کرد: در واقع در گذشته مردم به علت عدم شناخت از این بیماری کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و آمار مبتلایان کمتر بود اما امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم آمار مبتلایان به افسردگی رو به افزایش است.
یعقوبی با بیان اینکه توصیه می‌شود این زنان به روان پزشک مراجعه کنند، گفت: در برخی موارد درمان افسردگی پس از زایمان نیازمند استفاده از دارو است، البته در کنار مصرف دارو، شناخت درمانی و حمایت همسر به منظور کاهش استرس زن نیز مفید است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم