شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۵
کد مطلب: 23451
۴
۴

سم سفيدي كه در جوش شيرين نهفته است

سم سفيدي كه در جوش شيرين نهفته است
دکتر سوسن پارسا متخصص تغذیه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت:جوش شیرین همان بی کربنات سدیم است و در ترکیبات آن نمک به کار رفته است.
وی افزود : استفاده از نمک برای بیمارانی که دچار فشار خون هستند توصیه نمی شود چراكه جوش شیرین سرشار از نمک است.
-
میگنا در تکمیل صحبت های این کارشناس می افزاید:
بی‌کربنات سدیم ( NaHCO3 )، نمک یک سدیمی اسیدکربنیک می‌باشد. این ترکیب ، در بین عموم مردم به جوش شیرین معروف است و معمولا در ترکیب خمیر نان ، برای متخلخل کردن نان استفاده می‌شود. معمولا به صورت پودر سفید یا به صورت کریستالی یافت می‌شود.
این ترکیب بدون بو و طعم می‌باشد و دارای قلیائیت ناچیزی است و به عنوان یک آنتی اسید ، برای کم کردن اسید معده و درمان سوزش آن بکار می‌رود.
بی‌کربنات سدیم ، جاذب رطوبت و بوگیر خوبی می‌باشد و از جعبه‌های حاوی این ترکیب می‌توان در یخچال ، برای جذب بو استفاده کرد. این ترکیببه صورت پودر سپید یا بلورین است. این ترکیب ماده برای متخلخل کردن خمیر نان استفاده می‌شود.
استفاده از جوش شیرین در نان باعث بروز مواردی از جمله اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی ، پوکی استخوان ، بیماری های قلب وعروق ، اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده و بیمارهای روده ای می شود.
کسانی که ناراحتی معده دارند ، نبایستی از فرآورده هایی که از جوش شیرین استفاده شده و به طور مشخص، نباید از نان های پخته شده توسط جوش شیرین استفاده کرد. چرا که برای هضم غذا مضر است. استفاده از جوش شیرین در آشپزی موجب بروز عوارض گوناگون برای مصرف کنندگان این گونه غذاها می شود. سود(باقیمانده از تجزیه جوش شیرین)در مقابل حرارت با ثبات است و در محصول باقی وغذا را قلیایی و نا مطلوب می کند .
از طرفی به کار بردن جوش شیرین روی رنگ کباب اثر می گذارد و آن را کدر می کند، استفاده از جوش شیرین موجب سفت شدن کباب می شود و برای انسان مضر است. هم چنین باعث هضم نشدن غذا و ایجاد اختلال در دستگاه گوارشی و جذب نشدن بعضی فلزات مفید می شود و زمینه را برای جذب فلزات سنگین و سرطان زا فراهم می کند و با ایجاد آلکالوز متابولیک زمینه ی سرطان زایی را فراهم می سازد .
کربنات سدیم با تأثیر بر اسید کلریدریک ترشح شده ، در معده موجب خنثی شدن اسید معده شده و منجر به اختلالات عمل هضم و انواع سوء هاضمه به دلیل تحریک معده برای ترشح هر چند بیشتر اسید می شود ،ضمن اینکه منجر به اختلال جذب مواد غذایی از جمله : قند ،اسید چرب ،اسید آمینه ،عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب نیز خواهد شد .
از سوی دیگر این ماده اثر خورنده و نابود کننده بر پوشش دستگاه گوارش داشته و موجب انواع گاستریت و زخم دستگاه گوارش می شود .
جوش شیرین در حقیقت با نشستن روی آهن و کلسیم در خون ، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استوان ها را از بین می برد .همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده ،اسید آنرا از بین برده و فرآیند هضم غذا را با مشکلات جدی روبه رو می کند .

همچنین چندی پیش، دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره زیان های ناشی از کاربرد جوش شیرین در مواد غذایی هشدار داده بود . به گزارش شبکه خبر : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران اعلام کرد:استفاده از جوش شیرین آثار زیانباری برای افراد دارد . سوء هاضمه ، زخم معده ، اختلال در جذب مواد آلی از جمله کلسیم ،فسفر و آهن ،کاهش فشار خون ،اختلال هوشیاری ،کم خونی ،تنگی نفس ،بیماری های کلیوی ،کولیک روده ،یبوست ، حالت تهوع و لرزش اعضای بدن از جمله آثار زیانبار غذاهای حاوی جوش شیرین است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

majid
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک آنتی اسید ، برای کم کردن اسید معده و درمان سوزش آن بکار می‌رود.


اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده و بیمارهای روده ای می شود.؟؟؟؟؟؟؟

بالاخره کدامیک درسته؟
Artmis
United States
لطفاً بفرمايين تركيب جوش شيرين با آب ليمو و اب براي لاغري مضره يا خير ؟
ارش
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدمااین وسط بایدبه حرف کی گوش بدیم یکی میگه خوبه یکی میگه بده توهمین سایتها لطفن راهنمایی کنین
Iran, Islamic Republic of
پس برای چی ساختنش درد داشتن
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد