جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۱
کد مطلب: 23404
۱

افزایش قدرت یادگیری کودکان با چرت‌زدن‌های بعد قصه‌خوانی

افزایش قدرت یادگیری کودکان با چرت‌زدن‌های بعد قصه‌خوانی
به گزارش ایسنا طی این پژوهش 48 کودک انگلیسی که نیمی ار آنها چرت بعد از ظهر داشتند و نیمی دیگر نداشتند، به منظور درک سرعت یادگیری لغات مورد بررسی قرار گرفتند.
برای تمامی این کودکان هم یک داستان مشابه و هم سه داستان متفاوت خوانده شد، اما تعداد کلمات نا آشنا برای هر دو گروه یکسان بود. پس از دو ساعت و نیم، 24 ساعت و یک هفته بعد، تمام کودکانی که پیش از چرت زدن، داستان مشابهی برایشان خوانده شده بود در مقایسه با سایر کودکان عملکرد بسیار قابل توجه‌تری از خود نشان دادند. جالب‌تر اینکه، کودکانی که سه داستان متفاوت قبل از خواب برایشان خواند شده بود، 33 درصد بهتر از کوکانی عمل کردند که پس از شنیدن داستان بیدار مانده بودند.
طی آزمایشات بعدی محققان متوجه شدند افرادی که در این تحقیق جزو "بیدارها" بودند به هیچ عنوان در به یاد آوری کلمات به پای گروه "خوابیده‌ها" نمی‌رسیدند.

تحقیقات پیشین نشان داده خواندن داستان مشابه در مقایسه با داستان‌های متفاوت برای یادگیری کلمات جدید سودمندتر است. اما طی این پژوهش مشخص شد خواب می‌تواند فواید چشمگیری را به ویژه هنگام مواجهه کودکان با داستان‌های متفاوت داشته باشد.

دکتر "هاست" سرپرست این پژوهش در این رابطه می گوید: کودکان امروزه خواب کمی دارند و خواب کوتاه نیز به طور قابل توجهی با کسب نمرات پایین از تست کلمات، چاقی کودکان و رفتارهای برون گرایی مانند کج خلقی مرتبط است. محققان این پژوهش اکیدا توصیه کرده‌اند که با در نظر گرفتن زمان خاصی برای چرت کودکان در محیط آموزشی، سعی بر آموزش زمینه‌های علمی مهم نظیر یادگیری لغات و حساب پیش از زمان خواب شود.
این پژوهش در مجله "Developmental Psychology" منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد