پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۰:۲۴
کد مطلب: 23063
۱

مدرسه ای برای کودکان دروازه غار

مدرسه ای برای کودکان دروازه غار

ایرنا در این زمینه گزارش داد:
برخی از مسوولان و نهادهای دولتی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و در صدر آنها وزیر دادگستری به عنوان رییس مرجع و دیگر نهادها دست به دست هم داده و در تلاشند تا بتوانند وضعیت این کودکان را بهبود ببخشند.

علاوه براینها، سازمان های مردم نهادی در این منطقه وجود دارند که از طریق آموزش به کمک همنوعان و هم کیشان خود آمده اند.

بر همین اساس، در روزهایی که زمستان غزل خداحافظی اش را می خواند، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، کارشناس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، دبیر کارگروه حمایتی و هماهنگی مرجع و رییس یک سازمان مردم نهاد بتازگی برای بازدید از وضعیت برخی از این کودکان به منطقه دروازه غار رفته اند.

خبرنگار ایرنا نوشت: همراه با آنان وارد ساختمانی هرچند قدیمی شدیم اما دانش آموزان شاداب و با نشاطی در این محیط بودند، دانش آموزانی که عشق به زندگی را به راحتی می توانستی از نگاهشان ترجمه کنی.

پسران بازیگوش به اندازه شاید چند ثانیه غفلت معلم شان را غنیمت می شمردند تا در حیاط حتی با پای برهنه دوچرخه سواری کنند.

این کودکان نه تنها در این محیط علم می آموختند بلکه مهارت های دیگری مانند مجسمه سازی و مهارت های ورزشی و غیره را نیز کسب می کردند.

مدیر خانه علم دروازه غار در این بازدید گفت: خانه علم دروازه غار از سه سال گذشته زیر نظر جمعیت دانشجویی امام علی (ع) فعالیتش را آغاز کرده است.

ˈمحیا واحدیˈ ادامه داد: این خانه در مناطقی تشکیل شد که کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد شناسنامه در آنجا زندگی می کنند و حتی برای برخی از کودکان بدون شناسنامه، شناسنامه دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه والدین اکثر این کودکان اعتیاد شدید دارند، گفت: اینها جزو خانواده های بدسرپرست هستند و برای جذب این کودکان به سختی توانستیم والدین آنها را متقاعد کنیم که کودکانشان در کنار کار به تحصیل هم نیاز دارند و ما این فرصت را به طور رایگان برای آنها فراهم می کنیم.

واحدی در خصوص رفتار بچه ها گفت: کودکانی که وارد این مجموعه شده اند ابتدا بسیار پرخاشگر بودند اما کم کم آرام شدند و تحصیل شان را جدی گرفتند.

ورود کودکان دروازه غار به دانشگاهها

مدیر عامل جمعیت دانشجویی امام علی (ع) هم در این زمینه به ایرنا گفت: هر چه از تهران به سمت حاشیه می رویم وضعیت بدتر است چرا که افراد مجرم در آنجا به خاطر دور بودن از شهر بیشتر احساس امنیت می کنند و حتی در آنجا بچه ها را به راحتی اجاره می دهند.

زهرا رحیمی در مورد کار در تهران و مهاجرت این خانواده ها اظهار داشت: بچه ها اگر بخواهند در شهرهای کوچک مانند رودهن، پاکدشت و ورامین کار کنند، مجبورند در کارگاه های سخت مشغول شوند، از این رو به تهران می آیند و با کار در خیابان به طور میانگین روزی 50 هزار تومان درآمد کسب می کنند.

وی با بیان اینکه این خانه علم حدود 15 سال است که فعالیت می کند، گفت: تا کنون 6 نفر ازاین بچه ها توانسته اند در مقطع دانشگاهی تحصیل کنند که همه آنها خودشان مددکار اینجا شدند و به بچه ها کمک می کنند.

مدیر عامل جمعیت دانشجویی امام علی (ع) به تاثیر این فعالیت فرهنگی در منطقه اشاره کرد و گفت: مهم ترین تاثیری که خانه علم دراین چند سال روی منطقه گذاشت، رفت و آمد دانشجوها و اقشار تحصیل کرده به این منطقه بوده که بسیاری از بچه ها توانستند الگوهای گذشته خود را تغییر داده و خود را با این الگوهای جدید تطبیق دهند.

وی ادامه داد: یکی از کودکان که برای تحصیل به این خانه علم می آمد کیف قاپ بود؛ وی به خاطر اینکه اکثر معلمان اینجا خانم بودند دیگر از خانم ها کیف نمی قاپید و کم کم بعد از مدتی از دوستان و حتی از بقیه انسان ها هم کیف نمی دزدید.

نهادهای مردم نهاد کمک کنند

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در این بازدید با طرح پیشنهادی گفت: پیشنهاد می کنم از همه ظرفیت های منطقه مانند مسجد، شهرداری و غیره برایر بهتر شدن روند آموزشی به این کودکان استفاده کنید.

ˈمظفر الوندیˈ ادامه داد: سازمان های مردم نهاد می توانند در کنار یکدیگر به صورت تخصصی به این موضوع مهم نگاه کنند.

وی با ذکر مثالی افزود: مثلا اگر کودکان این خانه علم مشکل پزشکی دارند از سازمان مردم نهادی که تخصص پزشکی دارد بخواهید تا به صورت تخصصی به مشکل آنها رسیدگی کند و یا اگر مشکل در زمینه مشاوره و مددکاری بود به همین طریق از نهادهای خاص کمک بخواهید.

الوندی خاطر نشان کرد: تا آنجا که بتوانیم به این کار کمک می کنیم تا با دلگرمی بیشتری این کار را ادامه دهید.

منصور مقاره عابد کارشناس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک که رییس پیشین کانون اصلاح و تربیت نیز بود در جریان این دیدار تجربیات و اندوخته های گذشته اش خود را در اختیار این سازمان مردم نهاد قرار داد و از آنها خواست تا از این تجربیات برای بهتر شدن کار استفاده کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...