کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران خبر داد

رتبه ایران در روانشناسی اجتماعی پایین‌تر از استاندارد

برپایی نمایشگاه لبخند اجتماعی

14 اسفند 1392 ساعت 23:40

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران گفت: رتبه ایران در روانشناسی اجتماعی پایین‌تر از استاندارد جهانی است.


به گزارش فارس مجید صفاری‌نیا در کنگره دوم ملی روانشناسی اجتماعی اظهار داشت: این کنگره ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان نکوداشت مقام حسین شکر‌کن، تاکید کنگره بر روان‌شناسی اجتماعی، نمایشگاه لبخند اجتماعی، تهیه کلیپ‌های دانشجویی و ارتباط با استادان خارج از کشور را نام برد.

وی افزود: ما در روان‌شناسی اجتماعی از استاندارد‌های جهانی پایین‌تریم و رتبه کشوری ما زیر متوسط و پایین است.

وی گفت: در این کنگره تلاش می‌کنیم تا فقط به ارائه مقالات نپردازیم و از نشست‌ها هم بهره ببریم. بر این اساس 3 نشست را طی امروز و فردا خواهیم داشت که نشست اول به روانشناسی فرهنگی و غیرفرهنگی، نشست دوم به آسیب‌های اجتماعی، خانواده، اعتیاد و جوان و در نشست سوم سلامت اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: عوامل مختلفی در رشد روانشناسی اجتماعی موثر بوده‌ است که از آن جمله می‌توان به تفکر اندیشمندان برای رشد جامعه اشاره کرد. اگر قرار است دولت تدبیر و امید تدبیر داشته باشد باید از حضور روانشناسان و جامعه‌شناسان استفاده کند.

صفاری‌نیا گفت: الگوهای اجتماعی و بحران‌های آن شهرنشینی، خودرو و تبلیغات، موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه 25 هزار خودرو در کشور تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که ظرف سال‌های آینده حدود 70 درصد جمعیت ما شهرنشین باشند. این موارد نشان می‌دهد که روانشناسی اجتماعی در حل معضلات جامعه مفید و لازم است.

وی با اشاره به تالیف اولین کتاب در حوزه روان‌شناسی اجتماعی در سال 1332 گفت: اولین کتاب روانشناسی اجتماعی توسط حبیب احمدی تالیف شده است. در 1336 و 1339 کتاب‌های دیگری در این حوزه ترجمه شده است که می‌توان به قدمت روانشناسی اجتماعی از حدود 60 سال پیش در ایران اشاره کرد.

وی افزود: امروز 75 عنوان تالیف و ترجمه در زمینه روانشناسی اجتماعی داریم و حدود 10 درصد مقالات منتشر شده و پایان‌نامه‌ها متعلق به روانشناسی اجتماعی است.

وی تصریح کرد: سرفصل‌های روان‌شناسی اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای وزارت علوم ارسال شده است و اولین گرایش جدید کارشناسی ارشد که اضافه خواهد شد روانشناسی اجتماعی است.

وی ادامه داد: فقدان تحصیلات تکمیلی در روان‌شناسی اجتماعی، تحقیقات کاربردی، بومی نبودن از جمله کاستی‌های موجود بر سر راه این رشته است.

صفاری‌نیا گفت: ساختار سازمانی ما جایگاهی برای فارغ‌التحصیلان جامعه‌شناسی و روانشناسی قرار نداده‌اند. ما در بحث‌های بهره‌وری و آلودگی هوا نیز نگاه سطحی داریم و تاکیدمان بر فنی _ مهندسی بودن موضوعات است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد ابعاد روان‌شناختی اجتماعی دارد.

وی با تمجید از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: این سازمان در 5 سال اخیر انجمن روان‌شناسی اجتماعی را در دل روانشناسان جا انداخته است. تأسیس کمیسیون اجتماعی در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نمونه‌ای از آن است.


کد مطلب: 22844

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22844/رتبه-ایران-روانشناسی-اجتماعی-پایین-تر-استاندارد

میگنا
  https://www.migna.ir