کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شایع‌ترین عارضه "مصرف ریتالین" در کودکان

24 اسفند 1392 ساعت 9:30

یک متخصص اطفال گفت: داروی ریتالین در کودکان دبستانی شیفت صبح باید بعد از صبحانه کامل با کالری بالا و در کودکان شیفت ظهر بعد از ناهار کامل مصرف شود.


شایع‌ترین عارضه "مصرف ریتالین" در کودکان بی اشتهایی است
دکتر محمد حسین سلطان‌زاده متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات تغذیه‌ایی درکودکان دبستانی است که به دلیل ابتلا به بیش فعالی و کم تمرکزی مجبور به مصرف داروی ریتالین هستند.

وی ادامه داد: بیش فعالی شایع‌ترین اختلال رفتاری کودکان محسوب می‌شود که شیوع آن در کودکان مقطع ابتدایی شهر تهران، سه تا شش درصد گزارش شده است. بسیاری از کودکان دارای اختلال بیش فعالی تحت درمان با دارو‌های محرک مانند ریتالین هستند.

سلطان‌زاده اظهار داشت: تقریباً شایع‌ترین عارضه داروی ریتالین بی‌اشتهایی است که در تمام مدت طول اثر دارو( حدود سه تا چهار ساعت) باقی می‌ماند. لذابایستی داروی ریتالین، در کودکان دبستانی شیفت صبح بعد از صبحانه کامل با کالری بالا و در کودکان شیفت ظهر بعد از ناهار کامل مصرف شود.

وی تصریح کرد: تعدادی از کودکان با شروع مصرف ریتالین به علت بی‌اشتهایی شدید کاهش وزن پیدا می‌کنند که علاوه بر روانپزشک باید به متخصصین اطفال و تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی مناسب مراجعه کنند. همچنین استفاده از داروی جدید به نام استراترا، عوارض کم‌اشتهایی را تقلیل می‌دهد، اما در موارد بسیاری قیمت بالای این دارو، مصرف آن را برای بسیاری از کودکان محدود می‌نماید.
وی در پایان تأکید کرد: در موقع تجویز داروی ریتالین با استفاده از تدابیری مثل استفاده از حداقل دوز دارو، شرکت کردن مادر در تنظیم دوز روزانه با توجه به ساعات اثر دارو، در نظر گرفتن تعطیلات دارویی مثل روز‌های جمعه می‌توان عارضه بی‌اشتهایی ناشی از دارو را به حداقل رساند.


کد مطلب: 23071

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23071/شایع-ترین-عارضه-مصرف-ریتالین-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir