جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۳
کد مطلب: 22764
۰
رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی:

روانگردان‌‌ها اثرات مخرب‌تری نسبت به الکل روی کبد دارند

بازنگری در تعیین مصادیق جنون

محمود خدادوست در گفت‌وگو با فارس به آخرین کارهای تحقیقاتی پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در پنج حوزه مختلف کارهای تحقیقاتی را آغاز کرده‌ایم که یکی از آنها بحث مصادیق جنون است که یکی از معضلات دستگاه قضایی و پزشکی قانونی است و یک کار بین بخشی پزشکی، فقهی و حقوقی است.

تحقیق برای تعیین دقیق مصادیق جنون/ هر اختلال روانپزشکی جنون نیست

وی با بیان اینکه از نظر فقهی و قانونی هر کس به هر درجه‌ای جنون داشته باشد از نظر کیفری معاف است افزود: بنابراین مهم است چه تعریفی را برای جنون در نظر بگیریم و در حوزه پزشکی و روانپزشکی ما باید بیماری‌ها را توصیف کنیم و بعد ببینیم آیا فرد بی‌اراده بوده است.یا نه؟

 

وی گفت: فردی که برای جرم نقشه می‌کشد و ردپایی هم از خود به جا نمی‌گذارد نمی‌شود به صرف یک بیماری روانپزشکی بگوییم او مجنون است و این موضوع خلأئی است که نیازمند تحقیقات بیشتر است تا افراد به بهانه ابتلا به بیماری روانپزشکی از خطای خود تبرئه نشوند.

روانگردان‌ها از الکل هم مخرب ترند

وی تحقیق روی اثرات مخرب روانگردان‌ها را بر کبد یکی دیگر از کارهای مهم در پزشکی قانونی عنوان کرد و افزود: در بحث‌های آزمایشگاهی اثرات پاتولوژی که برخی روانگردان‌ها روی کبد دارند نسبت به الکل مخرب‌تر است که کارهای تحقیقاتی و تشخیصی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و از این ظرفیت تحقیقاتی می‌توان برای بیماران که به نحوی با مواد در ارتباط هستند، استفاده کرد.

رابطه نادرست پزشک و بیمار بیشترین دلیل شکایات پزشکی

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: همچنین علت افزایش شکایات در قصور و خطاهای پزشکی در رشته‌های مختلف از دیگر کارهای تحقیقاتی پزشکی قانونی است تا با با اطلاع‌رسانی در رشته‌های مختلف بتوان از بروز خطاها پیشگیری کرد.

روانپزشکان کمترین شکایات را دارند

خدادوست آسیب‌شناسی قصور پزشکی را در برخی رشته‌ها مانند  زنان و جراحی‌ها که شکایات آن بیشتر است بسیار مهم دانست و گفت: در تحقیقات به این رسیده‌ایم که شاید بخش عمده‌ای از شکایات به دلیل رابطه پزشک و بیمار باشد چرا که در حوزه روانپزشکی که ارتباط بیمار و پزشک نزدیک است کمترین شکایت‌ها را داریم.

وی گفت: امروزه روش‌‌های نوینی برای تشخیص هویت در صحنه جرم استفاده می‌شود که تا به حال از آن بهره چندانی نبرده‌‌ایم. در تحقیقات اخیرمان روش‌های جدید برای بررسی صحنه جرم مانند نحوه جمع آوری و نگهداری آثار باقیمانده در صحنه جرم مانند مو،‌بافت،‌اثرانگشت،‌قطره خون یا هر چیزی شبیه به آن می‌تواند ما را به واقعیت برساند.

وی به ایجاد راهکارهای جدید برای تطبیق قانون مجازات اسلامی جدید و کاربردی کردن آن در پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اختلافاتی در این حوزه وجود دارد و در آموزش‌های پزشکی قانون باید تغییراتی را لحاظ کنیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...