جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۶:۲۸
کد مطلب: 2324
۰

LED بخریم یا LCD ؟

به اعتقاد كارشناسان و فعالان بازار، قيمت پايين تر تلويزيون‌هاي مبتني بر تكنولوژي‌هاي قديمي يا همان LCDها باعث شده است نمونه‌هاي LED و 3D اقبال چندان بلندي در بازار فروش نداشته باشند. البته اين اواخر در پي كاهش قيمت نمونه‌هاي LED شاهد هستيم ميزان فروش اين تلويزيون‌ها تا حدودي نسبت به سابق افزايش يافته است، ولي به طور كلي LCDها همچنان ركوردداران فروش در بازار هستند.

چه تلويزيوني بخريم؟
بر اساس اعلام فعالان بازار، در بين تكنولوژي‌هاي LCD ،LED ،3D و PLASMA اين LCD‌ها و پس از آن LED‌ها با يك فاصله چند پله‌اي هستند كه توانسته‌اند گوي سبقت را از ساير نمونه‌هاي تلويزيون بربايند. پس از اين تلويزيون‌ها هم نمونه‌هاي PLASMA و 3D در رده‌هاي بعدي فروش قرار دارند كه البته سهم ناچيزي از بازار فروش را در اختيار گرفته‌اند.

به گفته كارشناسان و فعالان بازار، تقاضا براي نمونه‌هاي LCD در شرايطي بيشتر از نمونه‌هاي ديگر تلويزيون است كه نمونه‌هاي LED و PLASMA و 3D هم از نظر ميزان مصرف انرژي و هم از نظر كيفيت و... حداقل يك سرو گردن بالاتر از LCD‌ها هستند و اين موضوع با توجه به اهميت اين موضوع تاسف‌آور است.

ابراهيم درستي، رييس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و لوازم يدكي گوشي تلفن همراه، با تاييد اين موضوع گفت، متاسفانه در بازار داخلي تقاضا براي تكنولوژي قديمي بازار كه همان LCD است همچنان از نمونه‌هاي ديگر بيشتر است و علت هم تنها قيمت پايين تر نمونه‌هاي LCD است. البته اين اواخر با كاهش قيمت نمونه‌هاي LED شاهد رشد جزئي تقاضا براي نمونه‌هاي LED هستيم. به گفته وي، اگر شرايط به نحوي شود كه قيمت تلويزيون‌هاي LED و 3D كاهش يابد مي‌توان شاهد بود كه انتخاب مصرف‌كنندگان بر اساس نياز و خواست واقعي آنها صورت گيرد نه بر اساس قيمت كالا. وي گفت، تكنولوژي‌هاي LED و سه بعدي از لحاظ صرفه‌جويي در ميزان مصرف انرژي و همچنين كيفيت و فركانس نور در شرايط مطلوب‌تري نسبت به LCD‌ها هستند و قطعا خريد آنها به صرفه‌تر است.ايزدنيا، مدير فروش شركت حافظ پخش نيز با بيان اين مطلب كه فعلا تمركز بسياري از شركت‌ها روي نمونه‌هاي LED است گفت: سال آينده سال فروش خوب براي نمونه‌هاي LED است و پيش‌بيني ما اين است كه با وجودي كه اكثر مصرف‌كنندگان همچنان به سراغ LCDها مي‌آيند، ولي طي سال آينده ميزان تقاضا براي نمونه‌هاي LED در حد قابل توجهي افزايش يابد. وي افزود: به طور كلي LED يك تكنولوژي جديد است كه با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي كيفي آن نسبت به نمونه‌هاي LCD و همچنين با لحاظ كردن قيمت پايين آن نسبت به نمونه‌هاي 3D قطعا بهترين انتخاب براي خريداران است.غزاله، مسوول فروش بخش تلويزيون‌هاي شركت ماديران نيز با بيان اين مطلب كه طي ماه‌هاي اخير با توجه به كاهش قيمت‌ها تقاضا براي LEDها بيشتر شده است، گفت، ميزان تقاضا براي نمونه كواترون شارپ كه به تازگي وارد بازار شده است در حد مطلوبي بوده است و اين نشان دهنده اين است كه خريداران با آگاهي بيشتري نسبت به انتخاب كالا اقدام مي‌كنند.
دارمي، معاون بازاريابي محصولات صوتي و تصويري شركت ال‌جي نيز با بيان اين مطلب كه تقاضا براي نمونه‌هاي LEDرشد خوبي داشته است، گفت: به طور متوسط از هر ده تلويزيوني كه برند ال جي به فروش مي‌رساند 50 درصد يا نصف آن مربوط به فروش نمونه‌هاي LED ،30 درصد مربوط به فروش نمونه‌هاي LCD و 20 درصد هم مربوط به نمونه‌هاي پلاسما است.

سليماني مسوول فروش فروشگاه سوني مركزي در خيابان جمهوري نيز با بيان اين مطلب كه تقاضا براي نمونه‌هاي LED نسبت به قبل رشد كرده است، گفت: در حال حاضر ميزان تقاضا براي نمونه‌هاي LED و LCD يكسان است و نمونه‌هاي 3D را گروه خاصي خريداري مي‌كنند. وي نيز معتقد است خريد نمونه‌هاي LED براي مصرف‌كنندگان به صرفه‌تر است تا نمونه‌هاي ديگر.
چند نظر متفاوت

در حالي‌كه اكثر برندها در ايران نمونه‌هاي مختلف تلويزيون را به بازار عرضه مي‌كنند، تعداد معدودي از شركت‌ها روي برخي از تكنولوژي‌هاي خاص تمركز دارند. به عنوان مثال شركت بانيان الكتريك با وجود عرضه نمونه‌هاي LCD و LED روي نمونه‌هاي پلاسما تمركز دارد. شركت ديگر نيز مهوار الكتريك عرضه‌كننده تلويزيون‌هاي JVC است كه همچنان روي نمونه‌هاي LCD و تلويزيون‌هاي فوق باريك متمركز است.

به گفته راد، مسوول بازاريابي شركت بانيان الكتريك، در حال حاضر اكثر مردم از نمونه‌هاي LCD و LED استقبال مي‌كنند و تصور مي‌كنند اين تكنولوژي‌ها به دليل جديد بودنشان از پلاسما بهتر است، در حالي‌كه اشتباه مي‌كنند.

به گفته وي، در حال حاضر آمار فروش تلويزيون‌هاي پلاسما در دنيا بسيار بالاست، ولي در ايران برعكس است.

مدير بازاريابي اين شركت مي‌گويد، به نظر من خريد تلويزيون پلاسما براي خريداران با توجه به قيمت و قابليت‌هاي فني بالايي كه دارد مقرون به صرفه‌تر است. به عنوان مثال از نظر كيفيت تصوير، كلا نوري كه يك تلويزيون پلاسما توسط سيستم گاز توليد مي‌كند با نوري كه يك تلويزيون LED و LCD با لامپ‌هاي فلور سنت توليد مي‌كند فرق دارد و مي‌توان ادعا كرد كه نمونه‌هاي پلاسما كيفيت، شفافيت و سرعت انطباق بيشتري دارند تا نمونه‌هاي ديگر. وي افزود: تلويزيون‌هاي LCD و LED شكنندگي بيشتري دارند تا نمونه‌هاي پلاسما و اگر يك ضربه كوچك به نمونه‌هاي LCD،LED يا 3D وارد شود پيكسل‌هاي آن دچار آسيب مي‌شوند. اين درحالي است اگر به صفحه تلويزيون پلاسما ضربه محكمي وارد شود دچار ايراد نمي‌شود. همچنين تلويزيون‌هاي پلاسما كنتراست بالايي دارند و هنگام تماشاي تصاوير اكشن فريم‌ها حذف نمي‌شوند. اين در حالي است كه در نمونه‌هاي ديگر معمولا فريم‌ها حذف مي‌شوند. وي معتقد است قطعا خريد يك نمونه پلاسما به صرفه‌تر است تا نمونه‌هاي ديگر.

روستايي، مسوول فروش شركت مهوار الكتريك نيز مي‌گويد، در حال حاضر تمركز ما همچنان روي نمونه‌هاي LCD است، ولي در نظر داريم نمونه‌هاي ديگر تلويزيون را وارد بازار كنيم.
به گفته وي، كيفيت تصوير و ميزان برق مصرفي نمونه‌هاي مختلف تلويزيون تفاوت چنداني با هم ندارند.

پرفروش‌هاي بازار
به گفته كارشناسان و فعالان اين حوزه، در حال حاضر سايز 42 جزو پرفروش‌ترين سايزهاي بازار است كه پا جاي پاي سايز 37 كه سابق بر اين پرفروش بوده‌اند، گذاشته‌اند. همچنين گروه بزرگي از مصرف‌كنندگان در حال حاضر به خريد تلويزيون‌هايي با ميانگين قيمت يك ميليون و 200 تا يك ميليون و 700 تا 800 هزار تومان تمايل دارند.

LG
اين برند اكثر تكنولوژي‌هاي موجود را به بازار عرضه مي‌كند. پس اگر قصد داريد از ميان نمونه‌هاي LED اين برند كه فروش بالايي در بازار دارند انتخاب كنيد، مي‌توانيد به سراغ مدل‌هاي 42 اينچ LED 5400 و LED 5600 برويد. مدل LED 5600 ا 42 كه يك تلويزيون FULL HD است با قيمت يك ميليون و 444 هزار تومان و مدل 42LED5400 كه يك تلويزيون HD با قابليت بي‌سيم است با قيمت يك ميليون و 337 هزار تومان به فروش مي‌رسند. از ميان تلويزيون‌هاي LCD اين برند هم مي‌توانيد به سراغ مدل‌هاي LCD 430 ا 42 و LCD 460 ا 42 برويد كه به ترتيب با قيمت 916 هزار و 700 تومان و 968 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

مدل‌هاي LX9500 و LX6500 نيز از تلويزيون‌هاي سه بعدي 47 اينچ اين برند هستند كه به ترتيب با قيمت سه ميليون و 734 هزار تومان و دو ميليون و 985 هزار تومان به فروش مي‌رسند.

SAMSUNG

مدل‌هاي 46C5550 ،46C6260 و 46C6960 كه به ترتيب با قيمت دو ميليون و 289 هزار تومان، دو ميليون و 99 هزار تومان و دو ميليون و 489 هزار تومان به فروش مي‌رسند، جزو تلويزيون‌هاي LED پرفروش اين برند هستند.
همچنين مدل‌هاي C585ا 40 و 40C575 از تلويزيون‌هاي LCD پرفروش اين برند هستند كه به ترتيب با قيمت يك ميليون و 29 هزار تومان و 959 هزار تومان به فروش مي‌رسند. اين تلويزيون‌ها FULL HD هستند.
تلويزيون‌هاي سري C465 ،C475 و C455 نيز از پرفروش‌هاي بازار هستند كه HD نيز مي‌باشند.
از خانواده سه بعدي‌ها هم مدل‌هاي 46C8880 كه با قيمت سه ميليون و 869 هزار تومان و مدل 46C7770 كه با قيمت سه ميليون و 269 هزار تومان به فروش مي‌رسند جزو پرفروش‌هاي بازار هستند.

SONY
مدل‌هاي 40BX400 و 40EX500 كه به ترتيب با قيمت 945 هزار تومان و يك ميليون و 190 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند از LCDهاي پرفروش اين برند و مدل 40EX710 كه با قيمت يك ميليون و 680 هزار تومان به فروش مي‌رسد از LED‌هاي پرفروش اين برند است. همچنين مدل 40NX710 از تلويزيون‌هاي سه بعدي پرفروش اين برند است كه با قيمت دو ميليون و 780 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

PANASONIC
مدل 32D25 كه با قيمت يك ميليون و 230 هزار تومان، مدل 37D25 كه با قيمت يك ميليون و 460 هزار تومان و مدل 42D25 كه با قيمت يك ميليون و 760 هزار تومان به فروش مي‌رسند، جزو LED‌هاي پرفروش اين برند هستند.

همچنين مدل 42L42U20 كه با قيمت يك ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رسد از LCD‌هاي پرفروش اين برند است.

از خانواده پلاسما نيز مدل‌هاي 42V20 و 50V20 جزو پرفروش‌هاي بازار هستند. اين دو مدل به ترتيب با قيمت يك ميليون و 760 هزار تومان و دو ميليون و 430 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند. اگر قصد خريد يك تلويزيون سه بعدي از اين برند را داريد هم مي‌توانيد به سراغ مدل50VT20 كه قيمتي حدود سه ميليون و 200 تا 300 هزار تومان دارد يا مدل 65VT20 كه قيمتي حدود هفت ميليون و هفت ميليون و 100 هزار تومان دارد برويد.

JVC
اين برند فعلا فقط روي نمونه‌هاي LCD متمركز است. پس اگر قصد خريد يك تلويزيون LCD از اين خانواده را داريد مي‌توانيد به سراغ مدل‌هاي Z10 ،42 E10 ا 42 و A1 ا 32 برويد كه به ترتيب با قيمت يك ميليون و 250 هزار تومان، يك ميليون و 390 هزار تومان و 650 هزار تومان به فروش مي‌رسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی