جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۲۲:۱۳
کد مطلب: 23261
۰

با شیطنت‌های کودکان در دید و بازدیدها چه کنیم؟

«صادق اکبری» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عید نوروز، فصل دید و بازدیدها و فرصت مغتنمی است که والدین حاصل آموزش تربیت اجتماعی بر روی فرزندان کودک خویش را ببینند. هرچند اغلب والدین به خوبی از ویژگی ریز و درشت رفتاری آنها آگاهند و بروز یک شیطنت کودکانه خاص را از سوی فرزندان خردسال در صورت فراهم بودن زمینه اجرا که معمولاً مهمانی‌ها و دید و بازدیدهاست، می‌توانند پیش‌بینی کنند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد والدین با یادآوری رفتارهای لازم الاجرا یعنی رفتارهای درست و مقبول در دید و بازدیدها را پیش از رفتن یادآوری کنند. این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: کودکان با همه خردسالی و بضاعت تجربی اندک به خوبی درمی‌یابند که والدین به دلایل مختلف امکان سرزنش، نصیحت و تنبیهات مرسوم را در محل دید و بازدید ندارند، هرچند این محدودیت گاه خود خواسته و ناموجه، یک نقیصه برای والدین است و کودکان خواه ناخواه از آن بهره برده و قوانین عرفی لازم‌الاجرا در دید و بازدیدها و مهمانی تخطی کرده و به شیطنت خاص کودکانه خود می‌پردازند و موجبات سلب آرامش و رضایتمندی میزبان که موجد علقه‌های عاطفی بین خویشاوندان و آشنایان و استمرار رفت و آمدهای فامیلی است می‌شوند.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه آموزه‌های علوم تربیتی، پدران و مادران را به الزام یک قرارداد با فرزندان کودک خویش توصیه می‌کند تصریح کرد: به نظر می‌رسد قبل از بروز فرصت‌یابی فرزندان خردسال برای نمایش رفتارهای ناخوشایند با همه پیش‌بینی طبع کودکان در بروز رفتارهای خود از سوی مهمان و میزبان رفتار درست و مقبول در این مجالس را به فرزندان یادآور شوند و برای تأثیر بیشتر پاداش و جایزه‎ای برای رفتار درست را وعده دهند و در صورت تخلف از رفتار خواسته شده و مطبوع تنبیهی روان‌شناختانه در نظر گرفته شود. اکبری ادامه داد: این پیش‌بینی و تمهید کارآمد بوده و از بروز مشکلات و ناراحتی اغلب پنهان میزبان، حتی در صورت حفظ ظاهر جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر در مجالس دید و بازدید و مهمانی، رفتارهای نادرست اجتماعی فرزندان خردسال از تیررس نگاه والدین دل‌نگران تربیت اجتماعی، نباید مغفول مانده بلکه باید آنها را شناسایی و در بازه‌های زمانی به بازنگری و ترمیم تربیتی آن بپردازند، هرچند باید یادآور شد از وقوع برخی از رفتارهای مخل آرامش، خردسالان در محل باید قاطعانه و با رعایت حفظ حرمت شخصیت آنان جلوگیری کنند.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بدیهی است والدین باید دلایل پاداش و تنبیهات خویش را به کودک تفهیم کنند وگرنه در توقف و تغییر رفتارهای نادرست کودکان خردسال مؤثر نخواهد بود. اکبری گفت: تبیین یک قانون روشن که قابل فهم توسط کودک باشد می‌تواند مانع ارتکاب رفتار نادرست از سوی کودک شود و به قول معروف علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
وی تاکید کرد: بی‌تردید اغماض و چشم‌پوشی بر بعضی از اشتباهات رفتاری کوچک و ناعمد می‌تواند فرصت بازیابی برای اصلاح داوطلبانه از سوی کودک را فراهم نماید و از سویی مانع از کاهش هیمنه والدین و تأثیرات تربیتی حاصله به ویژه در فراوانی تذکرات در یک فعل خاص باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.