شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۰
کد مطلب: 23450
۰

مهمترین وعده غذايي براي نوجوانان!

دکتر صنم غیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد. زيرا نوجوانان و جوانان به دليل سوخت و ساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژی بيشتري نياز دارند. تغذيه در اين دوران بايستي متنوع و مناسب باشد تا تمام مواد غذايي لازم به بدن برسد، انرژي مورد نياز نوجوان به حد کافي براي تکميل رشد و فعاليت تأمين شود ولي (مواد غذايي اضافي) به صورت چربي در بدن انباشته نشود تا بعدا نيازي به رژيم غذايي خاص هم وجود نداشته باشد.
 
وی با بیان اینکه صبحانه وعده غذايي مهمي براي نوجوانان است گفت:صبحانه ناکافي يا کم کالري گاهي مي تواند زمينه ساز کمبودهاي تغذيه اي شود. مطالعه اي نشان داد که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمي خورند. استفاده از غذاهاي آماده به دليل نداشتن وقت کافي معمول است.توصيه مي شود که در برنامه غذايي نوجوانان سه گروه اصلي مواد غذايي شامل: پروتئين ها،  چربي ها و مواد قندي- نشاسته اي در سه وعده غذايي گنجانده شود. همانگونه که اشاره شد يکي از مواد مورد نياز بدن، پروتئين (حيواني و گياهي) است. 
 
نیاز دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ كالري
 
غیبی ادامه داد: نياز به اين ماده در دوران بلوغ به دليل سريعتر شدن رشد و افزايش حجم عضلات بيشتر مي شود. پروتئين هاي حيواني در تخم مرغ، گوشت، پنير و شير و پروتئين هاي گياهي در غلات و حبوبات وجود دارد. هرم غذايي يك راهنماي جامع براي انتخاب نوع و ميزان موادغذايي روزانه است. بيشترين تأكيد هرم غذايي بر ٥ گروه اصلي مواد غذايي مي باشد كه رعايت آن به منظور حفظ سلامتي، ضروري است. همچنين اين راهنماي غذايي مصرف كم روغن، شيريني و چربي ها را توصيه مي کند. 
 
وی تصریح کرد: پسرهاي نوجواني كه فعال هستند، به طور متوسط روزانه به ٢٨٠٠ كالري انرژي و دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ كالري نيازمندند. طبق هرم غذايي، افراد بايد روزانه به طور متناسبي از هر گروه غلات و نان، گروه ميوه ها، گروه سبزيجات، گروه شير و لبنيات، گروه گوشت و حبوبات، و مقدار كمي از چربي ها و روغن ها و قندهاي ساده را مصرف كنند.
استفاده زياد از قندهاي ساده مثل نوشابه هاي گازدار، شکلات، آب نبات و ساير موادي که فقط انرژي زا هستند و ارزش غذايي ندارند بايد محدود شوند و به جاي آن ها از مواد نشاسته اي مانند برنج، نان و سيب زميني استفاده شود.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد