کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طراحی نازک‌ترین ال‌ای‌دی ممکن جهان

22 اسفند 1392 ساعت 14:30

دانشمندان دانشگاه واشنگتن نازک‌ترین ال‌ای‌دی جهان را ساخته‌اند که محکم‌تر و از لحاظ انرژی کارآمدتر از نمونه‌های کنونی است.


به گزارش ایسنا، بسیاری از ابزار الکترونیکی مدرن از تلویزیون‌های با صفحه مسطح و گوشی‌های هوشمند گرفته تا فناوری‌های پوشیدنی و مانیتورهای رایانه‌ از ال‌ای‌دی‌ استفاده می‌کنند.
این ال‌ای‌دی‌ها مبتنی بر نیمه‌رساناها بوده و نور را با حرکت الکترون‌ها ساطع می‌کنند؛ با کوچک‌تر و سریع‌تر شدن ابزار، تقاضای بیشتری برای نیمه‌رساناهایی وجود دارد که ریزتر، قوی‌تر و از لحاظ انرژی کارآمدتر هستند. اکنون دانشمندان دانشگاه واشنگتن نازک‌ترین ال‌ای‌دی‌ شناخته‌ شده‌ای را ساخته‌اند که می‌تواند به عنوان منبع انرژی نور در ابزار الکترونیکی به کار رود.
این ال‌ای‌دی‌ دو بعدی بوده و مبتنی بر نیمه‌رساناهای انعطاف‌پذیری است که امکان استفاده از آن را در ابزار کوچک‌تر و کارکردهای متنوع‌تر بیش از فناوری‌های کنونی مهیا می‌سازند. اکثر ابزار الکترونیکی مصرفی از ال‌ای‌دی‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند اما این سیستم‌ها 10 تا 20 برابر ضخیم‌تر از ال‌ای‌دی‌هایی هستند که در دانشگاه واشنگتن ارائه شده است.
ضخامت سامانه‌ ابداعی 10 هزار برابر کوچک‌تر از موی انسان است اما نوری که ساطع می‌کند را می‌توان با ابزار اندازه‌گیری استاندارد مشاهده کرد.
موفقیت جدید گامی بزرگ در کوچک‌سازی تکنولوژی به شمار می‌آید و چون ال‌ای‌دی‌ ارائه‌شده یک نیمه‌رساناست، می‌توان هر آنچه را که با فناوری‌های سیلیکونی سه‌بعدی انجام می‌شود، با سیستم ابداعی نیز اجرا کرد.
جزئیات این فناوری در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.


کد مطلب: 23023

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23023/طراحی-نازک-ترین-ال-ای-دی-ممکن-جهان

میگنا
  https://www.migna.ir