کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر بهداشت:

پرستاران و پزشکان باید از لحاظ رفتاری گزینش شوند

13 اسفند 1392 ساعت 13:11

وزیر بهداشت گفت: پرستاری شغل سختی است که با مشکلات مردم سر و کار دارد، این دولت تمام تلاشش را می‌کند که مشکلات کم شود. اما بسیار مهم است کسانی که این لباس سفید را به تن می‌کنند از لحاظ رفتاری گزینش شوند.


به گزارش فارس، سیدحسن قاضی ‌زاده هاشمی در مراسم تجلیل از پرستاران که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: هر درمانی نیازمند دو بازوی توانمند پزشکی و پرستاری است و بیماران علاوه بر پزشکان نیاز به خدمات پرستاران کارآمد دارند و اغلب درمان بدون مراقبت به بهبودی ختم نمی‌شود.

وی گفت: جامعه پرستاری مانند پزشکی بخشی از نظام سلامت است و آن طور که باید تکریم نشده است. گاهی گمان می‌کنم کسی که قدر و منزلت کار صادقانه و مسئولانه‌اش را دریافت نمی‌کند اما همچنان مومنانه به وظایف خود ادامه می‌دهد و مسئولیت انسانی‌اش را فراموش نمی‌کند بیشتر به پایبند به نیمه ملکوتیش است تا نیمه جسمانیش.

وزیر بهداشت گفت: همه ما وقتی دردمند می‌شویم کج‌خلق هستیم بنابراین در چنین شرایطی وجود یک مراقب مانند فرشته نجات است.

هاشمی گفت: مدت‌هاست که کارها تخصصی شده، پرستاری مانند پزشکی زمانی فقط مهارت بود اما اکنون مانند تمام دنیا و سایر صنوف رشته پرستاری به مدرک خلاصه نمی‌شود.

هاشمی ادامه داد: پرستاری از سخت‌ترین حرفه‌های درمانی است چرا که با اتکا به مهارت پیش می‌رود و یک شبه آموخته نمی‌شود. پرستار باید پا به پای بیمار بیدار است تا مهارت نگهداری را به درستی بیاموزد.

وزیر بهداشت گفت: جامعه باید به پرستاران ارج بدهد و گزینش ویژه برای این حرفه وجود داشته باشد. به طوری که سخت‌ترین گزینش‌ها به لحاظ رفتاری را باید در پزشکی و پرستاری داشته باشیم که متأسفانه نیست.

وی ادامه داد: بسیار مهم است کسانی که این لباس سفید را به تن می‌کنند از لحاظ رفتاری گزینش شوند این سیستم پزشکی و پرستاری قبل از مدرک‌محوری باید اخلاق‌محور و مهارت‌محور باشد.

وی ادامه داد: همچنین فرق پرستار حاذق و کم‌توان باید در بعد رفتاری و مهارتی مشخص شود.

وزیر بهداشت گفت: در جامعه ما استرس‌های زیادی وجود دارد و رفتارهای نابهنجار زیادی را شاهدیم و مشکلات روانی زیادی وجود دارد که گرفتاری‌هایی را ایجاد کرده که بخشی از آن ناشی از زندگی مدرن، آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی است.

وی ادامه داد: این گرفتاری‌ها اثرات منفی به جای می‌گذارد که مراجعه‌کنندگان به شما پرستاران، متاثر از این شرایط هستند بنابراین افراد رنجوری که کم‌توان‌ترند کار شما را سخت‌تر می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: در نظام سلامت هرچقدر ارباب‌رجوع بدرفتاری کنند همه انتظار دارند ما تحمل و همراهی کنیم و مشکلاتمان را در همان رختکن فراموش کنیم و بر سر بالین با مراقبت دقیق حاضر شویم.

هاشمی ادامه داد: همه قشرهای جامعه گرفتاری دارند و مختص به شما نیست. از زمانی که دولت جدید کارش را شروع کرده مصمم است تا آرامش را در همه زمینه‌ها فراهم کند. در این میان از مهمترین مصیبت‌هایی که گرفتارش هستیم بیکاری است و امیدواریم دولت با صبر و حمایت شما بتواند به اهدافش برسد.

وی گفت: این مشاغل را با دستمزد نمی‌توان ارزیابی کرد شاید همین موضوع نیز نیاز به بازدهی دارد که می‌توان برای ارتقای منزلت عمومی پرستاران کاری کرد.

وی خطاب به جامعه پرستاری تصریح کرد: نباید اجازه دهید سختی کار روی مسئولیت و درمان سایه بیفکند. بنده نهایت تلاش خود را برای رضایت شغلی شما انجام می‌دهم هر چند تأمین و توسعه نظام سلامت به مساعدت و مشارکت زنجیره‌ای از خدمات نیاز دارد و در شرایط فعلی همه نظام سلامت باید کمک کنند.


کد مطلب: 22787

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22787/پرستاران-پزشکان-باید-لحاظ-رفتاری-گزینش-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir