جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۱
کد مطلب: 23198
۰

جزئيات شرایط و نحوه برگزاری آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور

به گزارش فارس، سعید عسگری عصر امروز در نشست خبری در مورد برگزاری آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور گفت: امروز جلسه‌ای با حضور نماینده رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور در وزارت امور خارجه برگزار شد و در این جلسه مشخص شد که خانواده‌های این دانشجویان از برگزاری آزمون ملی بی‌اطلاعند.
در حالی که این آزمون در شهریور 86 به صورت کاملاً روشن مطرح شد و مشخص شد که ارزشیابی مدرک قبولی در این آزمون خواهد بود.
وی گفت: همچنین مسئولان وزارت بهداشت در همان سال اعلام کردند بررسی توانمندی‌های دانشجو به ملاک‌های ارزشیابی مدرک تحصیلی خارجی افزوده می‌شود. بنابراین در پاسخ به خانواده این دانشجویان خارج از کشور که نسبت به آزمون ملی اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند باید گفت از سال 86 تا 88 این آزمون به صورت مکرر اطلاع‌رسانی شده و آیین‌نامه مربوطه در سایت رسمی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

عسگری گفت: بنابراین اگر خانواده‌ها می‌خواهند فرزندان خود را به خارج از کشور بفرستند باید آیین‌نامه‌های مصوب را بررسی کنند تا باعث اشتباه نشود چرا که به هیچ وجه مدرک دانشگاه غیرمعتبر آنها قابل پذیرش نخواهد بود و آنها نمی‌توانند در آزمون ملی شرکت کنند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی با اشاره به اینکه برترین رتبه‌های کنکور در کشور تمایل به ورود به رشته دندانپزشکی دارند، گفت: در کشور این دانشجویان دو سال در مقطع علوم پایه تحصیل می‌کنند و پس از دادن آزمون جامع علوم پایه قادر خواهند بود تحصیل در دروس اختصاصی را آغاز کنند بنابراین 4 سال زمان دروس نظری و عملی و دو سال نیز دوره درمان جامع را می‌گذرانند و به طور کلی دانشجویان پس از 6 سال اجازه طبابت پیدا می‌کنند.

وی گفت: به همین دلیل از دانش‌آموختگان خارج از کشور این توقع را داریم که توانمندی‌هایشان بررسی شود چرا که وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و برای اطمینان از سطح توانمندی‌های علمی و عملی باید از آنها آزمون بگیرد. وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی ایرانی زمانی که به کشورهای کانادا و آمریکا می‌روند باید چندین آزمون را طی کنند تا اجازه فعالیت داشته باشند بنابراین برگزاری آزمون ملی در کشور برای دانش‌آموختگان خارج از کشور امری طبیعی است و از این بابت دانشکده‌های دندانپزشکی، دانشجویان و مردم رضایت خود را به برگزاری آزمون اعلام کرد‌ه‌اند.

عسگری گفت: بنابراین تصمیم گرفته شده دانش‌آموختگان خارج از کشور که از آگوست 2009 میلادی در دانشگاه‌های خازج از کشور پذیرفته شده‌اند باید در آزمون ملی کشور شرکت کنند تا قبل از این، مدارک آنان به روش سنتی ارزشیابی انجام می‌شد. وی در مورد نحوه برگزاری آزمون گفت: بخشی از آزمون ملی نظری است که حوزه علوم پایه و اختصاصی را مورد آزمون قرار می‌دهد و فقط از یک درس عمومی انقلاب اسلامی آزمون گرفته خواهد شد.

عسگری گفت: حدنصاب قبولی در این آزمون با کمترین حدنصاب قبولی دانشجویان داخل کشور بر اساس دو آزمون قبلی شان تعیین شده است. به عنوان مثال در رشته علوم پایه حدنصاب قبولی نمره 8 از 20 تعیین شده است. وی افزود: در زمینه دروس اختصاصی نیز آزمون دستیاری هر سال برگزار می‌شود که از فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی آزمون برای دستیاری می‌گیریم.

حدنصاب قبولی دانش‌آموختگان خارج از کشور را 75 درصد میانگین کل قبول شدگان در نظر گرفته‌ایم و در این باره نیز دو نوبت قبلی را محاسبه کردیم که حدود نمره 10 از 20 می‌شود. وی گفت: از سوی دیگر منابع آزمون ملی را مطابق با برنامه آموزشی دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی به اطلاع داوطلبان رسانده‌ایم. بنابراین داوطلبان این امکان را دارند تا طبق منابع اعلام شده مطالعه خود را آغاز کنند. عسگری با اشاره به برگزاری آزمون ملی در مقطع علوم پایه که دو هفته پیش بود، خبر داد و گفت: در این آزمون 4 نفر از دانش‌آموختگان خارجی شرکت کردند و قبول شدند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی ادامه داد: حتی این امکان به دانش‌آموختگان خارج از کشور داده شده است که اگر حین تحصیل خود و پس از گذراندن واحدهای علوم پایه تمایل دارند در آزمون ملی شرکت کنند به کشور آمده این آزمون را بدهند و نمره قبولی آنها بدون هیچ گونه محدودیتی ثبت خواهد شد و همیشه مورد قبول خواهد بود.

وی ادامه داد: آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور سالی دوبار برگزار می‌شود و هر بار علوم پایه و اختصاصی را شامل می‌شود. عسگری گفت: اگر دانش‌آموختگان خارج از کشور معدل 17 به بالا داشته باشند تسهیلاتی را برایشان قائل شدیم به عنوان مثال بخشی از امتحانات کلینیک به آنها بخشیده می‌شود یا دوره گذراندن درمانشان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در برگزاری آزمون ملی نه قصد داریم به دانش‌آموختگان سخت بگیریم و نه آزمونی خواهد بود که به راحتی این دانش‌آموختگان بتوانند به امر طبابت بپردازند اما یقین داریم که اگر این افراد حداقل توانمندی را داشته باشند می‌توانند در این آزمون قبول شوند. عسگری گفت: دانشجویان دندانپزشکی ما در 30 کشور دنیا تحصیل می‌کنند و اکثریت دانشجویان و کشورها بازخورد منفی نسبت به آزمون نداشته‌اند و فقط تعداد انگشت‌شماری اعتراض کرده‌اند که آن هم به دلیل عدم آشنایی‌شان با مفاد دستورالعمل بوده است.

عسگری گفت: آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور در دو نوبت زمستان و تابستان برگزار می‌شود و بنابراین داوطلبان فرصت دارند تا خود را برای آزمون ملی که در تیر برگزار می‌شود، آماده کنند. وی همچنین گفت: محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون ملی وجود ندارد و داوطلبان بدانند اولین آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور در رشته دندانپزشکی تیر ماه همزمان با آزمون دستیاری دندانپزشکی برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.