جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۰
کد مطلب: 22844
۰
رئیس انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران خبر داد

رتبه ایران در روانشناسی اجتماعی پایین‌تر از استاندارد

برپایی نمایشگاه لبخند اجتماعی

به گزارش فارس مجید صفاری‌نیا در کنگره دوم ملی روانشناسی اجتماعی اظهار داشت: این کنگره ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان نکوداشت مقام حسین شکر‌کن، تاکید کنگره بر روان‌شناسی اجتماعی، نمایشگاه لبخند اجتماعی، تهیه کلیپ‌های دانشجویی و ارتباط با استادان خارج از کشور را نام برد.

وی افزود: ما در روان‌شناسی اجتماعی از استاندارد‌های جهانی پایین‌تریم و رتبه کشوری ما زیر متوسط و پایین است.

وی گفت: در این کنگره تلاش می‌کنیم تا فقط به ارائه مقالات نپردازیم و از نشست‌ها هم بهره ببریم. بر این اساس 3 نشست را طی امروز و فردا خواهیم داشت که نشست اول به روانشناسی فرهنگی و غیرفرهنگی، نشست دوم به آسیب‌های اجتماعی، خانواده، اعتیاد و جوان و در نشست سوم سلامت اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: عوامل مختلفی در رشد روانشناسی اجتماعی موثر بوده‌ است که از آن جمله می‌توان به تفکر اندیشمندان برای رشد جامعه اشاره کرد. اگر قرار است دولت تدبیر و امید تدبیر داشته باشد باید از حضور روانشناسان و جامعه‌شناسان استفاده کند.

صفاری‌نیا گفت: الگوهای اجتماعی و بحران‌های آن شهرنشینی، خودرو و تبلیغات، موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه 25 هزار خودرو در کشور تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که ظرف سال‌های آینده حدود 70 درصد جمعیت ما شهرنشین باشند. این موارد نشان می‌دهد که روانشناسی اجتماعی در حل معضلات جامعه مفید و لازم است.

وی با اشاره به تالیف اولین کتاب در حوزه روان‌شناسی اجتماعی در سال 1332 گفت: اولین کتاب روانشناسی اجتماعی توسط حبیب احمدی تالیف شده است. در 1336 و 1339 کتاب‌های دیگری در این حوزه ترجمه شده است که می‌توان به قدمت روانشناسی اجتماعی از حدود 60 سال پیش در ایران اشاره کرد.

وی افزود: امروز 75 عنوان تالیف و ترجمه در زمینه روانشناسی اجتماعی داریم و حدود 10 درصد مقالات منتشر شده و پایان‌نامه‌ها متعلق به روانشناسی اجتماعی است.

وی تصریح کرد: سرفصل‌های روان‌شناسی اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای وزارت علوم ارسال شده است و اولین گرایش جدید کارشناسی ارشد که اضافه خواهد شد روانشناسی اجتماعی است.

وی ادامه داد: فقدان تحصیلات تکمیلی در روان‌شناسی اجتماعی، تحقیقات کاربردی، بومی نبودن از جمله کاستی‌های موجود بر سر راه این رشته است.

صفاری‌نیا گفت: ساختار سازمانی ما جایگاهی برای فارغ‌التحصیلان جامعه‌شناسی و روانشناسی قرار نداده‌اند. ما در بحث‌های بهره‌وری و آلودگی هوا نیز نگاه سطحی داریم و تاکیدمان بر فنی _ مهندسی بودن موضوعات است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد ابعاد روان‌شناختی اجتماعی دارد.

وی با تمجید از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: این سازمان در 5 سال اخیر انجمن روان‌شناسی اجتماعی را در دل روانشناسان جا انداخته است. تأسیس کمیسیون اجتماعی در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نمونه‌ای از آن است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.