جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۷
کد مطلب: 23315
۰

مهمترین پیشرفت های ایران در جراحی های پزشکی سال گذشته

براساس گزارش های مختلف؛ در حال حاضر بسیاری از روش های جراحی نوین و مدرن دنیا در کشور اجرا می شود.
ایران درسال 92 شاهد رخدادهای پزشکی مهم و ازجمله جراحی های پیشرفته بود که برخی از مهمترین آنها به شرح ذیل است:

**** وزیر بهداشت و اجرای 300 عمل جراحی چشم درمنطقه دورافتاده شیراز

دکترˈ سید حسن هاشمیˈ با همکاری سایر جراحان بنیاد نورآوران بیش از 300 بیمار از اهالی محروم منطقه دهرم در شهرستان فراشبند را مورد عمل جراحی چشم قرار داد.

در این اعمال جراحی وزیر بهداشت و درمان و سایر جراحان موفق شدند بیش از 300 بیمار را تحت عمل جراحی آب مروارید و سایر بیماریهای چشمی قرار دهند.
همچنین بیش از پنج هزار نفر از اهالی محروم منطقه نیز توسط چشم پزشکان بنیاد معاینه شدند.

**** موفقیت پزشکان خراسان شمالی در جراحی سنگ کلیه از طریق شکاف پوستی


جراحان بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در عملی کم سابقه موفق به جراحی و برداشتن سنگ کلیه از طریق ایجاد شکاف 5 میلی متری در پوست بیمار شدند.
تاکنون در این جراحی ها برای خارج کردن سنگ کلیه، شکاف هایی به طول 10 تا 12 میلی متر صورت می گرفت.
این جراحی برای خارج ساختن سنگ های زیر دو سانتی متری و مقاوم به سنگ شکن های برون اندامی انجام می شود. ایجاد شکاف کوچک تر، از میزان آسیب به نسوج کلیه و پوست، درد و خونریزی کاسته و به طور کلی عوارض جراحی را به کمترین می ساند.


**** رکورد 70 عمل پیوند قلب در کشور

پیوند قلب در کشورمان توانسته به آمار حدود 70 عمل پیوند قلب در سال برسد.
سه مرکز اصلی عمل پیوند قلب در کشورشامل بیمارستان مسیح دانشوری ،بیمارستان امام خمینی و بیمارستان شریعتی که از لحاظ تعداد عمل پیوند قلب و مراقبت های ویژه پس از عمل با بسیاری از مراکز پیشرفته دنیا برابری می کنند.
عمل پیوند قلب به عنوان آخرین راه حل و در ارتباط با بیمارانی انجام می گیرد که بیماری قلبی آنها در مرحله پیشرفته و غیر قابل درمان باشد.
در منطقه خاورمیانه تنها 3 کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی قادر به انجام عمل پیوند قلب هستند.



**** موفقیت نخستین عمل جراحی قلب در دزفول

نخستین جراحی قلب در مجهزترین مرکز جراحی قلب خوزستان توسط پروفسورˈ ناصر ملکیˈ جراح قلب با موفقیت انجام شد.

این جراحی بر روی بیمار 46 ساله که با بیماری عروق کرونر تشخیص داده شده بود جهت عمل جراحی مشاوره و تحت عمل جراحی به صورت قلب در حال زنش (بیتینگ) قرار گرفت که این عمل جراحی با موفقیت انجام شد.



**** تولد نخستین نوزاد پسر به روش تفکیک و انتقال جنین در فارس

نخستین نوزاد پسر به روش تفکیک و انتقال جنین زیر نظر تیم پزشکی متخصص در یکی از بیمارستان های شهر نورآباد ممسنی در استان فارس متولد شد.

مادر این نوزاد در حاملگی های قبلی خود فرزندان دختر به دنیا آورده بود و خواستار تولد نوزاد پسر بود که این کار با استفاده از روش تفکیک و انتقال جنین امکان پذیر شد.

درمان برخی از موارد نازایی و امکان تشخیص و انتخاب جنیست نوزاد با استفاده از آزمایش های ژنتیک اکنون در شیراز انجام می شود.

باید توجه داشت که تفکیک و انتقال جنین همچنین می توان از تولد نوزادان معیوب جلوگیری می کند و با بهره گیری از علوم ژنتیک و انجام آزمایش های فوق تخصصی ژنتیکی تفکیک و انتقال جنین سالم و پرهیز از تشکیل جنین معیوب با فرایندهای ملکولی و سلولی در شیراز امکان پذیر شده است.

در حال حاضر در کشور با استفاده از روش های فیش fish و میکرو اری microarray و انجام آزمایش های ژنتیک در این مرکز پزشکی تشخیص جنین سالم از جنین معیوب امکان پذیر شده است.



**** انجام نخستین عمل جراحی در بیمارستان سیار جمعیت هلال احمر در کشور نخستین عمل جراحی موفقیت آمیز در اتاق عمل و واحد مراقبت های ویژه (ICU) سیار جمعیت هلال احمر خوزستان درشهرستان کارون با موفقیت انجام شد.

بخش جراحی بیمارستان سیار این جمعیت با برپایی دو چادر بادی به عنوان بخش بهبودی، مراقبت های ویژه،استریل و پکینگ و رختکن جراحان و پرستاران و یک کانکس مخصوص جراحی در بیمارستان سینا شهرستان کارون راه اندازی و یک بیمار پس از بیهوشی جنرال با موفقیت تحت عمل جراحی قرار گرفت.



**** انجام نخستین جراحی ستون فقرات به روش کاملا بسته توسط متخصصان ایرانی

جراحی ستون فقرات به روش کاملا بسته (وسیله گذاری و تثبیت مهره های ستون فقرات) برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه در بیمارستان امام رضا (ع) به طور زنده انجام شد.

تاکنون پنج جراحی ستون فقرات به روش کاملا بسته ( وسیله گذاری و تثبیت مهره های ستون فقرات ) در این بیمارستان انجام شده است.

جراحی امروز بر روی بیماری 70 ساله که به دلیل سرخوردگی دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده و قادر به حرکت نبود ، انجام شد.

این جراحی بر روی مهره 3 و 4 کمری و همچنین مهره 4 و 5 / محل بیرون زدگی دیسک/ به وسیله دستگاه آندوسکوپی انجام شد.

این روش جدید بیشتر در افراد سالمند مورد استفاده قرار می گیرد و بیمارانی که دچار بیماری های ریوی و دیابت هستند، به دلیل اینکه عمدتا قادر به گرفتن بیهوشی نیستند، کاندیداهای مناسبی برای این جراحی با استفاده از روش بی حسی موضعی هستند.

این جراحی به روش کم تهاجمی تر در فیوژن و برداشتن فشار یا دکمپرشن از روی نخاع ستون فقرات برای اولین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می شود.

در این روش جراحی ابتدا بیمار از طریق موضعی بی حس می شود، سپس به وسیله دستگاه آندوسکوپی برش کوچکی بر روی پوست یا اسپینانس ایجاد می شود، بعد با کمک سیستم آندوسکوپ و دستگاه رادیولوژی حین جراحی و مانیتورینگ محل جراحی- دراین مورد ناحیه کمر- اقدام به دژنراتیو یا رفع تنگی کانال نخاع و بی ثباتی در موضع می شود.



**** نخستین جراحی مغز و اعصاب در گچساران

نخستین جراحی مغز و اعصاب این شهرستان در بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان با موفقیت انجام شد.

این جراحی بر روی یک جوان 30 ساله که نیمی از بدنش پس از زایمان قادر به حرکت نبود انجام شد.

مرکز جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید رجایی با تجهیزات مناسب قادر به ارایه خدمات عمل های جراحی تومور های مغزی، دیسک های کمر، سنگ ستون فقرات، شکستگی مهره کمر است.



**** نخستین جراحی لیزیک دیسک کمر در شیراز

در این شیوه نوین جراحی دیسک کمر نه تنها نیازی به بیهوشی بیمار نیست بلکه در زمان در عمل لیزیک با استفاده از تاباندن اشعه نوع پلاسما از طریق یک نیدل به محل آسیب دیده ضایعه دیسک برداشته می شود.

این شیوه جدید برای درمان دیسک گردن هم کاربرد دارد که با تشخیص پزشک و براساس آزمایشات پزشکی برای درمان تجویز می شود.

با شیوه جراحی لیزر دیسک کمر بیمار بلافاصله بعد از عمل ترخیص می شود.



**** تزریق سلول های بنیادی مزانشیمال در بیمار ضایعه نخاع گردنی برای نخستین بار در کشور

در این طرح تحقیقاتی تزریق سلول های بنیادی در محیط کشت جدید و با تکثیر سلولی صورت گرفته است.

در طرح اول سلول های بنیادی تا 150 هزار تکثیر شد؛ ولی در طرح تحقیقاتی اخیر میزان تکثیر سلول ها به 4 تا 5 میلیون سلول افزایش یافت که انتظار می رود این افزایش کمیت و کیفیت سلولی تاثیر بسزایی در پاسخ به درمان داشته باشد.

این عمل بر روی علیرضا شفیق 16 ساله که در سانحه رانندگی دچار آسیب شدید نخاع گردنی شده بود انجام شد که به نوع خود در کشور بی نظیر بود.

حس و حرکت 4 اندام واختیار ادرار و مدفوع در این بیمار بطور کامل مختل شده و بعلاوه بیمار دچار دیسترس تنفسی شدید نیز شده بود و به همین دلیل لوله تراکئوستومی برای وی تعبیه شد.

نخاع گردنی حساس ترین منطقه نخاع است که کلیه مناطق بدن از گردن به پایین را عصب دهی می کند متاسفانه هنوز روش درمانی ثابت شده ای تا به حال برای اینگونه آسیب ها کشف نشده است. لذا بر آن شدیم تا طبق آخرین پروتکل مقالات آمریکایی محیط کشت را عوض کرده و سپس سلول ها را از مغز استخوان لگن بیمار گرفته و تا تعداد 4 تا 5 میلیون تکثیر کنیم.

این پروسه تحقیقاتی تنها بر روی بیماران قطع نخاعی گردن ، پشتی و کمر قابلیت انجام دارد که بیش از 3 ماه از ترومای آنها نگذشته باشد و بیمار هیچ گونه حس و حرکتی نداشته باشد.



**** نخستین جراحی مغز در حالت هوشیاری در کشور

نخستین عمل جراحی مغز در حالت هوشیاری در کشور با موفقیت انجام شد . این عمل که در خاورمیانه تاکنون انجام نشده برای درمان جانبازان مغز و اعصاب انجام می شود که در نوع خود بی نظیر است.

عمل جراحی مغز در حالت هوشیاری فقط در کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه انجام می شد که خوشبختانه در ایران و در بیمارستان خاتم الانبیاء نیز با موفقیت انجام شد.

در این عمل که با آخرین روش های روز دنیا انجام گرفت حدود 4 ساعت عمل به طول انجامید و در طول عمل جراحی بیمار هوشیار و بیدار بوده است و ضایعه مغزی که بیمار را رنج می داده خارج شده است و حالت عمومی این بیمار در حال حاضر مساعد است.

این نوع عمل تعیین دقیق مراکز حیاتی مغز مانند مرکز تشنج، حرکت اندام ها، مرکز حسی اندام ها بوده و مزیت عمده این عمل جراحی این است که حداقل ضایعات مغزی را برجای می گذارد.

این عمل برای درمان تومورهای مغزی، ضایعات و صرع مقاوم به درمان انجام می شود و تاکنون این دو عمل جراحی که عصر دیروز انجام شده بر روی جانبازان جنگ تحمیلی که دچار ضایعات مغزی شده اند، انجام گرفته است.



**** جراحی موفقیت آمیز همزمان آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق با استفاده از دی اکسید کربن در کشور

این روش به دلیل سختی و پیچیدگی های زیادی که داشت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این روش برای بیمارانی که نیاز به تصویربرداری عروق دارند و همزمان دچار بیماری دیابت یا دچار کم کاری کلیه هستند از مزایای بسیاری برخوردار است .

در این روش جراحی مواد حاجبی که به طور معمول برای آنژیوگرافی استفاده می شوند ، برای کلیه بیمار َآسیب زا است به طوری که در گزارش ها آمده است حدود 10 درصد از بیماران ممکن است دچار نفروپاتی ناشی از استفاده ماده حاجب شود.

امروزه روش CO2 ابداع شده و انجام می شود، راه اندازی این سیستم تشخیصی- درمانی ، بخصوص در انجام استند گزاری و بازسازی عروقی کاربرد زیادی داشته است .

در بیمارستان امام وی رضا (ع) تمامی عمل های جراحی داخل عروق از جمله آنژیوپلاستی عروق مغزی ، کلیوی ، احشائی ، استنت گذاری عروق ، کارگذاری فیلتر IVC ( ورید اجوف تحتانی ) برای جلوگیری از ورود لخته به ریه ، آمبولیزاسیون توده ها و تومورهای عروق از جمله AVM ها ، برای بیماران نارسایی کبدی انجام می شود.



****تکنیک های نوین جراحی ستون فقرات در کشور

در حال حاضر از روش های نوین درمانی تهاجمی و کم تهاجمی در درمان ستون فقرات در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه انجام می شود.

استفاده از روش های نوین درمانی همچون دیسککتومی آندوسکپیک ، یونیورسال کلامپ ، مالتیپل هوک واسکرو فیکسیشن ، میکروسرجری ،TLIF ،PLIF ،ورتبروپلاستی ،کیفوپلاستی و سانتر ستون فقرات از جمله خدمات جراحی تهاجمی و کم تهاجمی در کشور قابل انجام است .

در حال حاضر درمان بیماری های مفاصل محیطی شامل زانو ، شانه ، هیپ ،مچ پاوستون فقرات به روش های جراحی کمتر تهاجمی و تنها با چند برش کوچک انجام می شود.

بیشتر عمل ها به روش کمتر تهاجمی انجام می شود که علاوه بر کاهش ریسک عفونت و دردهای ناشی از جراحی باز ، مدت زمان بستری بیمار نیز کاهش یافته است .



**** شیراز مرکز اصلی درمان انوریزم های مغزی در جنوب کشور

درمان انوریزم های مغزی به صورت اندوواسکولار (درون رگ) چندین سال است که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است و بیمارستان نمازی خدمات این نوع جراحی ها را به عنوان مرکز اصلی در جنوب کشور به بیماران ارایه می کند .

این روش که از طریق آنژیوگرافی و با استفاده از وسایل مخصوص استفاده می شود در برای اولین بار در جنوب کشور انجام شده و تاکنون تعداد زیادی از بیماران با استفاده از این روش درمان شده اند.

آنوریزم (Aneurysm)? شامل اتساع (باد کردن) یا بیرون زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخ رگ است ، آنوریزم معمولاً در آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب منشا گرفته و در سینه و شکم به سمت پایین حرکت می کند) یا سرخرگ هایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می کنند، ایجاد می شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "