جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۷
کد مطلب: 23122
۱

15 دقیقه تسریع در نجات افراد دچار سکته، 1 ماه به زندگی سالم آنها می‎‏افزاید

15 دقیقه تسریع در نجات افراد دچار سکته، 1 ماه به زندگی سالم آنها می‎‏افزاید
پژوهشی جدید نشان می‌دهد که به ازای هر 15 دقیقه تاخیر در آغاز درمان افراد نجات یافته از سکته، آنها یک ماه از زندگی سالم خود را از دست می‌دهند. متخصصان امور سلامت در انجمن قلب ایالات متحده دریافته‌اند در بیمارانی که دچار سکته می‎شوند، به ازای هر 1 دقیقه که درمان سریع‌تر آغاز شود، بیماران از 1.8 روز زندگی بدون ناتوانی برخوردار خواهند بود. داروی لخته شکن alteplase به بیمارانی داده می‌شود که دچار سکته ناشی از نارسایی خونی (که سبب بسته شدن شریان می‌شود) شده و به بیمارستان منتقل می شوند. اما این تحقیق نشان داده سرعت عمل در انجام این کار، تفاوت‌های قابل توجهی به همراه دارد.

از همین رو در انگلیس، سازمان بهداشت این کشور به پرسنل اورژانس آموزش داده که از داروهای ضد سکته استفاده کنند تا سرعت فرایند درمان بیشتر شود. اما خطری که در این میان وجود دارد، این است که تشخیص سکته از خونریزی مغزی کار ساده‌ای نیست، و اگر اشکال از مغز باشد، داروها اوضاع را وخیم‌تر خواهند کرد.
تحقیق جدیدی که در ژورنال ‌Stroke از انجمن قلب امریکا منتشر شده، نشان می‌دهد که کاهش حتی چند دقیقه‌ای این تاخیرها، دستاوردهای بزرگی را با خود به همراه خواهد داشت به گفته پژوهشگران، بررسی 220 بیمار دچار سکته نشان داده که «هر 15 دقیقه کاهش در تاخیر درمان سکته، به طور متوسط یک ماه به زندگی بدون ناتوانی بیمار می‌افزاید».

دکتر آتی مریتوجا، سرپرست این تحقیق و استاد نورولوژی دانشگاه ملبورن می‌گوید: «پیام این تحقیق این است یک دقیقه را نجات بده، یک روز را ذخیره خواهی کرد که نشان می‌دهد کاهش‌های حتی کوچک در تاخیر درمان که چندان به چشم نمی‌آیند، در دراز مدت به بیماران سود خواهد رساند». او می‌افزاید: «درمان با داروهای لخته شکن صرف نظر از سرعت، نژاد و جنسیت به خوبی عمل می کند. و ترمیم سریع جریان خون به مغز برای بقای سلول مغزی در هر جایی از آن حیاتی است».

داده‌های گردآوری شده از جولای/تیر تا سپتامبر/شهریور 1392/2013 در انگلستان در مورد قربانیان سکته نشان می‌دهد، که از شروع نشانه‌های سکته، هر بیمار به طور متوسط تقریبا دو ساعت طول می‌کشد تا داروی لخته شکن را دریافت کند. زمان معمول از وقتی که مریض به بیمارستان می‌رسد تا وقتی که درمان دارویی آغاز شود، 59 دقیقه است. اما در هلسینکی، فنلاند و استرالیا متوسط این زمان تنها 20 دقیقه است.

محققان دریافته‌اند افرادی که 80 سال سن دارند و دچار سکته شدید شده بودند، به ازای هر دقیقه کاهش در تاخیر زمان درمان می‌توانند یک نصفه روز اضافی زندگی سالم را تجربه کنند. با همان سن 80 سال اگر سکته ملایم باشد، یک روز کامل اضافی را خواهند داشت و اگر سن 50 باشند و سکته شدید نباشد، آنگاه 6 روز اضافی سالم را به ازای آن یک دقیقه کاهش خواهند داشت. اما از سوی دیگر مرکز ملی بهداشت و سلامت انگلستان در سال 2012/1391 در دستور العملی اعلام کرده که alteplase باید حداکثر 4.5 ساعت بعد از شروع نشانه‌های سکته به بیمار داده شود.

دکتر شمیم کوادیر مدیر ارتباطات پژوهشی انجمن سکته می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که تنها یک دقیقه به جلو انداختن دریافت دارو بعد از شروع نشانه‌های سکته می‌تواند اغلب دو روز به زندگی سالم بیماران سکته کرده بیفزاید. در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی، در حال حاضز 59 دقیقه طول می‌کشد تا بیماران به دارو برسند. اگر متوسط زمان پاسخ‌دهی بتواند تا 40 دقیقه بهبود یابد، می توانیم به طور قابل توجهی سطح ناتوانی نجات یافتگان از سکته را کاهش دهیم.

ما باور داریم که هر گام در مسیر درمان سکته مهم است، و این مسیر از زمانی که به اورژانس زنگ می‌زنید آغاز می‌شود». در این راستا برخی از نکات باید به کارمندان اورژانس آموزش داده شود که در خانه فرد بیمار یا در آمبولانس، آنها را به کار گیرند. ولی خدمه آمبولانس نباید داروی ضد انعقاد را به قربانی تزریق کنند، زیرا بدون سی‌تی اسکن نمی‌توان مشخص کرد که نارسایی خون بیمار ناشی از سکته بوده یا خونریزی.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند